Gå til innhold
Arkivverket

Niels Joensen Gjerøy - hvem var han


Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har lett på de vanlige plassene, men gidder ikke finlese kirkeboka :-) Noen som har notert noe på Niels Joensen Gjerøy - jeg har en sønn som han får i 1804 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16594&idx_id=16594&uid=ny&idx_side=-63Joen Michael. Joen dør tidlig, men får en sønn utenfor ekteskapet før det. Han går igjen i militærrullene og er godt dokumentert.

Faren var imidlertid vanskeligere å finne. Muligens det er lokalkunnskapene som svikter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje han vi finner her som trolovet i 1799:  

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=rodovie&gardpostnr=1825&merk=1825#ovre


Er vel han som er å finne her i 1801. Han ble en litt gammel far i 1804 hvis han er den riktige, men fullt mulig er det jo: 

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f18011836&gardpostnr=47&personpostnr=704&merk=704#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så godt kjent i dette området jeg heller, selv om jeg bodde på Bolga i Meløy 1 år(1988/89), og har vært et par ganger på andre steder i Rødøy enn Gjerøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14. desember 1782 ga han avkall på arv på vegne av sin første hustru, Elen Catharina Hermandsdatter.

Han var bygdevekter for Rødøy i 1785.

Han vaar lagrettemann for Rødøy i 1788.

Han giftet seg 1. gang 8. september 1782 i Rødøy med Elen.  Hun oppholdt seg da i Gjærøyhavn.

De fikk neppe noen barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for meg som om Frode Holthe har tatt feil der, for en finner Niels Joensen i Sørfjorden både ved folketellingen 1801 og ved innrulleringen 1809 for Rødøy. Han

kunne jo ha flyttet fra Sørfjorden til Gjerøyhavn mellom 1801 og 1804, men er jo litt merkelig hvis han skulle flytte tilbake igjen til Sørfjorden før 1809. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved rullene for 1769 ser vi at der var 5 personer i området som kalte seg Nils Jonsen. Nils Jonsen i Melfjorden, i Sørfjorden, i Rangsund og i Gjærøyhavn må ikke sammenblandes.

Nils Jonsen i Melfjorden giftet seg i 1763, Nils Jonsen i Gjærøyhavn giftet seg 1. gang i 1782 - andre gang i 1799, Nils Jonsen i Sørfjorden giftet seg i 1792 og så har vi Nils Jonsen som oppholdt seg i Værnesosen og giftet sg i 1795. Nils Jonsen i Rengen blir også kalt Nils Johansen og gifter seg  på nytt i 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det samme i skiftene. Nils Jonsen Sørfjorden vare det mye på der forresten.

 

En aktuell kandidat kan vel være Joen Pedersen Gjerøy. Han er i riktig område iallefall.


Niels Pedersen bor på Gjerøy i 1755 og 1759 iallefall. I 1759 får han en sønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg har Joen Pedersen fra før i databasen. Jeg anslår ham født mellom 1715 og 1759. Mulig jeg blander Gjerøy og Gjesøy her. Hm, må sjekke.

 

Og det gjorde jeg. De ligger jo ikke så langt fra hverandre så han er fortsatt en kandidat.

 

Endret av Hans Egil Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Maren Pedersen - Joen Pedersen sin mor sitt skifte i 1799 så oppgis det at han bor på Gierøen.

 

Men i hans eget skifte så oppgis ingen barn.

Endret av Hans Egil Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Pedersdatter var en av mine formødre gjennom sønnen Ole, og sønnen Joen skal være født ca 1747-1750(tror jeg fant dåpen i 1750 men mistet det da jeg mistet flere navn i databasen i fjor sommer).

Han var gift 3 ganger, og det ser ut som om han i det andre ekteskapet hadde to sønner: Mogens Peder og Jacob. Altså er det ingen Niels her, og de to barna han hadde må være død før skiftet etter han i

1836. Så han tror jeg du kan glemme som kandidat. Den Joen som ble døpt i 1804 ble vel gift og fikk barn. Har du funnet giftermålet hans? Han kan ha barn som er oppkalt etter bestemor eller bestefar, 

og har han en datter Ane eller Anne(oppkalt etter eventuelt farmor og kone til Niels som var i Gjerøhavn i 1801 burde vel det gi en pekepinn). Jeg har ellers forsøkt å finne konfirmasjonen til Joen 1818-1825, men ikke

funnet det i Meløy eller Rødøy, Tenkte at hvis en var heldig ble han konfirmert etter 1820 hvor også hans mor står. Hvor utenfor Rødøy kan han ha blitt konfirmert?

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.