Gå til innhold
Arkivverket

Berg eller Bergum


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg tror det står Berge. Det er flere gårder i Askvoll som heter det..

Nå virker jo ikke lenken til Peder lenger, men skulle dette være i Askvoll, da? Jeg mente det var et navn fra Gudbrandsdalen, men jeg kan huske feil, naturligvis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser det nå!  Jeg har kirkebøkene fra Øyer transkribert i ei bok.  For det navnet har de skrevet Ragnhild Berg.  Der har de tatt feil.

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner det står "Bergu"  (ikkje -m; elller iallfall svært redusert).

Det står ein e etter B-en. Fjerde bokstaven er ein g - ikkje y (y har to prikkar over seg), og så er det ein lang apostrof for å markere u-en.

 

Det er gravlagd ein "Halvor Bryn" og ei "Berit Hovde" lenger nede, for samanlikning.Sjå også y-en i "Øyer" (mange tilfelle på sida).
 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger deg i det du sier, Ivar - men jeg mener streken(e) over også kan være ment å markere prikkene over en bokstav y.

Den største hører vel til bokstaven B, og kan ha blitt felles med den siste y-prikken i en litt slurvete penneføring på en trang plass oppe i hjørnet.

Er også usikker på om det er samme hånda som har skrevet alt på bladet, det er i alle fall ingen konsekvent utførelse av bokstavene som f.eks bokstaven u

med og uten strek jfr. Bergum blant fadderne litt lenger ned på samme side. Om det som står er Bergu eller Bryn klarer jeg ikke avgjøre sikkert, men forslaget ditt er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 - Else: Ser ut til at jeg misforsto der, gitt. (Hadde jobbet med Askvoll tidligere og hadde hengt meg opp :blink: i Bergenavnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.  Må få være da litt usikker.  Jeg har prøvd å undersøke litt i kirkebøkene for å se om en eller en annen passer bedre.  Det er en Ragnhild Bergum som forsvinner og ingen dødsdat finnes, men jeg er ikke sikker det kan være henne.  Jeg har ikke ennå funnet en Ragnhild Berg.  Ragnhild Bryn må jeg leter litt mer etter.  Jeg fant en Ragnhild Tostensdatter Bryn som ble født på Bryn i 1694, men da stemmer ikke damens alder helt riktig.

 

Mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.