Gå til innhold
Arkivverket

Susanna Dallas c1737- og Susanna Moor Dallas f. c1778


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Sistnevnte ble gift i Tugthusets menighet 25.jun.1793 med kapellan, senere sogneprest i Vang, Vincent Stoltenberg Bull 1768-1836 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7402&idx_id=7402&uid=ny&idx_side=-145.  Hun skal være født i Hamburg iflg. Delgobe og død i Vang i 1815.

 

I ft1801 sees flere Dallas bl.a. Susanna Dallas d.e.http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?fornavn=&etternavn=dallas&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=  Hun var gift med Andreas Lie, stadsmegler.

 

Delgobe er vanskelig å bli klok på når det gjelder det innbyrdes slektsforhold og jeg håper på hjelp her http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43505/259/.  Se også et par sider videre der.

 

Susanna Moor Dallas får flere barn, bl.a. Andreas Lie Bull f. 27.des.1801 i Nes i Hedmark død 14.mar.1880 i Orkdal som sogneprest der. gift 12.nov.1827 i Vang med Anne Kristine Hansdatter Juell 1806-1878 samt Anne Nicoline Bull f. 5.feb.1803 i Nes, Hedmark død 15.mai 1861 i Hamar gift 12.nov.1827 i Vang med Halvor Andersen Steen, sogneprest. 

 

Sønnens navn indikerer nært slektskap med Andreas Lie, men var han morfaren?  Hvor kommer Moor fra og er det riktig å tolke Delgobe slik at Michael er faren og gift med Marie Hammond som 2) skal være gift med Andreas Lie.  Jeg får det ikke til å stemme med at ft1801 har Andreas Lie og Susanna Dallas i 1. ekteskap begge to.

 

Det skal også være en James Dallas Bull og en Georg Dallas Bull. sistnevnte trolig ham som ble kjøpmann i Christiania f. c1765 som aldersmessig kan være bror av Susanna d.y.  Delgobe (brev fra James Dallas) nevner også Johanne Marie Elisabeth Dallas f. 1.mar.1764 i Hamburg død 5.nov.1827 gift 19.mai.1782 i Chra. med Fredrik Glad til Grefsen. Mye taler altså for at familien kommer fra Hamburg, men muligens fra Scotland noe som også Lassen er inne på. http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40132/61/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arkivet til Ragnar Iuell PA-0212 har jeg følgende om Vincent Stoltenberg Bull: Prost og sogneprest til Vang, Hedemarken. (av hvem det er et maleri i Vang kirke av M. Stoltenberg.)

Se Anne-Cath. Piro: ”Det gamle patrisierhus i Hamar Strandgate.”

 

Om Susanna Moore Dallas: Datter av ”writer” (sakfører?) der [Edinburgh] James Dallas, 1731-1776 og Margaret Antonius, d. 1815. James Dallas var søn av George Dallas, ”writer” i Edinburgh, f. ca 1696, døde 25/3 1779, gift med Susanna Moore.

[el. som det står på motsatt side] Michael Dallas, som blev gift med Marie Hammond hadde søn og datter se….. George…..

Datter…….. Dallas, g.m. Andras Lie, lærer ved Military Acadamy, Christiania, fra 1776, sworn broker. De hadde sønnen George Dallas Lie, født 1800..

Susanna Bulls mange barn og talrik efterslækt se M. Bull: Østerdalsslægten Bull (1933),  s. 100-106.

Se NSlT XIV 207 ”rødhaaret” og Fam. Kielland s. 26 (1897).

 

De hadde to barn som giftet seg inn i slekten Juell: Andreas Lie Bull med Anne Christine Iuell (1807-1878) og søsteren Mathe Isabella Bull (1810-1888) som giftet seg med Hans Lemmich Juell (1808-1861). Det siste paret var forøvrig besteforeldre til forfatterinnen Dagny Juel...

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, begge to.

 

"Bildet" begynner å bli klart for meg, men noe gjenstår.

 

Jeg kjenner bare til en Marie Hammond f. 1732, død 1750 i Trondheim, datter av Thomas Hammond, men ikke noe om at hun var gift. Er dette riktig person - gift med Michael Dallas?  Var Michael bror av James og far til Georg (og en søster)?

