Gå til innhold
Arkivverket

Organist Ifver Nielssøn Hartwig, Bragernes


Mariken Øvrebø
 Del

Recommended Posts

HAn var organist i Bragernes kirke og er oppført som død i 1690 i Ministrialbok for Bragernes kirke. I en sak i tingretten på 1680-tallet er han nevnt som Ifver organist. Bragernes hadde organist ansatt og lønnet av byen på 1660-tallet. Er det noen som vet mer om denne mannen eller hvor det er mulig å finne opplysninger om ham, f.eks. når han ble beskikket som organist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt. Jeg ser at en datter var gift med Andreas Green, organst og jeg kjenner til at en annen søster nemlig Karen var gift med George Fedde, organist på Strømsø (viet 23.okt.1703).   Nå nevnes ikke Fedde i skiftet så det er mulig at det var Karen var gift 2) med Green.

 

Skiftet i 1737 har dette notat om henne "gm. Andreas Green; hun later til å ha vært gift en gang før".

 

Georg Fedde (Vede) organist død før 1729 iflg. Vigerust http://www.vigerust.net/tore/by/stroemsoefornavn.html så det var ikke bare presteenker som ble gift med etterfølgeren.

 

Georgius Vedde begr. 21.feb.1729 i Strømsø http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8460&idx_id=8460&uid=ny&idx_side=-80

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spør når Iver kom til Bragernes og han er nevnt første gang i kb 28.aug.1681 når hans datter Karen blir døpt.  Dette er alle innførsler om ham i kb2 for Bragernes hvor organist + iver er søkebegrep:

 

Sønnen Søren 7. okt. 1683

 

Datteren Gjertrud 19. jul. 1685

 

6.nov.1692 nevnes salig organistens datter Mette som fadder (trolig Iversdatter) dvs. født c1677 eller før.  Hun ble gift med Elias Dobritz, parykkmaker.

 

27. nov. 1684 begraves Iver organists sønn

 

27. des. 1686 begraves Iver Nilsen organists datter

 

Dessuten hans begr. 26.feb.1690 som er nevnt tidligere.

 

Sammenholdt med foran nevnte skifte må Iver trolig ha stiftet familie i Bragernes tidlig på 1670-tallet jfr. de andre barn som nevnes der dvs. Niels og Hans som må være født før 1680 når kb2 starter.

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysende svar. Jeg ser av en del kongebrev at organister ble beskikket av kongen, og lurer på om noen vet noe mer om dette. Christian IV skal ha vært mer en vanlig opptatt av orgelmusikk og skal ha bidratt til at en del organister kom til Norge. Hans Iversen og hans sønn Wilhelm var mine forfedre og jeg kan følge slekten helt tilbake til Ifver, men savner Hans Iversens kone og også opplysninger om hvor Ifver kom fra. Wilhelms kone het Maren Nielsdatter Bruun, og henne skulle jeg også gjerne vite mer om. Jeg tror at hun ble boende på Bragernes etter Wilhelms død i 1770.

Trådstarter spør når Iver kom til Bragernes og han er nevnt første gang i kb 28.aug.1681 når hans datter Karen blir døpt.  Dette er alle innførsler om ham i kb2 for Bragernes hvor organist + iver er søkebegrep:

 

Sønnen Søren 7. okt. 1683

 

Datteren Gjertrud 19. jul. 1685

 

6.nov.1692 nevnes salig organistens datter Mette som fadder (trolig Iversdatter) dvs. født c1677 eller før.  Hun ble gift med Elias Dobritz, parykkmaker.

 

27. nov. 1684 begraves Iver organists sønn

 

27. des. 1686 begraves Iver Nilsen organists datter

 

Dessuten hans begr. 26.feb.1690 som er nevnt tidligere.

 

Sammenholdt med foran nevnte skifte må Iver trolig ha stiftet familie i Bragernes tidlig på 1670-tallet jfr. de andre barn som nevnes der dvs. Niels og Hans som må være født før 1680 når kb2 starter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel Wilhelms dåp 27.okt.1711 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4NB-WPF  Jeg ser at faren kalles Lumb og da finner jeg også Mettes vielse med Elias "Doberisis" 3.okt.1702 i kb.

 

Hans Iversen Lumb og Petronella Eriksdatter ble viet 13. sep. 1705 (i kb2).

 

Hans Iversen Lumb døper Kirsten 17.nov.1705.

