Gå til innhold
Arkivverket

Falch-slekten i Kristiansund og Smøla


ivarmodo
 Del

Recommended Posts

Er det noe nytt som er framkommet i de siste år om "det manglende mellomledd" mellom den første Falch-en i Kristiansund, repslager Andreas Jacobsen Falch, ifølge Einar Thurn Christensen`s papirer f. ca 1670 - 1695 på Tjøtta, av foreldre Jacob Pedersen Falch, f. 1631 og Margrethe. Han (Andreas) fikk sønnen Rasmus Andreassen Falch, f. ca 1719 i Kristiansund, repslager og g. i Trondheim med Boletha Boyesdatter Rivertzen 7.2. 1747.

Det som er problemet er at blant Jacob Pedersen og Margrethe sine barn er det ingen Andreas (eller Anders)

 

Er det ingen som har funnet noe nytt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe nytt som er framkommet i de siste år om "det manglende mellomledd" mellom den første Falch-en i Kristiansund, repslager Andreas Jacobsen Falch, ifølge Einar Thurn Christensen`s papirer f. ca 1670 - 1695 på Tjøtta, av foreldre Jacob Pedersen Falch, f. 1631 og Margrethe. Han (Andreas) fikk sønnen Rasmus Andreassen Falch, f. ca 1719 i Kristiansund, repslager og g. i Trondheim med Boletha Boyesdatter Rivertzen 7.2. 1747.

Det som er problemet er at blant Jacob Pedersen og Margrethe sine barn er det ingen Andreas (eller Anders)

 

Er det ingen som har funnet noe nytt her?

Her må jeg rette litt, dette ble misvisende og uriktig. Prøver på nytt. Det går visst ikke an å redigere et innlegg her i dette forumet.

 

Dette er da (formodentlig) etterkommere som har Adrian Rockertsen Falkener / Peter Adriansen / Magrethe Petersdatter (g.m. Lagmann Jacob Pedersen 1536 / Petter Jacobsen Falch 1591 / Melchior Petersøn Falch 1641 som aner.

Har nå sett et par Falch-oppsett (Nermo og Simon Ellefsen) der en Melchior Pettersen Falch f. 1641 gift m. Birgitte Henriksdatter Rytter f.1648. de får 2 barn som nevnes, den ene er Peter Melchiorsen Falch, f. ca 1680, død før 1721. Ikke nevnt i skiftet etter faren i 1721. De har også skrevet videre skjebne ukjent på han.

 

Har sett på nettet 2 forskjellige slektssider som har lengre levetid på denne Peter Melchiorsen, ikke død før 1721 men 1753 i Kristiansund. Og han er på denne Geni-siden nevnt som far til Rasmus Andreas Petersøn Falch. Altså ikke Rasmus Andreassen Falch som ETC skrev.

På den andre nettsiden var Peter Melchiorsen`s død også 1753.

 

Det virker tilforlatelig at en person som «videre skjebne ikke kjent» kan dukke opp med en sønn (antakelig uekte-født) Rasmus i 1720 på Nordmøre. Mor hans, Birgitte Henriksdatter Rytter er visst fra Stangvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ættebok for Petter Peitersen Dass...Øystein Angell Røtvold, 1997:
"Om fogd Falch var en bondeflåer, slik som hans kolleger i alminnelighet fikk ord for, er ikke direkte opplyst i mine kilder. Men det finnes tegn til klager over ham. I alle fall var han en bra forretningsmann og samlet seg adskillig jordegods. Skiftet etter ham viste at han bl.a. eide vel 34 våg i Nesna, Alstadhaug og Vefsn."

 

Det skulle etter denne altså finnes et skifte etter Petter Jacobsen Falch fra 1649.

 

Manntallet 1701, Helgeland, Nordland:
Gard     Fjerding     Prestegjeld
Søewigen     Alstahoug     Alstahoug
Stilling     Førenamn     Etternamn     Alder     Kjønn     Merknad
Opsidder, Lejlending     Melchor     Petters. Falch     61     m     
Sønn     Petter     Melchorsen*     21     m     
 

KB Tjøtta, Dom: Cant: 1728, Døbt Peter Melchiors: Tiøttøen og Marrit Jacobs D: Ibid i hor(?) sammen avled barn sa(?) Søn N: Henrich

 

Dersom dette er samme mann lever han i hvert fall til 1728 - i så fall merkelig at han ikke er nevnt i et skifte etter faren 1721.

 

Hvorvidt han også har en sønn Rasmus Andreas kjenner jeg ikke til.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du kjenner til denne gamle debatten ang. repslager Rasmus Falch http://forum.arkivverket.no/topic/93456-7501-repslagermester-rasmus-andersen-falch-kom-til-kris/

Ja, jeg har gått gjennom alt som kan tenkes i mange år uten at jeg har kommet lenger. Har nå faktisk kontaktet den ene av de 2 som har Peter Melchiorsen Falch f.1680 og som har han levende til 1753, og får sønnen Rasmus Andreas Petersen Falch i 1720. Denne personen med Geni-profilen er helt uerfaren i slektsforskning som hun sier, og kan ikke redegjøre for oppsettet sitt, som er omtrent som et annet Geni-medlem har. 

 

Nermo og Simon Ellefsen skriver at han ikke er nevnt i skiftet etter faren i 1721. Nå skriver Anita her over at en Peter Melchiorsen får en uekte sønn Henrik i 1728 og det er på Tjøtta. Så da lever han, om det er samme person.

 

Jeg er ingen skifte-tyder, så det har jeg ikke prøvd. 

 

Takk så langt, Anita og Berit :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være et skifte etter Melchior Petersen i 1721 her på s. 302 men jeg ser ikke navnet. Det hadde vært av interesse å sett at Peter Melciorsen ikke er nevnt som etterkommer.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24836/36/

 

Såg nå på Ellefsen og Nermo at begge barna til Melchior ( Peter og Anne) er født mens Melchior er g. m. sin første kone NN. Hansdatter Blomsø. Så jeg skrev feil i et innlegg over her.

Endret av Ivar Tyrhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet står på side 304 b. Så vidt jeg kan se er ingen arvinger nevnt, og årsaken er enkel: Det var ingen ting å arve. Regnestykket er (velvillig?) satt opp slik at verdien av de få eiendelene akkurat dekker fordringene (15-5-12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet står på side 304 b. Så vidt jeg kan se er ingen arvinger nevnt, og årsaken er enkel: Det var ingen ting å arve. Regnestykket er (velvillig?) satt opp slik at verdien av de få eiendelene akkurat dekker fordringene (15-5-12).

Takker så mye, da vet jeg litt mer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.