Gå til innhold
Arkivverket

Peders korte liv i 1773 på gården Breistrand i Nordland


Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei Håper noen kan hjelpe med datoer og navn.

Peder ble født av foreldrene Anders Danielssøn og Bereth Johansdatter og døpt i Herøy kirke 2. påskedag 12 april? Side 475 nest øverst. Håper dåpsdatoen er riktig tolket. Lenke under.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 817A02 /2 (1768-1776), Kronologisk liste 1773, side 474-475.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17093&idx_id=17093&uid=ny&idx_side=-41
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071001630369.jpg
 
Men faddernes navn har jeg problemer med å tolke. Mitt forslag er:
Barbro ______ , Husvæhr, ______ _____ , Sørvig, Mattias ______ . Breistrand, Hans Jonsen, Færøe og _____ _____ , _______ .
 
I samme kirkebok på side 477 finner jeg at han blir gravlagt. Han står som nr 5 (midt på siden) av de som ble gravlagt den dagen. Har tydet begravelsesdagen som 9 mai (4 p pasche). Håper dette er riktig. Det står videre at han var 11 uker. Betyr det at han var 11 uker når han døde, eller når han ble begravet. Vet jo heller ikke hvor lenge det var mellom død og begravelse.
Mvh
Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dåpsdatoen er riktig. Fadderne leser jeg slik: Barbro Nielsdtr. Huusvæhr, Pernille Andersdtr. Sørvig, Matthias Knudsøn Breistrand, Hans Jonsøn Færøe og Niels Peders. Nøtøe.

Jordfestelsesdatoen tror jeg skal være Dominica Cantate (står på siden foran), og i 1773 var dette 9. mai, ja. Begravelse skjedde vanligvis ganske få dager etter dødsfall, men det kunne gå noe lenger tid før jordfestelsen fant sted. Uansett så er det nok alderen ved selve dødsfallet som er notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Else for verifiseringen av dåpsdato og begravelsesdato, samt tyding av navnet til fadderne.

Din vurdering av at Peder var 11 uker når han døde, og ikke når han ble begravet, synes mest riktig. 

Takk igjen Else.

Mvh

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.