 

Wilhelm Hansen er skreddersvenn i Larvik i 1737, men jeg finner ikke skifte etter ham der.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var borger og skreddermester i Bragernes, Wilhelm Hansen Hartvig, så jeg har funnet skifte etter ham der. Det er også registrert flere barnefødseler  i Bragernes. Men i skiftet er det bare to barn som lever, sønnen Hans og datteren Anne Jacobea. Men hvor navnet Lumb kommer fra er ukjent. Ser at det i skiftet for Mette Iversdatter Hartvig står oppført at hun også ble kalt Mette Iversdatter Lom / Lumb.

Dette er vel Wilhelms dåp 27.okt.1711 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4NB-WPF  Jeg ser at faren kalles Lumb og da finner jeg også Mettes vielse med Elias "Doberisis" 3.okt.1702 i kb.

 

Hans Iversen Lumb og Petronella Eriksdatter ble viet 13. sep. 1705 (i kb2).

 

Hans Iversen Lumb døper Kirsten 17.nov.1705.

 

Wilhelm Hansen er skreddersvenn i Larvik i 1737, men jeg finner ikke skifte etter ham der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Niels Jørgensen i kb1 for Bragernes, nemlig 5. aug. 1657 med teksten

Den 5 Augustj er Marte Olleßdaatter Her Niels Jörgensöns börnes Amme paa Kongsberg publicæ absolverit

 

Det kan være en ide å sjekke ut Kongberg istedenfor Bragernes, men selvfølgelig kan Strømsø også være et godt alternativ.

 

Niels Jørgensen Lumb nevnt i 1631 i Bragernes prosti, er ikke å finne i manntallet for 1664-66 for samme prosti.  Han er heller ikke i Tønsberg prosti som dekker Kongsberg.   For øvrig så er han ikke prest, men kapellan.   Innførslen om ammen i 1657 nevner at Nels Jørgensen er "Her" dvs. hr. som ble brukt på prester og kapellaner så jeg tror dette er riktig spor, men at han kanskje er død før manntallet.  Noen Iver Nielsen er heller ikke i manntallet, men han kan være under 12 år og derfor utelatt eller bortreist.

 

samt i kb1:

 

3. okt. 1641 Niels Jørgensens barn (døpes)

 

Ingen flere.

 

Niels Jørgensen er kapellan i Kongsberg i 1653 og sogneprest der 1653-1658.  Han er da oppført med familienavn Stovrup.  Samme mann var personlig kapellan i Vestby 1648-1650. http://www.genealogi.no/content/register-over-prester-i-%C3%B8vre-borgesyssel-og-follo-prosti  Dette betyr at han i Kongsberg neppe er identisk med Stovrup da det er uvanlig å være kapellan før han blir pers.kapellan, men heller motsatt.

 

Jeg vet ikke hvor Lumb kommer fra, men det kan være bosted. Nevner Lemb sogn i Ringkøbing amt.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av innleggene i denne tråden kan vi sette opp følgende  oversikt:

 

Iver  Nielsen Hartwig (-1690) var organist på Bragernes, hadde barna :

 

1.    Mette Iversdatter Hartwig på Bragernes, g. 1702 med parykkmaker Elias Dobritz (d. 1725).

2.    Karen. Iversdatter Hartwig (f. 1681), på Strømsø, g.1703 m. organist Gerorg Fedde/Vedde (d. 1729) og 2. g. m. Organist Andreas Green.

3.    Hans Iversen Hartwig/Lumb (f. 1683) g. 1705 m. Petronella Eriksdatter.

4.    Søren Iversen Hartwig (f. 1685)

5.    Gjertrud Iversdatter Hartwig.

6.    Niels Iversen Hartwig.

 

I følge skiftet etter Ole Andersen von Gaarden, d. 1741 på Bragernes (SAKO, Drammen byfogd, Bragernes tinglag, Skifteprotokoll 3c, f. 753a) var hans søster Randi Andersdatter for lengst død i København. Hun hadde etterlatt seg datteren Mette, som hadde vært gift med buntmaker Niels Iversen Lom, begge var døde. Deres døtre var Eli og Anne Dorthea Nielsdøtre Lom, som også gjenfinnes i skiftet etter Mette Iversdatter Hartwig som er lenket til over, noe som viser at Niels Iversen Hartwig der er identisk med Niels Iversen Lom.

 

Skiftet etter Ole og Randis far, Anders Olsen ”i gaarden” på Brakerøya, foretatt på Bragernes i 1692 forteller at begge de to er fra hans andre ekteskap med Maren Jensdatter, og at Randi Andersdatter var født ca. 1672 og da oppholdt seg i København. (SAKO, Bragernes byfogd, Skifteprotokoll 1 1682-1696, f. 209b)

 

Videre viser skiftet etter Svend Olsen Eeg på Brakerøya i 1704 (Anders’ Olsens bror?) at Randi da var i live i København og var gift med sadelmaker Christian Reijling (SAKO, Bragernes byfogd, Skifteprotokoll 1 1682-1696, f. 189a)

 

Niels Iversen Lom/Hartwigs kone, som han hadde giftet seg med i København må derfor ha hett Mette Christiansdatter Reijling eller lignende.

