Gå til innhold
Arkivverket

Etternavn


Unni Løvlien
 Del

Recommended Posts

Dette spørsmålet gjelder registrering av konfirmanter: I Kyrre står det beskrevet som en regel at dersom etternavnet til bare den ene forelderen (det blir vel som regel far) er oppgitt, skal man registrere det samme etternavnet også på den andre (mor), og markere med *. Gjelder dette virkelig fortsatt? Det virker veldig kunstig og rart for mrg, men noen registratorer gjør det, med begrunnelse at det står i Kyrre. Det gir meg litt problemer med korrekturen, da jeg finner det riktig og naturlig at mor kun står oppført med patronym. Men hva er riktig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i stuss på den regelen. Kan du vise til hvor i Kyrre den står? Jeg har prøvd å se i standarden og kan ikke se at dette står i klartekst i forbindelse med konfirmasjon. Som du påpeker så vil det være kunstig om konfirmantens mor skulle få etternavnet til konfirmantens far i en periode hvor man hadde farsnavn. Kan det ha vært bosted som var ment og ikke etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, beklager, det som står i Kyrre gjelder bosted. Men det at mannens etternavn blir ført over på kvinnen (i tillegg til patronymet) av noen, er et faktum. Det skal vel ikke legges til noe som helst der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ønskelig at man legger til mannens etternavn på konen. Hvis du kan viderebringe den beskjeden til de som driver med dette er det veldig fint. I en korrekturgjennomgang bør denne type konstruksjoner tas vekk så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

 

Hei igjen! Jeg prøver meg på et annet spørsmål også, som har med etternavn å gjøre:

Jeg har kommet over en prest som (vel for lettvinthets skyld) ikke skriver etternavnene på fedrene til konfirmantene helt ut.

Han skriver f.eks. Hanss for Hanssen, Kristoferss for Kristoferssen osv.

Hva gjør man her under transskriberingen? Skrive det som det står, eller helt ut? Og i sistnevnte tilfelle, skal man da bruke stjerne etter navnet, f.eks. Hanssen*?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.