Gå til innhold
Arkivverket

Martin Robert Johansson - 1924


Anja Skjervold
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne ut hvor det ble av min oldefar; Martin Robert Johansson. Han ble født i 1893 i Skåne, sannsynligvis i Malmø. 22/4-24 ble han far til min farmor, på EC Dahls stiftelse i Trondheim. Jeg vet ikke når han kom til Norge, eller hvor lenge han ble. Han jobbet som teglverksarbeider i følge fødselsregisteret. Adressen hans klarer jeg ikke tyde. Hvordan går jeg frem for å finne informasjon om svensker i Trondheim på denne tiden? De giftet seg ikke, så kirkebøker har ikke vært til hjelp. Kommunen hadde telling året etter - i 1925, da bodde oldemor (Aslaug Leonora Halvorsen) fortsatt sammen med sin mor (Lovise Amalie Halvorsen), og min farmor er ikke med i tellingen (hun vokste ikke opp hos sin mor).


 


Hvordan finner jeg oldefar? Håper jo han har noen spor etter seg, vi håper på å nøste i noe vi har lurt på i mange år. Setter pris på tips og triks :-) 


 


Legger ved bilde av fødselsregisteret, min farmor Gerd er registert som nr 54. post-7572-0-16823900-1430906462_thumb.jpg


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teglverksarbeideren Martin Robert Johanson bodde i Innherredsv 41

 

Han var ikke på samme adresse i 1925.

 

Men her kan vi iallfall se hva husleien var på Innherredsveien  41  i 1925.

 

Kommunal folketeljing 1925 for 1601 Trondheim kjøpstad


Innherredsveien 41
Nyttig tips!

Klikk på dei blå lenkene i venstre kolonne for å sjå alle detaljer om ein person, eit husvære, ein bustad eller ein tellekrets.


  ID: gf01063300024746 Tal personar til stades:   Bustadnummer: 1179 Tal heimehøyrande personar:   Bydel: Lademoen Tal personsetlar /-lister:   Gardnummer:   Tal etasjar:   Gardeigar: Harrald Johnsen, Innherredsveien 43 Tal husvære til å bu i:   Hustype :   Tal husvære m/ næringslokale:   Sidebygningar:   Tall verkstad- /forretningslokale:   Folketom?:   Tal ledige husvære:   Tal husvære på kvisten:   Tal husvære i kjellaren:   Skanna bilde:   Merknader:  
delete.png Vis færre felt


Husvære
L.nr. Plassering Etasje Husleige Personar til stades Heimehøyrande personar 01   1 24/måned     02     20/måned    
Tellekrins
K.nr. Namn på tellekrinsen Sokn Prestegjeld Herad / by Merknader 000       Trondheim

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

En mulig kandidat???

Han ble i 1921 satt til obefintlig bok i Bjørnkulla forsamling,dvs. at han var skrevet i sognet,men oppholdt seg ikke der (ikke meldt utflytting)

 

I juli 1925 er han tilbake og melder flytting til Karlanda,Värmland.

 

Denne Martin Robert er f. 16/9 1893 i Sødra Ljunga,Kronoberg,Småland.

 

Fra EmiWeb:

 

 

Förnamn: Martin Robert Efternamn: Johansson Födelsedatum: 1893-- Civilstånd: OG Yrke/titel: Grovarb. Kön: M Utfl år: 1921 Nationalitet:   Utfl församling: Björnekulla Utfl län:

Kristianstad

 

 

Förnamn: Martin Robert Efternamn: Johansson Födelsedatum: 1893-- Civilstånd: OG Yrke/titel: Stenarb. Kön: M Infl år: 1925 Nationalitet:   Infl församling: Björnekulla Infl län: Kristianstad Inflyttad från land: Obefintlighetsboken

 

Hilsen Kari

 

 

 

 

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at han ikke meldte noen flytting, og ikke er han med i noen tellinger i Trondheim. Som nevnt lenger opp var han ikke på adressen sin i 1925. Jeg har funnet denne mannen før i søkingen. Björnekulla er jo lengst sør i Sverige og er vel da en del av Skåne län.  