 

Et annet søsken av Ole og Randi er Hans von Gaarden, som diskuteres her: http://forum.arkivverket.no/topic/165499-80162-jens-hansson-von-garden-foedt-ca-1728-i-stavanger/?hl=%2Bgaarden+%2Bbragernes#entry1414691

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også Mette Iversdatter Hartwig står oppført som Mette Iversdatter Lom i skiftet etter Elias Doubritz (som hadde vært gift 2 ganger tidligere - det går ikke fram av skiftet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av innleggene i denne tråden kan vi sette opp følgende  oversikt:

 

Iver  Nielsen Hartwig (-1690) var organist på Bragernes, hadde barna :

 

1.    Mette Iversdatter Hartwig på Bragernes, g. 1702 med parykkmaker Elias Dobritz (d. 1725).

2.    Karen. Iversdatter Hartwig (f. 1681), på Strømsø, g.1703 m. organist Gerorg Fedde/Vedde (d. 1729) og 2. g. m. Organist Andreas Green.

3.    Hans Iversen Hartwig/Lumb (f. 1683) g. 1705 m. Petronella Eriksdatter.

4.    Søren Iversen Hartwig (f. 1685)

5.    Gjertrud Iversdatter Hartwig.

6.    Niels Iversen Hartwig.

 

I følge skiftet etter Ole Andersen von Gaarden, d. 1741 på Bragernes (SAKO, Drammen byfogd, Bragernes tinglag, Skifteprotokoll 3c, f. 753a) var hans søster Randi Andersdatter for lengst død i København. Hun hadde etterlatt seg datteren Mette, som hadde vært gift med buntmaker Niels Iversen Lom, begge var døde. Deres døtre var Eli og Anne Dorthea Nielsdøtre Lom, som også gjenfinnes i skiftet etter Mette Iversdatter Hartwig som er lenket til over, noe som viser at Niels Iversen Hartwig der er identisk med Niels Iversen Lom.

 

Skiftet etter Ole og Randis far, Anders Olsen ”i gaarden” på Brakerøya, foretatt på Bragernes i 1692 forteller at begge de to er fra hans andre ekteskap med Maren Jensdatter, og at Randi Andersdatter var født ca. 1672 og da oppholdt seg i København. (SAKO, Bragernes byfogd, Skifteprotokoll 1 1682-1696, f. 209b)

 

Videre viser skiftet etter Svend Olsen Eeg på Brakerøya i 1704 (Anders’ Olsens bror?) at Randi da var i live i København og var gift med sadelmaker Christian Reijling (SAKO, Bragernes byfogd, Skifteprotokoll 1 1682-1696, f. 189a)

 

Niels Iversen Lom/Hartwigs kone, som han hadde giftet seg med i København må derfor ha hett Mette Christiansdatter Reijling eller lignende.

 

Et annet søsken av Ole og Randi er Hans von Gaarden, som diskuteres her: http://forum.arkivverket.no/topic/165499-80162-jens-hansson-von-garden-foedt-ca-1728-i-stavanger/?hl=%2Bgaarden+%2Bbragernes#entry1414691

Jeg får ikke fødselsårene på alle barna til å stemme.

 

Ad 4 ovenfor.  Søren ble døpt 7. okt. 1683 iflg kb.  Det er mulig at det er ham som begr. 27. nov. 1684

Ad 5 ovenfor.  Som nevnt tidligere er en Gjertrud døpt 19.jul. 1685 iflg. kb.  Det er mulig at det er henne som er begr. 27. des. 1686.

Ad 6 ovenfor.  Jeg finner ikke Niels døpt etter kb2 starter dvs. 23.nov.1680 og antar at han er født før.

Ad 3 ovenfor.  Hans er neppe født i 1683 (samme år som Søren) og jeg finner heller ikke hans dåp i kb2, dvs. at han også bør være født før nov. 1680.  Mye taler også for at Niels er eldre enn Hans jfr. oppkalling.

Ad 2 ovenfor.  Karen er ikke funnet døpt i 1681 og er nok også født før nov. 1680. døpt 28.8.1681 - rettet se #21.

Ad 1 ovenfor.  Mette er den eneste som med rimelig sikkerhet kan fastslås må være født før 1677 jfr. konfirmasjonen hennes  i 1692.

