Gå til innhold
Arkivverket

Et savn i skipslister etc


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Et savn med det nye Digitalarkivet er at jeg ikke lenger kan få opp passasjerlister på skip, f.eks. Tidligere kunne man skumme igjennom disse og se om man dro kjensel på noen som man ikke nødvendigvis lette etter. Det var jo ikke uvanlig å reise sammen med noen...

Nå kan man bare bla til forrige/neste . Og de man treffer på da er ikke nødvendigvis med i "treffet" , men de som står før/etter i lista/basen.

Det hadde vært veldig nyttig å kunne se lengre lister også, f.eks. over hver(t) avreise/reise?

 

En annen ting er at det hadde vært flott med register over alle som kom tilbake igjen også. Men det finnes kanskje ikke? De fleste "mine" reiste over for å jobbe i noen år, og kom så tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo litt, men hun foreslår f.eks. å søke på skip, linje, el.l., men det kan man jo ikke med nye versjonen?
Har prøvd meg litt fram med bipersoner, men det er ganske frustrerende at man ikke kan fjerne dem igjen. Kun 'Nullstill' hjelper, og da man begynne på nytt med valg av kilder, søkeord etc. :-(

Ny-versjonen har jo mange fordeler også, som nå f.eks. muligheten til å sortere på forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan bare søke på de feltene som er med på emigrantlisten, selvsagt. Om en først finner personen, kan en jo etterpå søke på reisedatoen og kanskje hvilken by de reiser fra?

.

Utreisedato er fast felt på emigrantskjemaet + geografimeny: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/3

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks. søk etter en Peder Olsen fra Bergen gir mange treff.
Om en velger ut Peder Olsen Hæggestad fra Hafslo (barn som må reise sammen med noen): http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000672225
så finner en familien (Ole, Anna og fem barn) ved å velge Bergen i geografimenyen og legger inn utreisedatoen 1884-04-23 (og alle andre felt tomme):
http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/3?f[]=13&k[]=1301&fornavn=&etternavn=&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&utreisedato=1884-04-23&reisemal=&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeld=

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks. søk etter en Peder Olsen fra Bergen gir mange treff.

Om en velger ut Peder Olsen Hæggestad fra Hafslo (barn som må reise sammen med noen): http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000672225

så finner en familien (Ole, Anna og fem barn) ved å velge Bergen i geografimenyen og legger inn utreisedatoen 1884-04-23 (og alle andre felt tomme):

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/3?f[]=13&k[]=1301&fornavn=&etternavn=&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&utreisedato=1884-04-23&reisemal=&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeld=

Det søkeskjemaet må jeg si er nytt for meg, tror jeg?

Jeg pleier å gå inn via Avansert personsøk, og da dukker ikke alle disse spesifikke feltene opp.

Ser nå at hvis man går inn på "Finn kilde" så dukker dette opp. Men normalt så bruker jeg altså ikke denne metoden, da man også kan filtrere kilder ved vanlige søk der.

Dette åpner absolutt nye muligheter når det gjelder søkefelt. Jeg har jo vært inne her før, men altså ikke helt sett alle fordelene.

Jeg er absolutt ikke blant dem som synes alt nytt er dårlig. Stort sett synes jeg de nye verktøyene er veldig bra. Det er bare enkelte ting som savnes.

Det hadde f.eks. vært fullt mulig, ville jeg tro, når du finner en emigrant, å klikke på en link for å få fram liste over alle på samme skip/tur?

 

En ting som jeg f.eks. liker mye bedre med de nye emigrantlistene er at fornavn og etternavn er adskilt. I de vanlige søkene, på f.eks. folketellinger, er det umulig å vite hvor patronymet er ført inn - som del av fornavn eller etternavn, fordi det er slått sammen i trefflistene, og uthevet/fremhevet (også sammenslått) i person/hushold-visningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.