Gå til innhold
Arkivverket

Josefine Wilhemine Johansdatter Palm


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg finner denne familien Palm i 1900 folketellingen i Bergen. Ser der at det er oppført en dattersønn Johan Andersen f. 1889. Er det Josefine sin sønn? Wolden er det Volda i såfall? Prøvde ett kjapt søk der, men fant ingen Johan f. 1889 som samsvarte med en far Anders og en av Anne Marie og Johan Fredrik sine døtre som jeg har registrert.

 

Noen som har flere opplysninger her?

 

NB! Inger Monsine Pederdatter som står oppført er søster til min oldemor.

 
9546 Bergen 25 89 Absalon Beyersgade 25 Vaaningshus nei 3 5 %4% 1 1 4 4 Forhus 3 1 1/2
Førenamn Etternamn Kjønn Busett Sedvanleg bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
44322 Johan Frederik Johansen Palm m b   Hf g Uhrmager 1847 Grannegen Sverige n s fglass.gif
4323   Maria Monsdtr Palm k b   Hm g husligt Arbeide 1848 Wisnæs NB n s fglass.gif
44324 Klara Johansdtr Palm k b   D ug Dagarbeide 1882 Indviken NB n s fglass.gif
44325 Josefine Johansdtr Palm k b   D ug datter 1891 Gloppen NB n s fglass.gif
44326 Johan Andersen m b   Datter Søn ug dattersøn 1889 Wolden Rom n s fglass.gif
44327 Inger Monsine Pedersdtr k b %Bergen% %alm. Dagarbeide% ug alm. Dagarbeide 1879 Aardal NB n s fglass.gif

 

Endret av Solfrid Vestaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Finner en Johan Magnus Andersen døpt i Volda 29 des 1889 med Kristine Josefine Johansdatter som mor til barnet, men er litt usikker da navnet "Støleggen " er forbundet med henne. Kanskje det kan hjelpe hvis en finner hans konfirmasjon, muligens i Bergen ?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6803&idx_id=6803&uid=ny&idx_side=-155

 

 

Hilsen John

Endret av John Aalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Finner en Johan Magnus Andersen døpt i Volda 29 des 1889 med Kristine Josefine Johansdatter som mor til barnet, men er litt usikker da navnet "Støleggen " er forbundet med henne. Kanskje det kan hjelpe hvis en finner hans konfirmasjon, muligens i Bergen ?

Får ikke lagt inn lenke til dåpen denne gang.

Hilsen John

Det er vel denne du mener.

Mora var omstreiferske.

 

Johan Magnus f 18 okt ,29 des 1889.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070109320155.jpg

 

 

 

Klokkerboken

 

Begges første leiermål

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070327670249.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de oppgitte f.år er riktige, kan umulig Johan være sønn av Josefine.

Har du funnet konfirmasjonen hans ?

Han kan også ha en far som heter Andersen til etternavn.

 

I FT 1910 står han anført som "s,s" (=?)

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708021426

 

Hei

 

Jeg blingset på godt på årstallet. men de hadde jo flere døtre og ser av svar nedenfor at man muligens har funnet rette mor :)

Hei,

 

Finner en Johan Magnus Andersen døpt i Volda 29 des 1889 med Kristine Josefine Johansdatter som mor til barnet, men er litt usikker da navnet "Støleggen " er forbundet med henne. Kanskje det kan hjelpe hvis en finner hans konfirmasjon, muligens i Bergen ?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6803&idx_id=6803&uid=ny&idx_side=-155

 

 

Hilsen John

 

Tenker det refereres til at familien bodde i 1860 på Støleggen i Oppdal, de var jo ett vandrende folkefær :)

 

"Johannes Fredrikson Hederlund tilhørte en omstreifende familie og de har etterlatt seg en stor etterslekt flere steder i Norge.