 

Jeg foreslår følgende rekkefølge:  Niels c1674, Mette c1676, Hans c1678, Karen c1680 og altså Søren 1683 og Gjertrud 1685.

 

Jeg vet ikke hvor de antatt feil årstall kommer fra, men vil nevne at fødselsår basert på opplysning ved begravelse ofte har vist seg å være tildels mye feil.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ad 1 ovenfor.  Mette er den eneste som med rimelig sikkerhet kan fastslås må være født før 1677 jfr. konfirmasjonen hennes  i 1692.

 

 

Hvor er det du har funnet Mette Iversdatter nevnt i 6.11. 1692?

 

Hun kan ikke ha blitt konfirmert, da konfirmasjonen først ble innført på 1730-tallet, Jeg finner henne heller ikke som fadder på Bragernes i november 1692 (jfr. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-127)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du har funnet Mette Iversdatter nevnt i 6.11. 1692?

 

Hun kan ikke ha blitt konfirmert, da konfirmasjonen først ble innført på 1730-tallet, Jeg finner henne heller ikke som fadder på Bragernes i november 1692 (jfr. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-127)

Den sitter litt langt inne, men jeg fant denne transkripsjonen hos Rosenberger:

 

02.10.      Jens Svensens sønn NILS. Intr.

6. nov

            Faddere: Jens Madsen, Peder Hansen Tønder, Karen Johan Glandorphs, Maren                Henrik (Hudtstafferers) og sal. organistens datter Mette

 

Alt under 1692.  Jeg beklager å ha brukt 6.nov.1692 som aktuell fadderdato.  Det riktige skal være 2. okt. 1692.  Som vi allerede vet døde vår organist i 1690 og det er ikke kjent andre nylig døde organister i perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter litt langt inne, men jeg fant denne transkripsjonen hos Rosenberger:

 

02.10.      Jens Svensens sønn NILS. Intr.

6. nov

            Faddere: Jens Madsen, Peder Hansen Tønder, Karen Johan Glandorphs, Maren                Henrik (Hudtstafferers) og sal. organistens datter Mette

 

Alt under 1692.  Jeg beklager å ha brukt 6.nov.1692 som aktuell fadderdato.  Det riktige skal være 2. okt. 1692.  Som vi allerede vet døde vår organist i 1690 og det er ikke kjent andre nylig døde organister i perioden.

 

Avskriften er ikke helt nøyaktig, hvis du sjekker originalen (fremdeles http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-127, venstre side, nest nederst) og det burde man alltid, så vil du se at det faktisk står «s: Jver Orgelmesters Daatter Mette».

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskriften er ikke helt nøyaktig, hvis du sjekker originalen (fremdeles http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-127, venstre side, nest nederst) og det burde man alltid, så vil du se at det faktisk står «s: Jver Orgelmesters Daatter Mette».

 

Da er vi vel enige om at Mette må ha vært minst 15 år i 1692?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ytterligere noen Lumb i Bragernes' kb2:

 

27.07.  Nils Paulsen og Lisbet (Lißbeth) Sørensdatter Lumb trolovet (i 1705).

01.10.  Nils Paulsen og Elisabet (Elisabeth) Sørensdatter Lumb viet

26.02.  1705     Maren Sørensdatter Lumb. Kl 12 - begr.

08.01.  1682  Søren Sørensen Stein og Maren Sørensdatter viet (ingen andre Maren Sørensdatter i kb2)

 

Om Lisbet er søster av Iver organist sin hustru eller hennes brordatter er jeg usikker på, men er hun gammel når hun gifter seg kan hun være søster.

 

Skiftet etter Iver http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=sk06021682&gardpostnr=894&personpostnr=3864&merk=3864#ovre%22

 

894 2904 05.05.1690 1682-1696 Skifteprotokoller 1 153a Bragernes;
skiftet datert 20.05.1690

3863 arving datter Karen Jfuersdtr umyndig
3864 arving ektefelle Ellen Søfrensdtr Lum
3865 arving sønn Niels Jfuersen umyndig
3866 arving sønn Hans Jfuersen umyndig
3867arving datter Mette Jfuersdtr umyndig
3868 arvelater Jfuer Nielsen Bragernes organist til Bragernes kirke

 

Det ser videre ut til at Lum/Lom/Lumb kommer fra hustruen.

 

Marianne H. Knive har velvilligst gitt meg informasjonen om skiftet via DIS.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Søfren Søfrensen Lumb nevnt i 1667 er i godt selskap

274

Hr. Jens Lauritsen Gram, Vardal 28.04 1667

x Else Zacariasdtr (dtr av hr Zacarias i Faaberg)

Barn:

Laurits

Gunder

Zacarias

Mads

Tilstede barnas farbroder og formynder Nils Lauritsen Gram sogneprest i Land.

