Gå til innhold
Arkivverket

Branntakstregistreringer for fiskeværet Grip


Recommended Posts

Jeg har et lite ønske:

Hadde det vært mulig for Riksarkivet å skanne branntakstprotokollene for Grip fiskevær? Der finner man bl.a. interessante opplysninger om den gamle bebyggelsen på fiskeværet, samt navn på beboerne. Den eldste er fra 1858, så er det ført lister med ujevne mellomrom frem til 1906, kanskje senere.

Jeg vet at noen av listene er ført på papir av dårlig kvalitet og er i svært dårlig forfatning. Så for å gjøre disse tilgjengelig for fremtiden kunne det kanskje vært en ide å publisere de skannede protokollene i Digitalarkivets Bokhylle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

VI kan spille inn dette for våre folk som arbeider med skanning og publisering av kildemateriale. Vet du hvor protokollene befinner seg. Våre skannefolk holder til i Oslo, og det er der utstyret står, så materialet må antagelig bli sendt dit.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialet befinner seg på Riksarkivet i Oslo, blant arkivmateriale etter Norges Brannkasse. Jeg gikk gjennom dette omkring 2004. Arkivreferanse kan være Hyllenr 2A06, boks nr 60.

 

Vennlig hilsen

 

Paul Bakkmyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gjør et forsøk på å løfte dette frem igjen. Hadde vært interessant å fått dette materialet frem. Gir bl.a. en god mulighet til å "rekonstruere" bebyggelsen slik den kan ha vært på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser at de fleste nordmørskommunene nå er kommet med i arbeidet med å publisere scannede branntakstprotokoller. Kjempeflott tiltak med mye spennende informasjon! Så nå er selvfølgelig mitt spørsmål: Er det sjanse for at branntakstprotokollene for Grip blir scannet og publisert i nærmeste fremtid? 
Ser de fleste protokollene er innbundet i stive permer, slik var det nok ikke med dette fra Grip så vidt jeg husker.

Arkivreferansen jeg noterte i 2004 gjelder kanskje ikke lenger, men det befinner seg vel fortsatt på Riksarkivet vil jeg tro.

 

mvh

Paul Bakkmyr

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2015 den 12.20, Paul Bakkmyr skrev:

Materialet befinner seg på Riksarkivet i Oslo, blant arkivmateriale etter Norges Brannkasse. Jeg gikk gjennom dette omkring 2004. Arkivreferanse kan være Hyllenr 2A06, boks nr 60.

 

9 timer siden, Paul Bakkmyr skrev:

Ser at de fleste nordmørskommunene nå er kommet med i arbeidet med å publisere scannede branntakstprotokoller. Kjempeflott tiltak med mye spennende informasjon! Så nå er selvfølgelig mitt spørsmål: Er det sjanse for at branntakstprotokollene for Grip blir scannet og publisert i nærmeste fremtid? 
Ser de fleste protokollene er innbundet i stive permer, slik var det nok ikke med dette fra Grip så vidt jeg husker.

Arkivreferansen jeg noterte i 2004 gjelder kanskje ikke lenger, men det befinner seg vel fortsatt på Riksarkivet vil jeg tro.

 

Arkivreferansen er RA/S-1569 Norges Brannkasse, Eo/L0060/0002. "2A06" er et fragment av hylleplasseringa 2A 065 04/2.

 

Branntakstene i RA/S-1569 Norges Brannkasse er ikke planlagt skanna. Så vidt jeg forstår, er branntakstene i dette arkivet duplikater av branntakster som er innført i branntakstprotokollene i de lokale brannkasse-arkivene.

 

Siden tidligere Grip kommune i sin tid ble skilt ut fra Frei kommune, har vi i forbindelse med publisering antatt at branntakstprotokollene i arkivet SAT/A-5505 Norges Brannkasse Averøy og Frei omfatter Grip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at branntakstene for Grip er ført i protokollene for Averøy og Frei fra og med 1884. Det var hyggelig. 

Det som ikke er med her er branntakster fra 1858, og en for alle bygninger tilhørende væreier fra 1872, som det refereres til i 1884.  

Men uansett nyttig det som finnes i de til nå publiserte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.