Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finmasket var 1900 tellingen?


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Disse to damene her fra 1910 tellingen, mor og datter, http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036618010512 lar seg ikke gjenfinne 10 år tidligere i 1900 tellingene!

 

1910 tellingen oppgir feil fødselsårstall. Her er hva kirkebøkene forteller:

 

Moren, Anna, nr. 9:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Lurøy, Ministerialbok nr. 839A02 (1825-1862), Fødte og døpte 1853, side 89.

Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2593&idx_id=2593&uid=ny&idx_side=-95

 

Datteren, Klara, nr. 45:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Lurøy, Ministerialbok nr. 839A04 (1863-1879), Fødte og døpte 1879, side 107.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6674&idx_id=6674&uid=ny&idx_side=-109

 

Jeg har funnet de igjen i 1891 tellingen, men jeg orker ikke å bla dem fram igjen  :D  for å legge dem frem her. Men som et ekstra "krydder" i min slektsgranskning så opptrer Anna 2 ganger i 1910 tellingen. Hun er også registrert her som nr. 20: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036909006046 men legg merke til at den som har tastet inn årstallet er litt vaklene i troen hva vedkommende leser og har lagt til to "?" :rolleyes:  Det var kanskje ikke uvanlig at dersom man var bortreist på arbeide, så kunne man bli registrert to steder samtidig i folketellinger?  Men akurat dette er ikke så viktig for meg. Det store spørsmålet er: Hvor oppholdt mor og datter seg i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første innførsla er Anna "f" (fråverande) og i den andre "mt" (midlertidig). Sannsynlegvis vil du finne alle dei 19 andre på lekteren registrerte som "f" ein annan stad i teljinga.

 

Begge har altså flytta frå Nordland (1879) til Haugesund (1910), sjøl om Anna tydelegvis har sesongarbeid i Nesna. Kvar i landet fann du dei i 1891?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første innførsla er Anna "f" (fråverande) og i den andre "mt" (midlertidig). Sannsynlegvis vil du finne alle dei 19 andre på lekteren registrerte som "f" ein annan stad i teljinga.

 

Begge har altså flytta frå Nordland (1879) til Haugesund (1910), sjøl om Anna tydelegvis har sesongarbeid i Nesna. Kvar i landet fann du dei i 1891?

 

Takk for oppklaring om folketellinger.

 

I 1891 var de trygt hjemme på Lurøy begge to :)

 

16. mai 1910 i Haugesund døpes sønnen til Klara, Arne Kristian, oppgitt barnefar Fridthjof Lund (Lind?) Estensen fra Harstad (Bergen) men som er født i Vardø. I denne barnedåpen i 1910 er moren til Klara, Anna Olsen, oppgitt blant fadderne.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Haugesund i Haugesund, Ministerialbok nr. A 8 (1908-1921), Fødte og døpte 1910, side 38.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1769&idx_id=1769&uid=ny&idx_side=-38

Endret av Alf Kristian Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De småfeilene dine var vel ingenting, folketellinger må du ALDRI stole på, spesielt er FT1910 full av feil.

Her har du et grotesk eksempel, det er jo utrolig at det er de samme menneskene i begge folketellingene nedenfor, de har tilogmed fått ny adresse! Ikke rart at ferske slektsforskere river håret av seg i fortvilelse over at de ikke finner riktig person!

 

Ole Hansen, f 01.06.1844 i Nord-Odal

Andrea Pedersdatter, f 21.12.1849 i Nord-Odal

Dagmar Olsdatter, f 14.01.1898 i Eidsvoll

 

post-2575-0-21612500-1431300423_thumb.jpg

post-2575-0-18119200-1431300433_thumb.jpg

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad siste innlegg: Det eneste store avviket jeg kan se her er Dagmars fødselsår - 1892 vs. 1898.

 

Adressene er forskjellige, men dreier seg antakelig som samme sted. Sandereiet vil jo si at det dreier seg om en eller annen plass på gårdens Sanders grunn. I 1910 har de vel da tatt med navnet på denne plassen - Badstuholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De småfeilene dine var vel ingenting, folketellinger må du ALDRI stole på, spesielt er FT1910 full av feil.

Her har du et grotesk eksempel, det er jo utrolig at det er de samme menneskene i begge folketellingene nedenfor, de har tilogmed fått ny adresse! Ikke rart at ferske slektsforskere river håret av seg i fortvilelse over at de ikke finner riktig person!

 

Ole Hansen, f 01.06.1844 i Nord-Odal

Andrea Pedersdatter, f 21.12.1849 i Nord-Odal

Dagmar Olsdatter, f 14.01.1898 i Eidsvoll

 

attachicon.gifft1900.jpg

attachicon.gifft1910.jpg

 

Ja, jeg pleier så sant det er mulig å få alle slike data bekreftet i kirkebøkene og gravregistrene.