Den sl. mand har innkiøpt den halve gard Børstad, skylder 2 huderm/b etter kiøpebrev dat. 5/3 1666.

Innpantet 1 hud gods i Skulhus i Redalen etter pantebrev av 13/8 1660.

Gjeld: De 2 eldste barns moederarv etter skiftebrev av 11/12 1662. Olle Kaalstad av Lesiøe Prestegield, Christen Eskildsen Raadmand i Christiania, Anne sl. Anders Jensens, Laurits Christensen Gramb, Gudbiør Tandberg, Søfren Søfrensen Lumb,

 

http://www.slektshistorielaget.no/Kilder/Skifter/tvb1.htm

 

Passer som far tll Iver organists hustru.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi i samme område og nå forstår jeg hvor Lumb kommer fra, nemlig Lomb sogn

 

http://forum.arkivverket.no/topic/196096-tyding-av-brev-christiania-lagtingsprotokoll-1614/

 

Tilnavnet "Lumb" brukes kanskje først når personen er fraflyttet hjemsognet.  Jeg nevner dette fordi jeg ikke ser spor av Søfren Søfrensen i manntallet for Gudbrandsdalen i 1664.  Han må altså befinne seg et annet sted.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet som er nevnt i #22 er et utdrag jfr. innledningen i lenken:

 

Skifter - fra Toten, Vardal og Biri 1657 -1669. 

Forord

Skifter er en offentlig registrering av det folk eier, Det blir gjerne foretatt ved dødsfall når arv skal fordeles i følge loven. Tidligere skjedde det også i enkelte tilfeller når en person hadde forbrutt seg mot loven, så midler skulle inndras under Kronen.

Fra gammel tid finnes det bevart noen få skifter fra området, men det er ikke sikkert at skifter ble nedskrevet etter organiserte former. Dette ville sorenskriveren Jacob Hansen endre på, og i Tingboka for Hadeland, Land og Valdres den 9. mars 1656 kan vi lese at han stevnet en del folk på Toten for ikke avholdt offentlig skifte. Resultatet kan vi finne etter den neste sorenskriveren Peder Andersens hånd som ble innsatt i 1657. Fra da av ble skiftene innskrevet i en protokoll, og denne finnes i dag bevart på Statsarkivet på Hamar.

Vi vil her presentere korte utdrag av skiftene med vekt på opplysninger av slektshistorisk art. Det vil være navn og sted på de personer det holdes skifte etter, ektefeller som nevnes, barn eller arvinger. På en del skifter opplyses det om eiendomsforhold og nære slektninger. Videre er fra de tidligste skifter notert noen av personene som har stått i et visst økonomisk forhold til avdøde, da det flere ganger har vist seg at enkelte av dem kan være nære slektninger.

 

Jeg har markert med rødt omtalen av innholdet i skifteutdragene og leser det slik at det finnes flere opplysninger - og derfor kanskje noe mere om Søfren Søfrensen Tomb, hvor han bodde og hvilket forhold han hadde til Jens Lauritzen Gram, sogneprest til Vardal. Orginalskiftene finnes på Statsarkivet i Hamar.  Er det mulig å be om oppslag der for en som ikke så lett kan reise dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Søfren Søfrensen Lumb nevnt i 1667 er i godt selskap

274

Hr. Jens Lauritsen Gram, Vardal 28.04 1667

x Else Zacariasdtr (dtr av hr Zacarias i Faaberg)

Barn:

Laurits

Gunder

Zacarias

Mads

Tilstede barnas farbroder og formynder Nils Lauritsen Gram sogneprest i Land.

Den sl. mand har innkiøpt den halve gard Børstad, skylder 2 huderm/b etter kiøpebrev dat. 5/3 1666.

Innpantet 1 hud gods i Skulhus i Redalen etter pantebrev av 13/8 1660.

Gjeld: De 2 eldste barns moederarv etter skiftebrev av 11/12 1662. Olle Kaalstad av Lesiøe Prestegield, Christen Eskildsen Raadmand i Christiania, Anne sl. Anders Jensens, Laurits Christensen Gramb, Gudbiør Tandberg, Søfren Søfrensen Lumb,

 

http://www.slektshistorielaget.no/Kilder/Skifter/tvb1.htm

 

Passer som far tll Iver organists hustru.

 

Her er skiftet utdraget viser til:

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 , 1657-1669, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25264/311/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090109610311.jpg

 

Desverre er Søfren Søfrensen Lumb kun et navn på listen over kreditorer i boet, for 20 rd. Det står ikke noe mer om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.