Gå til innhold
Arkivverket

Henrich Lachmann


kmg
 Del

Recommended Posts

Den Henrich Lachmann som som tok avskjed som oberstløytnant i 1762 og senere var amtmann i hhv. Stavanger (1762-68) og Smaalenene (1768-71), g.m. Magdalena Schnell, hvem var hans foreldre?

PS. Det var definitivt ikke Andreas Lachmann og Christiane Munch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall fastslå at oberstløytnanten og amtmannen ikke er samme person. Sistnevnte er født i 1738 og er sønn av nevnte Andreas Lachmann, men i dennes andre ekteskap med Else Iversdatter Huitfeldt. Det er han som gifter seg meg Magdalena Schnell. (Kilder er skiftene til Christiane Munch, Andreas Lachmann og Henrich Lachmann samt ministerialbok 2 for "Oslo Domkirke"). Men hvem er oberstløytnantens foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se Ovenstad som mener at oblnt og amtmann er samme person.  Jeg er enig i at denne Henrik ikke kan være født i 1738.  Det årstallet passer bedre på Hartvig Peter Henrich (som ikke brukte Hartvig).  Han ble riktignok generalmajor. Sistnevnte er sønn av Andreas, men dette kjenner du sikkert til fra før. Hvor har du 1738 fra, kan det være en skrivefeil for 1718?

 

Vi har jo også toller i Drammen, Henrich Lachmann 1646-1707 gift med Dorthea Andersdatter Simonsen 1668-1740 - far til Andreas så de yngre Henrik har nok navnet fra ham. 

 

oblnt og amtmann Henrik var døpt 24.mar.1718 i Chra http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-153  Tidspunktet passer godt med at Andreas og Christiane Munch giftet seg 9.apr.1715.

 

 

 

 

post-639-0-64161200-1430828749_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rentekammerets Norske bestallinger 1660 - 1814, heter det om Henrich Lachman at han var "oberstløjtnant og hittil amtmann over Stavanger amt" og ble amtmann over Fredrikstad og Smaalenene 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ekteparet finnes i enkekassen http://www.fogsgaard.org/index.php/2013-11-01-14-49-57/sogindskyder

 

2170
Hendrich Lachmann  Conferentz Raad, Pensionist

Født: 23-07-1738 Ager   Stempelmærke: Norge

Død: 03-02-1797

Notat: Dåbsattest i RA.

Hustru:
Policenummer:  2170
Pensionspolice oprettet:     27-07-1789
Årlig Pension:     400     Indbetalt:   409    Afdragsordning:  1228

Magdalena Schnell

Født: 26-05-1745 Holts   Stempelmærke: Norge

Død: 31-03-1825

Notat: Dåbsattest i RA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig notert at ekteparet hadde disse barn:

 

Anne Dorothea - begravet 7. mai 1763, 3 dager gml. (Eidanger mini 5 1760 – 1764 folio 284)

En sønn - nedsat i Choret 23. april 1765 (Stavanger Dom mini A5 1744 – 88 folio 83)

Andreas Ulricus - døpt 23. september 1766 (Stavanger Dom, Frue klok B4 1752 – 90 f 93)

Else Dorothea Margrethe - døpt 20. september 1768 (Moss Mini I2 1758 – 1779 folio 84)

Henriette Kirstine - døpt 11. november 1769 (Moss Mini I2 1758 – 1779 folio 90)

Ulrikke Frederike Jacobine - døpt 27. desember 1770 (Moss Mini I2 1758 – 1779 folio 96)

Magdalene Charlotte Hedvig - døpt 3. april 1772 (Moss Mini I2 1758 – 1779 folio 101)

Hedvig Margrethe - døpt 27. juni 1778 (Moss Mini I2 1758 – 1779 folio 140)

Endret av Knut Holt Sandblost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrich Lachmann ble født i 1738, døpt i Aker kirke 03.07.1738. Dette måtte være århundrets karriere om han var oberstløytnant i 1762. Det ble født en Henrich også i Andreas Lachmand's første ekteskap med Christiana Munch (1692-1725), døpt 24.03.1718, men begravet i Vor Frelsers Kirke bare 5 dager etter. Christiana Munch's skifte nevner da heller ingen Hendrich (Aker Skifteprotokoll 7a 1728-1735 f.128b). Henrich fra andre ekteskap er nevnt i Andreas Lachmand's skifte (Aker Skifteprotokoll 9 1755-1758 f.264b). Denne Henrich ble gift med Magdalena Schnell og hans skifte finnes (Aker Skifteprotokoll 15 1793-1803 f.320a). Så langt jeg kan se var det 8 barn i ekteskapet, født/døpt i Eidanger (1763), Stavanger (1765 og 1766), Moss (1768, 1769, 1770, 1772 og 1778).

