Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål rundt det og skrive en slektsbok


Stian Arnesen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver meg på det og skrive en slektsbok. Jeg har da noen spørsmål og tar gjerne imot råd også.

 

1. Jeg har begynt og skrive fra min far, hans kone og deres barn og utover. (det er da kun min fars farside jeg følger i denne boka, har med kone, når dem gifter seg og barn dem får sammen og annet relevante opplysninger.) min far og mor lever fortsatt, er det da "feil" om dem er med i slektsboka??

 

2. Bør jeg begynne bakerst i slekten og gå fremmover eller fra nåtid og bakover slik jeg har begynt med??

 

3. Jeg har en person i familien som betydde veldig mye for meg som barn, denne personen er nå død og til nå er det akkurat om denne personen det står mest om i boka. Jeg har til nå skrevet ned alt jeg husker om personen, ting personen gjorde i livet sitt osv, dette er da bare positive ting. Nylig kom jeg over noe negativt som jeg selv synes er viktig og ta med for og få ett helhetsbilde av personen, jeg er ikke ute etter og sverte personen og snakke nedlatene om personen, men føler at dette er en stor del av personens liv (Personen var ikke flink med penger) Skal jeg ha med slikt eller bare det jeg selv kan huske av personen da jeg var liten? Det er kjent i familien om pengeforbruket, men blir aldri snakket om. Redd for og tråkke noen på tærne her... Bør jeg la det ligge og ikke ta det med, eller forhøre meg med familien hvordan jeg evt bør skrive det  i boka?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør ta det opp med familien før du eventuelt skriver det iallefall, og så ta hensyn til det de sier. Er vel sikkert også mange måter å skrive om det som er negativt på, og kanskje kan det du har funnet

ut skrives på en "pen" måte. Nå har ikke jeg kommet så langt som til å skrive slektbok, og er ikke sikkert jeg noen gang gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en grei samling av slektsbøker lagt ut på nettet. http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Slektsb%C3%B8ker

 

Der kan en få tips om hvordan man rent metodisk kan legge ut slekten sin og se ikke bort i fra at flere bøker har gode eksempler hvordan man kan beskrive både positive og negative episoder. :)  Lykke til og trø varsomt!  :mellow:

Endret av Alf Kristian Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hva du skal ta med avhenger en del av hvem målgruppa di er. Om du tenker å publisere åpent for alle, legge ut på nett osv, så er det en del personvernhensyn å ta, først og fremst når det gjelder nålevende.

 

Min grandonkel laget på 80-tallet en slektsbok som ble distribuert til familien. Trykt/kopiert i < 100 eks vil jeg tro, men dog stort nok til at den ble plukket opp og sitert fra i Eikens nye bygdebøker.

Han skriver en del om sine kvaler om han skulle ta med eller ikke en historie som hadde blitt dysset ned i alle år - om da en av være aner satt på tukthuset i 7 år for å ha slått ihjel sin kone i fylla i 1851. Han endte opp med å skrive om den, etter en del fram og tilbake.

Alle involverte er jo døde for lenge siden, og det er en viktig faktor.

Det er mye vanskeligere å ta med ting som omhandler nålevende og folk fra forrige generasjon.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan de får til å skrive alle disse bygdebøkene, med data som er up-to-date i veldig mye større grad enn det som er tilgjengelig via Digitalarkivet. Jeg tror aldri jeg har sett noe sted at opllysninger må holdes tilbake av personvernhensyn der, og/eller fordi noen har nektet å "være med"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har skrive mange slektsbøker - men ikkje av den "vanlege" typen; mine er berre reine namn og data, ingen omtale av noko slag. Avgjerda om det tok eg tidleg, då eg las ei "konvensjonell" slektsbok, rett nok ein par generasjonar tilbake, som mellom anna omtalte systrene  X og Y. Syster X var gift med vognmann "Hans Hansen" i Bergen - punktum. Syster Y var gift med biskop "Jens Jensen" i same by, og deretter følgde nesten 3 sider om biskopen.

 

Der og då bestemte eg meg for at mine slektsbøker skulle vere utan biografiar, slik at alle sto likt, slik Vårherre hadde skapt dei. Det blir sjølvsagt tørrare då, men det er reine fakta.

 

Eit anna prinsipp eg ynskte å gå etter, var at "barn er barn". Dermed tok eg med mange fleire utanomekteskapelege born enn det som hadde vore vanleg før, men alltid i samråd med næraste familien; vi i dag tykkjer kanskje det er eksotisk dersom nokon fortel oss at bestefar hadde ei dotter før han gifte seg, men for dei eldre som hugsar den djupe skamma som låg rundt dette, er det slett ikkje like eksotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lett etter røtter i skotske kirkebøker, så jeg at der var alle fødte ført inn med dato og klokkeslett! Så nå gjør jeg det samme der jeg vet klokkeslettet. Og etter å lest i Ellis Island lister at personer var ført på lister med høyde, vekt, kjennetegn osv, legger jeg inn i mitt program høyde og øyenfarge til personen. Egentlig ikke så viktig, men 'kjekt å ha'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Planen min er og utgi den i bokform, aldri ut på nettet. Ser for meg kanskje 10 - 15 eksemplarer til den nærmeste familien om noen har int for hva jeg driver med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange gode råd over her.

 

Jeg er ikke umiddelbart overbevist om at man ikke skal fortelle historier om et ekte liv, om særpreg, ankedoter og livsinnhold. Hvem av oss er uten dette i eget liv....? Men selvsagt uten å utlevere de siste generasjoners private eller problematiske forhold.

 

Vi er jo på jakt etter mer enn å lage en liste, en "telefonkatalog"? Og vi er vel også opptat av å formidle glede og respekt og interesse for tidligere generasjoner og slektshistorien.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.