 

Nå skjer det ingen ting i livene til disse to damene (min oldemor og farmor), så vidt hva jeg har bragt i erfaring , mellom årstallene 1891 og 1910 som kan ha  skapt "fotavtrykk" i kirkebøker eller andre protokoller og dermed kan bringe klarhet over hvor de var i denne lange perioden på 18 til 19 år. Men etter at jeg fant ut at min oldemor fant det opportunt, i videste forstand,  å reise bort fra den travle sildebyen Haugesund tilbake til  Nordland igjen for å ta seg et sesongarbeid der forstår jeg at det kan bli vanskelig "å sirkle de inn"  :)

 

Heldigvis har de fleste av mine fjerne slektninger opptrådd "pent og pyntelig" og dukket opp på de riktige stedene når de skulle slik at det har vært relativt greit å få laget seg et bilde av sin slekt. Selv de mest bereiste av fjerne og nære slektninger har i de fleste tilfeller vært overraskende enkle å finne ut av. En stor takk til rikets embedsmenn gjennom tidene for iherdig innsats i de fleste tilfeller med  s k r i v i n g e n ! for det er dette arbeidet som nå i dag gjør det mulig å drive på med denne hobbyen vår :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bringer forsåvidt på bane et interessant moment, jeg har selv blitt overrasket over reiseaktiviteten i enkelte familier på 1700- og 1800-tallet . Fram til konfirmasjonsdagen var nok de aller fleste hjemme hos sin familie, men det virker som om det i enkelte familier var vanlig at barna etter konfirmasjonen måtte brødfø seg selv, i større eller mindre grad. Det var nok mange som var med på tilfeldig arbeide som fiske, vei- og anleggsbygging. Vi skal jo ha litt å slite med for å finne dem! :)

I perioden hvor du etterlyste dine slektninger, var det overraskende å oppdage at man 'tok en tur' til et eller annet sted, ofte var det tydeligvis for fornøyelsens skyld. Jeg har et personlig postkort (dvs. bilde av vedkommende) fra en ung dame i 1905, hvor hun forteller at hun har vært en liten tur i København, men at hun nå gledet seg til å komme på besøk til familien 'på landet'. Dette er vel å merke en dårlig lønnet, ugift tjenestepike, med jobb i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring om folketellinger.

 

I 1891 var de trygt hjemme på Lurøy begge to :)

 

16. mai 1910 i Haugesund døpes sønnen til Klara, Arne Kristian, oppgitt barnefar Fridthjof Lund (Lind?) Estensen fra Harstad (Bergen) men som er født i Vardø. I denne barnedåpen i 1910 er moren til Klara, Anna Olsen, oppgitt blant fadderne.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Haugesund i Haugesund, Ministerialbok nr. A 8 (1908-1921), Fødte og døpte 1910, side 38.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1769&idx_id=1769&uid=ny&idx_side=-38

Hei

Jeg har ikke gått frem til denne tidsperioden, Men i Vardø var det en tallrik kjøpmannsfamilie som het Esbensen, med b og ikke t. Om det er en Fridtjof Lund E. der vet jeg ikke, men min farfar og farmor bodde i Hammerfest mellom 1904-1912 og i bevarte brev finner vi mange "Hils til fru Esbensen". Lund er også et navn du vil finne i Finnmark og en koppling Esbensen/Lund er ikke umulig.

 

Hilsen

 

Paal

Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bringer forsåvidt på bane et interessant moment, jeg har selv blitt overrasket over reiseaktiviteten i enkelte familier på 1700- og 1800-tallet . Fram til konfirmasjonsdagen var nok de aller fleste hjemme hos sin familie, men det virker som om det i enkelte familier var vanlig at barna etter konfirmasjonen måtte brødfø seg selv, i større eller mindre grad. Det var nok mange som var med på tilfeldig arbeide som fiske, vei- og anleggsbygging. Vi skal jo ha litt å slite med for å finne dem! :)

I perioden hvor du etterlyste dine slektninger, var det overraskende å oppdage at man 'tok en tur' til et eller annet sted, ofte var det tydeligvis for fornøyelsens skyld. Jeg har et personlig postkort (dvs. bilde av vedkommende) fra en ung dame i 1905, hvor hun forteller at hun har vært en liten tur i København, men at hun nå gledet seg til å komme på besøk til familien 'på landet'. Dette er vel å merke en dårlig lønnet, ugift tjenestepike, med jobb i Kristiania.

 

Takk for interessante tanker  :)  Jeg ble temmelig overrasket da jeg fant ut at min tippoldefar fra Tromsø som nesten-pensjonist i 1910 hadde reist den lange veien sammen med en av sine døtre for å være med i barnedåpen til en dattersønn som ble født det året i Kristiania!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante tanker  :)  Jeg ble temmelig overrasket da jeg fant ut at min tippoldefar fra Tromsø som nesten-pensjonist i 1910 hadde reist den lange veien sammen med en av sine døtre for å være med i barnedåpen til en dattersønn som ble født det året i Kristiania!

 

Kvifor overraska?  "Hurtigruten" (opna 1893) brukte om lag same tida frå Tromsø til Trondheim som i dag. (Trondheim-Hammerfest tok 67 timar i 1893, 65 1/4 time i dag, ifl. wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Hurtigruten )

Så kunne dei ta tog Trondheim-Røros-Hamar-Kristiania (opna 1877). Det tok kanskje ikkje så mykje lengre tid enn det same i dag (Dovrebanen er raskare); neppe meir enn 12-14 timar.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.