Johannes foreldre meldte de innflytta til Røros fra Folldal 06.03.1848. De bygde seg hus der, men på sommeren streifa de rundt i landet og underholdt ofte med felemusikk.
Johannes ble konfirmert 14 år gammel på Trondheims tugthus. Johannes og Kristiane reiste flere ganger over til Sverige og på en tur over til Norge holdt de på å sette livet til, men en fjellfinn fant dem og førte dem trygt ned til Hattfjelldal. Der fikk de 2 barn, Marie og Carl. Da de flyttet til Støleggen i 1860 var de meldt flyttet fra Sverige."
Endret av Solfrid Vestaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Siterer litt informasjon om denne familien, muligens fra Arnvid Lillehammer:

Anna Marie Serine Monsdotter, til dagleg kjend som Maria Monsdotter, var fødd på Rekdal i Vestnes 22.11.1848 og gifte seg i Årdal i Sogn 11.3.1873 med Johan Fredrik Johannesson Palm frå Støleggen i Oppdal, fødd i Granneggen, Ångermannlands län i Sverige 30.10.1847. Johan Fredrik Palm var urmakar, og paret streifa i mange år for det meste i Sogn og nordover til Sunnmøre, men ein gong i 1890-åri etter å ha sett til verdi 17 born, skal Maria ha sagt ifrå at ho ikkje lenger ville streifa ikring, og paret busette seg i Bergen, først i Absalon Beyers gate (jmf. Ft1900) og sidan på Gyldenpris på Laksevåg.

Me veit at Maria levde i 1921, men då Johan Fredrik Palm døydde i Bergen 17.10.1939, var han enkjemann.

 

Så da har vi forklaringen på navnet " Støleggen "

Endret av John Aalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John

Takk for litt mer utfyllende informasjon om denne familien. Jeg har bare 10 barn registrert på Johan og Anne Marie. Har du en full oversikt på alle barna?

 

Jeg har følgende opplysninger om Anne Marie:

Anne Marie Serine Monsdatter døde 09 jan 1937 på Bergen Pleiehjem. 

 

1937: ved sin død er hun oppgitt å være 87 år gammel og etterlater seg enkemannen Johan Fredrik Johannessen Palm, bosted Teatergaten 11-13. Barna var:

Magnus Johannessen, Bergen
Aleksander Johannessen, Fyllingsdalen
Fredrikke Johannessen, Bergen
Johannes Palm, Lærdal
Klara Petersen, Voss

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge John og Ann-Mary. Noen familier blir man aldri ferdig med, men er vel mye slik når de var omstreifere :) Min tipp oldemor Petrine, søster til Anne Marie giftet seg i Årdal i ung alder var fastboende (noe som gjør forskningen langt lettere) i Solvorn i mange år før de på sine eldre dager flyttet til flere av barna i Odda. Men, er en spennende familie å forske i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har registrert 11 barn av dette paret, send meg din mail adresse så sender jeg det jeg har.

 

John

 

solfrid"at"vestaberg"dot"no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

 

Jeg finner denne familien Palm i 1900 folketellingen i Bergen. Ser der at det er oppført en dattersønn Johan Andersen f. 1889. Er det Josefine sin sønn? Wolden er det Volda i såfall? Prøvde ett kjapt søk der, men fant ingen Johan f. 1889 som samsvarte med en far Anders og en av Anne Marie og Johan Fredrik sine døtre som jeg har registrert.

 

Noen som har flere opplysninger her?

 

NB! Inger Monsine Pederdatter som står oppført er søster til min oldemor.

 
9546 Bergen 25 89 Absalon Beyersgade 25 Vaaningshus nei 3 5 %4% 1 1 4 4 Forhus 3 1 1/2
Førenamn Etternamn Kjønn Busett Sedvanleg bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
44322 Johan Frederik Johansen Palm m b   Hf g Uhrmager 1847 Grannegen Sverige n s fglass.gif
4323   Maria Monsdtr Palm k b   Hm g husligt Arbeide 1848 Wisnæs NB n s fglass.gif
44324 Klara Johansdtr Palm k b   D ug Dagarbeide 1882 Indviken NB n s fglass.gif
44325 Josefine Johansdtr Palm k b   D ug datter 1891 Gloppen NB n s fglass.gif
44326 Johan Andersen m b   Datter Søn ug dattersøn 1889 Wolden Rom n s fglass.gif
44327 Inger Monsine Pedersdtr k b %Bergen% %alm. Dagarbeide% ug alm. Dagarbeide 1879 Aardal NB n s fglass.gif

 

 

 

 

Hei

Her er litt om denne slekten

http://larsenslekt.relatedfamilies.com/individual.php?pid=I10159&ged=Larsen.GED

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.