 

Er det korrekt at Johanne Marie Elisabeth Dallas er søster av Susanna d.y.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte ble gift i Tugthusets menighet 25.jun.1793 med kapellan, senere sogneprest i Vang, Vincent Stoltenberg Bull 1768-1836 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7402&idx_id=7402&uid=ny&idx_side=-145.  Hun skal være født i Hamburg iflg. Delgobe og død i Vang i 1815.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7234&idx_id=7234&uid=ny&idx_side=-45

 

Jeg har de oppført i Vår Frelsers kirke/Oslo Domkirke som gift der den 25 juni 1793. Så hva som er riktig her vet jeg ikke,

men jeg holder en knapp på Oslo Domkirke 

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9090&idx_id=9090&uid=ny&idx_side=-100

 

Susanne Moore Dallas døde ikke 1815 i Vang. Hun døde 9 februar 1815 i på Nes i Hedmark og begravet 22 februar.

 

Se høyre side.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har de oppført i Vår Frelsers kirke/Oslo Domkirke som gift der den 25 juni 1793. Så hva som er riktig her vet jeg ikke,

men jeg holder en knapp på Oslo Domkirke 

 

 

 

 

For å være pirkete ble de ikke viet noen av stedene. men "i huset" - menigheten er dog Vor Frelsers (Oslo Domkirke),

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være pirkete ble de ikke viet noen av stedene. men "i huset" - menigheten er dog Vor Frelsers (Oslo Domkirke),

 

Du kjenner bedre til dette Geir, men er det ikke veldig uvanlig at vielsen står skrevet ned i to forskjellige kb?

 

Hadde Dallas noe med Tugthuset å gjøre?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet er nok litt jordnær.... I Christiania så lå Tughuset under presten til Vår Frelsers menighet (nå domkirken). Og Vincent var ved giftemålet kateket i Christiania før han 25/1-1793 mottok kallet som residerende kapellan i Vang i Hedmark......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arkivet til Ragnar Iuell PA-0212 har jeg følgende om Vincent Stoltenberg Bull: Prost og sogneprest til Vang, Hedemarken. (av hvem det er et maleri i Vang kirke av M. Stoltenberg.)

Se Anne-Cath. Piro: ”Det gamle patrisierhus i Hamar Strandgate.”

 

Om Susanna Moore Dallas: Datter av ”writer” (sakfører?) der [Edinburgh] James Dallas, 1731-1776 og Margaret Antonius, d. 1815. James Dallas var søn av George Dallas, ”writer” i Edinburgh, f. ca 1696, døde 25/3 1779, gift med Susanna Moore.

[el. som det står på motsatt side] Michael Dallas, som blev gift med Marie Hammond hadde søn og datter se….. George…..

Datter…….. Dallas, g.m. Andras Lie, lærer ved Military Acadamy, Christiania, fra 1776, sworn broker. De hadde sønnen George Dallas Lie, født 1800..

Susanna Bulls mange barn og talrik efterslækt se M. Bull: Østerdalsslægten Bull (1933),  s. 100-106.

Se NSlT XIV 207 ”rødhaaret” og Fam. Kielland s. 26 (1897).

 

De hadde to barn som giftet seg inn i slekten Juell: Andreas Lie Bull med Anne Christine Iuell (1807-1878) og søsteren Mathe Isabella Bull (1810-1888) som giftet seg med Hans Lemmich Juell (1808-1861). Det siste paret var forøvrig besteforeldre til forfatterinnen Dagny Juel...

NST XIV side 113 (ikke side 207) nevner Michael Dallas gift med Marie Hammond som foreldre til ovenfor nevnte Johanne Marie Elisabeth Dallas f. 1.mar.1764 i Hamburg. 

 

Fortsatt gjenstår da spørsmålet om Michael var bror av James eller hans sønn.  Likeledes ble jeg nå i tvil om opplysningen at Susanne d.y. er født i Hamburg er korrekt.  Det virker mere sannsynig at hun er født i Edinburgh.  Og hvem var Marie Hammond?

 

Tusen takk også for avklaringen mht. kb og "viet i huset"

 

 

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9090&idx_id=9090&uid=ny&idx_side=-100

 

Susanne Moore Dallas døde ikke 1815 i Vang. Hun døde 9 februar 1815 i på Nes i Hedmark og begravet 22 februar.

 

Se høyre side.

 

Tusen takk, Wenche.

