Gå til innhold
Arkivverket

Kjøp og salg av eiendom i Trøgstad 1908


Stian Arnesen
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk hjelp for en stund tilbake når det gjadt og finne dokumenter på salg av en eiendom i Såner, er det noen som kan hjelpe meg en gang til? Denne gangen ser jeg etter kjøpet av Kjæsegg vestre / Ødegaard i Trøgstad. Er det noen som evt kan lære meg hvordan jeg søker meg frem? jeg ser også etter overtagelses papirer på gården i 1947, er det for nytt??? Da går gården fra en generasjon til en annen.

 

Dette kan kanskje hjelpe : Gnr. 18, bnr. 2, 3. postadr. Slitu

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt på sporet her

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1a, Sted: Trøgstad sorenskriveri, Trøgstad tinglag, Oppbevaringssted: SAO
Merknader: Autorisert 20.09.1856. Eldre register: Heggen og Frøland 01.06. Fol. 1-281.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080609110451.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20455&uid=ny&idx_side=-11

 

Men hva betyr B. fol 3? / fal 3?

Hva gjør jeg for og gå videre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B fol. 3 betyr at denne eiendommen finnes i neste register på side 3. Her:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2, Sted: Trøgstad sorenskriveri, Trøgstad tinglag, Oppbevaringssted: SAO
Merknader: 2. Autorisert 25.01.1867.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080609111052.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20457&uid=ny&idx_side=-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var dette nyttig da, Stian...? At du "liker dette" sier ikke noe om hvorvidt det var til hjelp for deg eller ikke...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du var til stor hjelp. Tusen takk for hjelpen :) Jeg fant ikke helt det jeg lette etter, men fant andre int. ting om min oldefar. Leter litt etter salgspapirer/kontrakt for kjøp av gården i 1908, etter det jeg har hørt har vist min onkel papirene liggende på gården, men gøy om jeg finner noe her også. Prøver og ta en pause i sommer og begynne for fult til høsten, men er hjemme i pappaperm så da poden sover har jeg liksom ikke klart og ligge unna slektsforskningen alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligation fra Hans Arnesen til Gurine Hansen for 5000 Kr. i d. E. og BrNo. 3 (I 63) dt. 3. Decbr. 1915, tl. 21 januar 1916 (Pantebok:) 31 - 810

 

Når jeg da trykker på søk etter pantebok, skal jeg jeg da bruke (pantebok:) 31-810 til noe? Må innrømme jeg at ikke forsto så veldig mye der....

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får opp en rullegardinliste, men det ser ut som pantebok 31 ikke er skannet foreløpig. Listen viser pantebøker 13 - 25 som dekker årene 1851 - 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenkte at det kunne være noe slik, men var veldig usikker. Da skal jeg ha pantebok 31 jeg da, men hva betyr 810? sidenr? Hvor ligger disse pantebøkene da? Riksarkivet på Sognsvann?

Hadde vist på mange spørsmål jeg nå :) På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.