 

Herremin så utrolig flinke dere er, hvordan finner dere alt dette? Er så takknemlig og så imponert! Pappa feirer 70-års dagen sin snart, tanken på å gi han en slik oppklaring i presang er helt fantastisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Martin Robert vokste muligens opp i Skåne?

 

I 1900 bodde familien i Norra Vram,Malmøhus,Skåne:

 

 

Johansson, Sven Magnus    1858    Far
Gustafsdotter, Anna Sara    1862    Mor
(Barn), Karolina Elisabet    1884    Barn
(Barn), Hanna Julia    1885    Barn
(Barn), Johan Gunnar    1887    Barn
(Barn), Carl Oskar Frithiof    1889    Barn
(Barn), Anny Augusta    1891    Barn
(Barn), Martin Robert    1893    Barn
(Barn), Gustaf Edvin    1895    Barn
(Barn), Klara Wilhelmina    1898    Barn
(Barn), Nils Ebbe    1899    Barn
 

 

 

Post 1069666

Martin Robert

f. 1893 i Södra Ljunga (Kronobergs län, Småland)

s.
Pojke, barn i familjen

Billesholms Kungsgård
Norra Vram (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Södra Ljunga Kronobergs län
 

 

Her er han fra Sveriges dødbok:

 

 

18930916-0654

Johansson, Martin Robert

Götg 101 2 Tr Ög
116 62  Stockholm

Död 20/2 1982.

Kyrkobokförd (1972) i Sofia, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1972) på samma ort.

Född 16/9 1893 i Södra Ljunga (Kronobergs län, Småland).

Änkling (12/3 1966).
--------------

Hilsen Kari
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror mer og mer at det er han. Det er få med hans kombinasjon av navn. Jeg fant denne mannens grav i Stockholm via nettet i går. Jeg fant han også på myheritage.com, og sendte en mail til personen som har opprettet profilen hans. Venter på svar der. Jeg har også funnet dokumenter på han i riksarkivet.se ,men må ha abb. for å lese. Jeg skal ordne meg 3-timers abb ikveld, og se hva som ligger der. Det er sannsynlig at farmor var en ulykke, ettersom han da reiste til Sverige igjen, og min oldemor ga farmor bort. Trist, men ikke uvanlig på den tiden. Denne personen har i alle fall ett barn, og finnes i noens slektstre, så det kan hende vi har slektninger i Sverige. DET er spennende :) 

 

Tusen tusen takk!! 

 

http://www.geni.com/people/Martin-Robert-Johansson/6000000007220855294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han flyttet fra Karlanda i Värmland 1926 til Gudmundsrå i Västernorrland.Derfra 1927 til Storkyrkan,Stockholm.

 

Han var da ugift.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme mann:

 

Martin Robert Johansson Fødselsdato: 16. september 1893 Fødested: Södra Ljungan, Grimarp Død: Døde 20. februar 1982 : Stockholm, Sofia församling Nærmeste familie:

Son of Sven Magnus Johansson og Anna Sara Gustafsdotter
Husband of Ester Linnea Elisabet Hermansson
Father of <privat> Johansson

  Administrert av: Paula Jacobsson Sist oppdatert: 11. desember 2014

http://www.geni.com/people/Martin-Robert-Johansson/6000000007220855294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fødselsreg. for Sverige fram til 1941,finner jeg to barn til Martin Robert Johansson,begge piker f. 1929 og 1939.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han giftet seg 14. desember 1928 med:

.

19041127-018
Johansson f. Hermansson, Ester Linnéa Elisabet
Götgatan 101 2Trp Ög
Död 12/3 1966.
Kyrkobokförd i Sofia, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).
Född 27/11 1904 (ingen uppgift om födelseort)
Gift kvinna (14/12 1928).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Sofia, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
Källor:
DA / DOR 66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.