 

Du er en mester når det gjelder å finne personer i kb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margareth Antonius gift med James Dallas 23 mai 1762 i Edinburgh Parish Midlothian
 
Margareth Antonius født 10 mars 1741 i Edinburgh Parish Midlothian med foreldre Henry Anthonius og Isobell Dallas.

Fredrich Glad Huus gift med Johanne Marie Elisabeth Dallas 9 mai 1782 i Garnisons kirken i København. (Se København, Sokkelund, Garnisons (Ny utgave) 1770-1816 Opslag 107).
Hun ble født 1 mars 1764 i Hamburg. Død 5 november 1837 på Grefsen i Oslo og begravet 16 november 1837 i Aker kirke. (Se side 114 over Aker 1827-1841.

Tror ikke hun er slekt med Susanne D.Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent, Wenche.

 

Hvor fant du opplysningene vedr. Edinburgh?  Jeg har selv slitt mer eller mindre forgjeves i mange år med en slektning i Scotland.

 

Ad #3. Hvis James Dallas døde i 1776 så kan ikke Susanna Moore Dallas være født i 1778.

 

Fredrik Glad f. 8.aug.1760 og død 11 sep.1840 i Chra. var stortingsmann mm. sønn av Andreas Nielsen Huus og Marie Justusdatter Treschow.  Tok navnet Glad etter sin mormor Margrethe Hansdatter Glad.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt upresist av meg... Har opplevd i embedsfamilier at de har hatt vielsen i huset hvor de skal bo, eller hos noen i familien eller i andre lokaler. Og  i kirkeboken så står det "i huset", men i andre kilder finner en ut hvor vielsen faktisk har funnet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

James Dallas f. 9.feb.1732 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XTPP-2BR

 

George Dallas og Susanna Moore viet 24.nov.1728 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYM4-LHW

 

Jeg har en sterk mistanke om at dette er fødsel til Georg Dallas 7.jun.1689 hvor moren er Elisabeth Riddel og faren James Dallas https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:F3B2-F9Q  Så vidt jeg kan se på FS så er James første sønn til Georg og Susanna og da bør faren hete James.

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanna More Dallas (f.1772+1815), gift med presten Vincens Stoltenberg Bull (f.1768, d. 1836) er mine tipp-tippoldeforeldre og om denne slekten finnes et vell av opplysninger. Jeg kan først og fremst henvise til et større bokverk (611 sider) skrevet av avdøde James Dallas, Oxford: The history of the Family of Dallas and their descendants from the twelfth Century (utgitt 1921) - den finnes i norske biblioteker. Slekten kan føres 12 generasjoner bakover fra Susanna. Skal stamme fra William Ripley, som ble forlenet med baroniet Dallas av kong Richard Løvehjerte (om jeg har notert korrekt). 

 

I dette bokverk har det dessverre også sneket seg inn den misforståelsen at min tipp-tippoldemor Susanna Dallas skulle være født i Hamburg i 1778 og gift 25 juni 1793 med Vincent Stoltenberg Bull. Min slektning sakfører Gotfred Schwabe-Hansen forfattet i 1954 en utredning om problemstillingen i et særtrykk av  Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (Bind XIV av 1954 - med sideangivelse 198-214) med overskrift Dallas-Glad-Lie-Bull.

 

På gravstøtten til Susanna står det svart på hvitt at hun var født i Edinburgh 22 april 1772. Hun var datter av sakfører i Edinburgh, James Dallas (f.1732,d.1776) og Margaret Antonius. Susannas faster var gift med statsmegler, kjøpmann i Christiania, Andreas Lie, og det var sikkert som losjerende hos disse at Susanna traff sin ektemann. Hennes faster Susanna Dallas (f. Edinburgh 1738, d. 1813-17), giftet seg i Edinburgh i 1766 med Andreas Lie, f. 1744, d. Christiania 1813. Disse hadde ingen barn. Lie var dansemester ved Den norske militære mathematiske skole i Christiania 1773-78.

 

Susanna hadde 5 søsken:

1. George Dallas, f. ca. 1765, d. Nes, Hedmark 1816. Ugift. Han tok borgerskap som kjøpmann i Christiania i 1791 og bodde sine siste år hos søsteren og svogeren prost Bull.