 

Ovenstad tar feil, Lassen tar feil osv. - det er min påstand.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen av et lite barn til laugmann Lachmann 29.mar.1718 kan like godt være en ukjent søster/bror av Henrik
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-228

 

Det første barn til Andreas som jeg kjenner til var Henrica Bendike f. 30.aug.1716 hun ble sogneprest i Rygge, Morten Wendelboe.

 

Nr. 2 et barn ble begr. 29.mar.1718 (Delgobe skriver 1717).

 

og nr. 3 Henrich døpt 24.mar.1718.

 

Alt iflg. Delgobe.  

 

Det er vel mulig at det var enda ett barn før Henrica da de ble gift 9.apr.1715 og det var vanlig den gang at første barn kom "litt tidlig".   En mye bedre forklaring er nok at vi her snakker om tvillinger og at den ene døde udøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen av et lite barn til laugmann Lachmann 29.mar.1718 kan like godt være en ukjent søster/bror av Henrik

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-228

 

Det første barn til Andreas som jeg kjenner til var Henrica Bendike f. 30.aug.1716 hun ble sogneprest i Rygge, Morten Wendelboe.

 

Nr. 2 et barn ble begr. 29.mar.1718 (Delgobe skriver 1717).

 

og nr. 3 Henrich døpt 24.mar.1718.

 

Alt iflg. Delgobe.  

 

Det er vel mulig at det var enda ett barn før Henrica da de ble gift 9.apr.1715 og det var vanlig den gang at første barn kom "litt tidlig".   En mye bedre forklaring er nok at vi her snakker om tvillinger og at den ene døde udøpt.

 

Om så hadde vært tilfelle, skulle dette barn vært nevnt i morens skifte - det er han ikke. Videre skulle også denne Hendrich vært nevnt i farens skifte - det er han ikke, bare den Henrich som er født i 1738.

 

Jeg synes Lassen og Delgobe har en stor produksjon hjelpemateriale, men som kilder er de ubrukelige til annet enn nettopp hjelpemidler til å finne disse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir.

 

Dette er litt av en nøtt, men det hjelper oss andre litt hvis du legger ut lenkene til skiftene til foreldrene.  (Det er ikke lett å finne frem i Aker).

 

Jeg ser ellers at Lassen ikke har forfremmet Henrik til mere enn løytnant så vidt jeg kan se (eller leser jeg feil) http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40128/13/ altså ikke oblnt og da passer jo alderen bedre.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir.

 

Dette er litt av en nøtt, men det hjelper oss andre litt hvis du legger ut lenkene til skiftene til foreldrene.  (Det er ikke lett å finne frem i Aker).

 

Jeg ser ellers at Lassen ikke har forfremmet Henrik til mere enn løytnant så vidt jeg kan se (eller leser jeg feil) http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40128/13/ altså ikke oblnt og da passer jo alderen bedre.

 

Da situasjonen er ny for meg (ber om bistand), har jeg aldri lært meg å "lage lenker" - sorry. Ser at det tar litt lenger tid å slå opp skiftene, men det skulle gå ok, angivelsene skal være presise forhåpentligvis.

 

Lassen er vel allerede på tynn is (se tidligere innlegg), større tillit til Ovenstad på akkurat dette feltet om man overser hans feilaktige identifisering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Christiana Munch:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 7a , 1728-1735, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23694/132/

 

Skiftet etter Andreas Lachmann:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 9 , 1755-1758, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Fol. 513b: Registrering i anledning av leiermål.Fol. 514b flg.: Takster.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23698/267/

 

 Skiftet etter Henrich Lachmann:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 15 , 1793-1803, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Etter hvert år opplysninger om boer hvor ingenting var til skifte. Nytt alf. register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23706/326/

 

 Hvordan lage lenker fra skannede kilder:

http://forum.arkivverket.no/topic/183464-hvordan-lage-en-fungerende-lenke-fra-en-kirkebokside-en-kort-veiledning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg ser av skiftet nr. 1 at en sønn Hans skal være 7 år gammel i 1725.  Mao. født ca samtidig med den Henrich som (kanskje) er død i mars 1718.  Han er ikke nevnt i 1752 og må være død før det.  Alderen er mulig feil for jeg finner ham ikke i kb.

 

Navnebruken i skiftene er litt ufullstendig da f.eks. Hartvig Peter Henrich bare kalles Hartvig.  

