Gå til innhold
Arkivverket

Tyde tingslysning/skjøte


Thomas Hilt
 Del

Recommended Posts

Er helt nybegynner i forhold til tyding og tolkning av tinglysningsmateriale. Forsøker å tyde skjøte og panteobligasjon fra lenken under. Har gjort et forsøk, men dette er nok ikke min sterke side. Om noen vil ta en titt er jeg svært takknemlig. I parantes de ordene jeg ikke klarer å tyde eller har gjettet meg til, men kan ellers også være feil tydinger. :)

 

Høyre side, nr 18 & 19

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.b.4b, Sted: Midhordland sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB
Merknader: Fol. 224-446
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070905000890.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12200&uid=ny&idx_side=-185

 

18.   No. 14 ( ) ( ) ( ) 1865.

Skjöde. ( ) ( ) Philip Ohlenbostel vitterliggjör at han følge

lig at ( ) jèg  herved sælger, sköder og overdrager til Nils Nilsen Laxevaag-

næs eller nù lille Damsgaard af, sin mig ifòlge skjøte datert 30d Oct-

ober tinglæst 17. Novbr 1858 til dato tilhòrende (gaarden?) Lòbe No 307(e/a?) af Gaarden atr. No 153 Lille Dams-

gaard i Aarstad Tinglag, herav en Anpart som hittil har vært bortforpagtet til Mikkel Simonsen, og ham

av skyldsætning forsamling?) afholdt 11. April ( ) afhemlet 4 Januar (en?) ( ) Lòbe No 307k og ( ) i

ny skyld 2 ort 8 skilling i gammel Skatte og Landskyld 2 169/388 Mark Smòr, på fölgand Conditionar:

1. Samtlige Fæster? og ( ) af ( ) paa Lille Damsgaard og ( ) Bygningar ( ) ( ) ( ) ( )  

(gaards) (Grund?), ( ) Grund (merklige?) (grendse) (me?) Ohlenbostels ejendom, saa at ( ) ( ) ( ) Kùn af Byg-

ningene fòlger (kjöberen) ( Flonn?) og (Laden?). 2. ( ) ( ) af Johannes Monsen fòr ( ) (Gaard/Saar?) (paa?) (inn?) (Mark?)af

( ) ( ) ( ) Grund, (som?) (gaar?) fra ( ) ( ) til ( ) og er saaledes ùndtaget ( ) ( ).

3 ( ) ( ) ( ) af (Nygierde???) fòlger med i salget av Grund, som ligger mellom Lambertsens- (gaar?)

og Lòvaas ( ) ( ) ( ) fra ( ) ( ) til ( ) og ut i ( ). 4 Udmarken, (saaledes?)

( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) Grundstykke, ( ) (udskiftning?) ( ) i (Dommer?), tilhòrer/tilfòrer

(kjöberen?), dog faar han at betale (Udskiftnings………?). 5. Kjøbesummen er 1000- ( ) ( )-

( ). 6. ( ) ( ) (mod?) (skjödningen?) ( ) af (kjøbesum?) som betaler ( skatter av?) fra 1 d

Januar 1865. 7. ( ) paa Eiendommen ( ) ( ) ( ) forpligter jèg mig til paa min

(egen?) ( ) at besòrge ( ) som ( ) paa kjøbesums Anpart af Eiendommen. Og da an-

kjøberen (  ) Nils Nilsen ( ) (skyldtgjort?) mig ( ) kjøbesummen (herved?), at (han?) contant (har?) be-

talt mig 500- fem (hundred?) - (Speciedaler?) og (rentebærende?) ( )  ( ) 500 (spd?) ( ) ( ) (udmark) (panteobliga-)

(tion) til ( ) i ( ), (rentebærende) ( ) 5% fra ( ) ( ) 3de ( ), saa skal ( ) () an-

Part af Gaarden Lille Damsgaard af Lòbe no og  Skÿld som (nemlit?) og ( ) ( ) ( ) (Grendse..?) (  -

 ) og ( ), som ( ) ( anpart?) er (tillagt) ( ) ( ) ( ) Skyldsætningsforretning

( ) ( ) ( ) ( )  ( )  ( ) ( ) ( )  ( ) ( ) og ( ) som hans ( ) og ( ) ( ), ( )

for jeg (forbliver?) hans (……mand) (efter) ( ) . (Skrevet?) paa Midthordlands (Sorenskrivers?)contor den 19. Mai 1865

Ph. Ohlenbostel. Til Vitterligghed H. Krohn ( ) N. Ryberg

 

 

 

19. Panteobligation.

April 150 før 12. Sept 1867 ( )

          150 8. (Desc?) 1867

( ) ( ) 1871 N 5 (for?) (344a?)

Undertegnede Nils Nilsen lille Damsgaard erkjènder herved at han bleven skyldig til ( )

Philip Ohlenbostel den Sùm 500 Spd., ( ) (sum femhundr??) Spesiedaler jèg herved forpligter mig

til fra 3d januar at forrente mod 5 – fem pro Cont pro Anno, (sum bliver) at erlegge i 2 (tals? aarlige)

(terminer?), nemlig ( ) 11d Juni og 11d December, samt at tilbagebetale Capitalen efter 3 – tre

(maaneders?) ( ) ( ) ( )  fra ( )  af ( ) ( ) ( ) for ( ) Capital (mod?) (Sartor?)

og – i tilfælde-( ) ( ) ( ) jèg ( )  ( ) ( ) ( ) Skjøde, som vil blie thinglyst samtidig (mod) (dette)

( ) hjemled anpart Lòbe No 307k af Gaarden matr. N 153 Lille Damsgaard i Aarstad Tinglag af (ug?)

skyld 2 ort 8 skilling ( ) ( ) ( ) og ( ) og ( ) (…..bygninger) samt alle andre Gaardsparter ( ) og underlig

-ende ( ) og ( ) ( ) i (nogen) maark (undtagen?).-  (Confirmeres) Capital og Renter ikke erlægges i rette tid

Capitalen er i sidste Fald ( ) ( ) ( ) ( ) forfalde til (betaling?)- skal ( ) min Creditor ( ) ta

( ) til uden Lonmaal, ( ) ( ) ( ) at ( ) ( ) ( ) (eiendom?) bortfølge med offentlig auc-

tion paa min Ga…? eller ( ), ( ) jèg herved fraskriver mig den maj efter ( ) ( tildom? mand?) (Løn-/Løs-

nings..?)- ( ) paa Midthordland (Sorenskrivercontor) den 19d Mai 1865. Nils Nilsen lille Damsgaard ( ) g. ()

Til vitterlighed: Carl Joh. Houge. Chr Hoff? ( ).

Endret av Thomas Hilt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.