Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble min 2 x tipp Amund Christiansen av ? Hof i Hedmark


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe å finne dødsfallet til min 2 x tippoldefar Amund christiansen ?

 

Vi må tilbake til  starten av 1790 tallet i Hof hovedsogn i Hedemark , på denne tiden var Våler og Åsnes såkalte ” anneks ” til Hof .

 

Ved ovennevnte tidsrum så blir vår 2 x tippoldefar Amund  født . Amund Christiansen  sin dåp er den 17 februar 1793  og kirkebok innføringen sier følgende :

 

“ Skieløber Xstian Hans. Borg og Olea Arnesd. Hof Uægte barn N Amund Fader og Moders 2de Lejerm. F.  Ole Haagens. Hof , Lars Ols. og Ragnil Pedersd. K..... Pedersd Sparbye “

 

Jeg finner en Amund Christiansen viet med den 10 år eldre Helene Haagensdatter 13 april 1818 , med garden Bjørneby som oppholdssted på Amund og oppholdstedet på hustrue Helene klarer jeg ikke å tyde . Det er ut som de ble viet i Åsnes kirke .

 

Amund Christiansen sin død er ikke funnet i kirkebøkene for Hof , Våler og Åsnes , en mulighet er at han flyttet etter sin uektefødte datter Anne Amundsdatter som bosatte seg i Finnlia i Nord Odal . Dette kan vel være en mulighet  etter eventuelt å ha blitt enkemann . Så det kan hende en kan finne hans død som fattiglem oppe i Nord Odal et sted .

Da er det Amund sitt dødsfall jeg primært er ute etter , når og hvor han døde .

 

Jeg må ilegge at navnet Amund er meget vanlig i Hedmark , men ifrb. min søken etter hans død så er kombinasjonen Amund med etter navnet Christiansen meget uvanlig .

 

På forhånd tusen takk for god hjelp

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Ekteviede 1818, side 388-389.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-120
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603280455.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vet du om han fikk noen barn? Har du noen andre opplysninger om han?

 

Kan dette være noen aktuelle kanddater:

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Aamund~%20%2Bsurname%3Achristiansen~%20%2Bbirth_year%3A1792-1794~%20%2Brecord_country%3ANorway%20%2Brecord_type%3A(2)

 

Hilsen Aslak

Endret av Aslak Smedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vet du om han fikk noen barn? Har du noen andre opplysninger om han?

 

Kan dette være noen aktuelle kanddater:

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Aamund~%20%2Bsurname%3Achristiansen~%20%2Bbirth_year%3A1792-1794~%20%2Brecord_country%3ANorway%20%2Brecord_type%3A(2)

 

Hilsen Aslak

Aslak

 

Regner med at du har lagt ut linken i beste mening .

 

Prøvde å åpne den to ganger , pcen hang seg opp begge gangene . Fikk opp advarsel om mulig ødelagt maskinvare .

 

SÅ DERFOR IKKE PRØV Å ÅPNE OVENSTÅENDE LINK .

 

Ad. min 2 x tippoldefar Amund Christiansen så er det hvor og når han døde jeg leter etter , nedslagsfeltet kan også være i Nord Odal , foruten Hof , Åsnes traktene .

 

På forhånd takk for god hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det ikke er ført noen død på Amund i Hof fram til 1849. Ser at dattera er på Telle i Åsnes ved konfirmasjonen. Hvis foreldrene bodde på Telle kan forklaringa være at de døde på Telle. Dessverre er kirkeboka for Åsnes 1849-66 tapt slik at dødsfall i Åsnes derfor ikke er å finne for dette tidsrommet. I Våler er de ikke døde. Du står da igjen med Hof eller Odal som du også antyder. Helene er ved vielsen på Rudsmoen. Det er et Rudsmoen i Våler, men muligens også i Åsnes/Hof?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det ikke er ført noen død på Amund i Hof fram til 1849. Ser at dattera er på Telle i Åsnes ved konfirmasjonen. Hvis foreldrene bodde på Telle kan forklaringa være at de døde på Telle. Dessverre er kirkeboka for Åsnes 1849-66 tapt slik at dødsfall i Åsnes derfor ikke er å finne for dette tidsrommet. I Våler er de ikke døde. Du står da igjen med Hof eller Odal som du også antyder. Helene er ved vielsen på Rudsmoen. Det er et Rudsmoen i Våler, men muligens også i Åsnes/Hof?

 

Hei Arild , der kom det en hedmark ekspert på banen , flott .

 

Hvilken datter av Amund var på Telle under konfirmasjonen ?

 

Var det Amund sin datter Anne som han fikk med Pernille Einersdatter i '' leiermaal '' fra før han giftet seg med Helene Hågensdatter  ? eller var det en datter av Amund og Helene

 

Jeg kjenner ikke til noen barn av Amund ogHelene Hågensdatter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.