 

I lenken fra Lassen så nevnes noen kilder til oberstløytnant Henrik som kanskje bør sjekkes. Se det som er lagt til - skrevet på skrå på venstre side.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg ser av skiftet nr. 1 at en sønn Hans skal være 7 år gammel i 1725.  Mao. født ca samtidig med den Henrich som (kanskje) er død i mars 1718.  Han er ikke nevnt i 1752 og må være død før det.  Alderen er mulig feil for jeg finner ham ikke i kb.

 

Navnebruken i skiftene er litt ufullstendig da f.eks. Hartvig Peter Henrich bare kalles Hartvig.  

 

I lenken fra Lassen så nevnes noen kilder til oberstløytnant Henrik som kanskje bør sjekkes. Se det som er lagt til - skrevet på skrå på venstre side.

 

Du må regne fra 1730, se søstrenes alder og fødselsår så passer Hans utmerket med 1724.

19.12.1730 for å være helt presis. Anne Dortea er oppgitt til 15 år (f.1715) og Hendricha 14 (f. 1716)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne fra 1730, se søstrenes alder og fødselsår så passer Hans utmerket med 1724.

19.12.1730 for å være helt presis. Anne Dortea er oppgitt til 15 år (f.1715) og Hendricha 14 (f. 1716)

Selvfølgelig.  Takk for det.

 

Hans døpt 15.jan.1724 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-300

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplyses i skifte etter Henrich Lachmann at han døde 2. februar 1797 i København.

 

Dødsfallet finnes i Skt Nikolaj, København: "SD (6. februar 1797) Comf. Raad H. Lackmann 60 Aar gl, død af tærende Syge, begravet paa Assist. Kirkegaard, fra Amaliegade".

 

Med mindre alderen er feil i Kirkeboka, må Henrich født 1738 være riktig mann

post-916-0-11971500-1430854490_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplyses i skifte etter Henrich Lachmann at han døde 2. februar 1797 i København.

 

Dødsfallet finnes i Skt Nikolaj, København: "SD (6. februar 1797) Comf. Raad H. Lackmann 60 Aar gl, død af tærende Syge, begravet paa Assist. Kirkegaard, fra Amaliegade".

 

Med mindre alderen er feil i Kirkeboka, må Henrich født 1738 være riktig mann

 

Og det samsvarer med alle øvrige kildehenvisninger.

 

Da gjenstår oberstløytnanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oberstløytnant, amtmann og konferenseråd Henrich Lachmann, gift med Magdalene Schnell, var altså født 1738 og sønn av Andreas Lachmann og Else Huitfeldt.

 

Spørsmålet er da: Var han virkelig oberstløytnant? - og hvor vanlig var det å bli utnevnt til amtmann i en alder av 24 år.   


Ja, han tituleres "ObersteL Lachmand" ved datterens død i 1763. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplyses i skifte etter Henrich Lachmann at han døde 2. februar 1797 i København.

 

Dødsfallet finnes i Skt Nikolaj, København: "SD (6. februar 1797) Comf. Raad H. Lackmann 60 Aar gl, død af tærende Syge, begravet paa Assist. Kirkegaard, fra Amaliegade".

 

Med mindre alderen er feil i Kirkeboka, må Henrich født 1738 være riktig mann

Det står da virkelig 46 år og ikke 60 år. Skulle da vært født 1751.

 

Beklager jeg så på andre siden- den venstre- Står det ikke Lachmann der også.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre vet vi ikke om dette er "vår" Henrich Lachmanns barn, kun at det er oberstltnt- Lachmanns. Eidanger passer ikke helt.

 

Men jeg ser nå at han står som oberstltnt. og amtmann i 1765 i Stavanger. Merkelig.

Endret av kmg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer veldig bra; Magdalene Schnell var født på Nes Jernverk i Holt (AA), men familien flyttet senere til Porsgrunn (lå under Eidanger). Hennes far finansierte mesteparten av byggingen av Østre Porsgrunn kirke i 1760 - og det var i denne kirken begravelsen fant sted.  

 

Datteren var for øvrig oppkalt etter Magdalene Schnells mor Anna Dorothea Rasch, som var død i 1759.


Det står da virkelig 46 år og ikke 60 år. Skulle da vært født 1751.

Beklager jeg så på andre siden- den venstre- Står det ikke Lachmann der også.

 

Jeg tror det står Lysestøber Lehmann

Endret av Knut Holt Sandblost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer veldig bra; Magdalene Schnell var født på Nes Jernverk i Holt (AA), men familien flyttet senere til Porsgrunn (lå under Eidanger). Hennes far finansierte mesteparten av byggingen av Østre Porsgrunn kirke i 1760 - og det var i denne kirken begravelsen fant sted.  

 

Jeg tror det står Lysestøber Lehmann

 

Uff, det hadde jeg jo egentlig. Du har helt rett, viser også til barnet i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.