2. Catherine Dallas, døde som barn i Edinburgh 1779.

3. James Dallas, nevnes som boende i India i 1794.

4. Henry Dallas, f. Edinburgh 1771, d. Christiania 1788. Også han kom i huset hos ekteparet Lie.

5. Isabel Dallas. Hun etterlot seg i følge testamente av 1794 arv til sine brødre George og James og søsteren Susanna.

 

Susannas mor Margaret Antonius var kanskje i live frem til 1802 da det fremgår at sønnen George Dallas ble innsatt som hennes universarving. Vi vet heller ikke hvor hun bodde i de senere årene, kanskje fortsatt i Edinburgh.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Bjørn skriver over er korrekt, i "Den Store Dallasboken" er det en feil i Susanna More Dallas foreldre.

 

Susanna More Dallas født i 1972 er også min tipptipp oldemor).  Farens søster, Susanne Dallas (født 1738) var gift med Andreas Lie og bosatt i Kristiania, og både Susanne More Dallas og to av hennes brødre George og Henry flyttet til Norge og hadde logi hos tanten og onkelen. 

 

Utdrag av Conradine Dunkers bok "Gamle Dage": "hos Mægler Lie og hustu bodde også Madame Lies Broderdatter, Jomfru Dallas, dennes Broder, den unge Dallas (George Dallas, kjøpmann i Christiania). Den lille vimse Madame Lie erindrer jeg godt, om Jomfru Dallas erindrer jeg kun, at hun havde rødt Haar. Af hendes Børnebørn ere flere her i Trondhjem, der have Haar af samme Farve som deres skotske Bedstemoder".

 

Broren George Dallas døde, som skrevet over, i 1816 på besøk hos søsteren og mannen på Nes kirkegård. Den andre broren Henry var "Skibsjunge" og "faldt i Søen og druknede" bare 17 år gammel.

 

Jeg har forstått det at de giftet seg "i Huset" vil si at de giftet seg hjemme hos tanten, i Dronningensgate 11.

 

Jeg studerte lenge på hvorfor vielsen mellom Susanna More Dallaas og Vincents Stoltenberg Bull ble ført i to kirkebøker. Av Conradine Dunkers bok fremgår det at familien hadde omgang med Biskop Schmidt, han "indviede engang fire unge Præster", hvorav én av dem var Præsten Bull, en annen var Fredrik Schmidt som var Præst i Tugthuset, derav kommer antagelig Tugthuset inn i bildet, mens de egentlig sognet til Oslo Domkirke/Vår Frelsers Menighet.

 

Når det gjelder døpenavnet til sønnen, Andreas Lie Bull, var det jo vanlig at de oppkalte barn etter personer som sto dem nær, og Susanna hadde jo vokst opp i huset til Andreas Lie, og er derfor mest sannsynlig oppkalt etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at det dukker opp nye informasjoner. Dog så kan jeg ikke finne boken i noen bibliotek jeg har søkt på. Så Bjøn, kan du opplyse oss hvor en kan finne boken hen??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse informasjon.  Jeg er ikke så nær slektning som Bjørn og Marit, men hadde "hull" i både Stoltenberg og Bull-familiene som jeg er glad for å få orden på.

 

Jeg har lekt meg litt med Dallas i Edinburgh i FS og har funnet de fleste av de foran nevnte, men ser også at Dallas er en stor klan og at navnene James og Georg går igjen både i generasjoner og flere samtidig så de er vanskelig å skille fra hverandre.  Derfor er Dallas-boken er godt funn og jeg har nettopp lastet den ned som pdf. Tusen takk for tipset.  De 654 sidene er heldigvis søkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld og for å drepe slektsviruset om Marie Hammond, nevner jeg følgende fra artikkelen i NST XIV:

 

Michael Dallas er ikke i slekt med familien fra Edinburgh og hans rette navn er Johann Rudolph Michael Dallas f. 16.mai 1771 1741 i Breslau, Polen.  Han var bl.a. sersjant i den danske hær, men skal ha oppholdt seg i 1764 i Hamburg hvor hans datter Johanne Marie Elisabeth Dallas (nevnt ovenfor) skal ha bli født.  Hans hustru het ikke Marie Hammond, men Maria Herman født c1741 trolig i Tyskland og død 12.nov.1817 i Christiania.  Hun nevnes som enke 60 år gml. i ft1801 så Dallas må være død før det.

 

Et søk på FS viser minst 3 forskjellige Maria Harman f. 1741 i Tyskland.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.