Gå til innhold
Arkivverket

Organist Ifver Nielssøn Hartwig, Bragernes


Mariken Øvrebø
 Del

Recommended Posts

Takk for det, Ola.

 

Jeg fikk tilfeldigvis idag en forespørsel i en annen tråd, nemlig om biskop Jens Nilssøn og da jeg sjekket kilden min der "Norsk historisk Tidsskirft 2. rekke bind 6 så finner jeg opplysninger som er relevant i forhold til personene nevnt i #22 og utover.

 

Se kopi av en side

 

Nevnte Sakarias Søfrenson Frendesonius kan ha hatt en bror eller brorsønn Søfren og det kan være mulig at han er den person som har blitt kalt Søren Sørensen Lom (Lumb).  MEGET usikkert.

post-639-0-17395300-1432291069_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på en annen tråd på forumet her; http://forum.arkivverket.no/topic/133135-47687-prest-zakarias-soerensen-i-faaberg

 

Guest_Terje Tandsether_*

Skrevet 20 March 2007 - 10:58

Om det er holdt skifte etter denne presten vet jeg ikke, men i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift bind 2 (1920) er det endel opplysninger om hans familie som jeg tar med her, om det kan være av interesse.Zakarias Sørensen 'Frendesonius' f. ca. 1598, student 1620, kapellan i Fredrikstad 1625, sogneprest til Fåberg 2.7.1627, død der 23.4.1667. Hans kone er ukjent. To barn:1. Else Sakariasdtr. Gift (1) 1663 med hr. Jens Larsen Gram, sogneprest til Vardal død 1667. Gift (2) med hr. Mads Nilsen Kolding, sogneprest til Vardal død 1670. Gift (3) med Nils Christensen, lensmann i Asker.2. Samuel Sakariassen Frendesonius f. 1632, kapellan i Christiania 1667, død der 1680, bgr. 15.8. Gift med Dorthe Willumsdtr, 6 barn.Sakarias var sønn av Søren Rasmussen som i 1594 var kapellan i Hoff i Solør, sogneprest der fra ca. 1610 etter sin svigerfar, slottsprest på Akershus og sogneprest til Aker 1616, sogn. eprest til Lom fra 1622, død i Lom prestegard 1645. Søren var sønn av sogneprest til Våle hr. Rasmus Sørensen og hans kone Helga.Mor til Sakarias var Rønnaug Sørensdtr. som ble bgr. i Christiania 16.4.1648. Hun var datter av sogneprest til Hoff i Solør hr. Søren Lauritsen og hans kone Marine Pedersdtr.

 

Kan denne >søren Rasmussen ha vært far til Ifver organist sin kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen Søfrensdatter Lumb lever iflg. skiftet i 1690.  Zacharias Søfrensen Frendesonius  - sønn av Søfren Rasmussen og Rønnaug Søfrensdatter -1648 er født c1598.  Det er rimelig at Zacharis skal ha hatt en bror som ble døpt Søfren.

 

Altså født c1600.  Problemet er at Ellen Søfrensdatter Lumb lever i 1690 iflg. skiftet.  En far født 100 år før ?  Ellen hadde 4 umyndige barn.

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellens barn er født fra omkring 1677 eller litt tidligere og frem til litt over 1685.  Hun bør være født c1650-1660.  Foran nevnte Søren Sørensen skal hvis vanlig oppkalling er brukt, ha blitt født etter en bror Rasmus og før Zacharias c1598. Kan hennes far ha vært 53-63 år når hun blir født?  Mulig, men ...

 

På den annen side så er koblingen til prestefamilie av Søren Sørensen Lumb tilsynelatende riktig.  De "holdt seg til sine".

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tilfeldigvis fant jeg idag 2 mulige Søfren Søfrensen.

 

1. Via Wayback Machine (se egen tråd) har jeg lastet ned boken "Jens Bjelke til Austråt" av Yngvar Nielsen i 1872 utgitt av Den Norske Historiske Forening.  Der fant jeg Søfren Søfrensen (byfogd, toller, rådmann og borgermester) på begynnelsen av 1600-tallet.  Hans aktiviteter var mangslungne.

 

2. I bibilioteket til NSF finnes boken "Presten Søfren Søfrensens Memorialbog" 1564-1599. Kanskje er han litt for gammel, men slekt er mulig.  Jeg må ta meg en tur og sjekke denne ved leilighet.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken om Jens Bjelke en interresant bok, med mye morsom historie. Takk for tipset. Den er også tilgjengelig på nett på nasjonalbibliotekets nettsted www.nb.no. Men jeg er usikker på om denne Søfren er far til Ellen. Navnet Lumb knytter henne til Lom, og det stemmer mer med etterkommere til Søfren Rasmussen. Jeg kom over et dokument på nettet hvor de sto at Søren Rasmussen hadde fire sønner: Rasmus, Zacharias, Frederick og Søfren. Men det var ingen dokumentasjon på dette. I så fall burde han vært født på den tiden Søfren Rasmussen var prest i Hof kirke. Men det finnes ingen kirkebøker fra Hof kirke fra den tiden. Jeg merker meg også at Søfren Rasmussens enke døde i 1648 og er begravet i Christiania. Det er kanskje mulig at hun flyttet til noen slektninger der, muligens egne barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Mariken Ø. spør om Maren Nilsdatter Bruun. Hvor ble det av henne?

Maren flyttet til Kristiania og brukte et annet navn, i alle fall sommeren 1780.

Ingen respons her, legger jeg ut en ny trå under organist Ifver død 1690.

Mvh

Frode D. Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kryptisk av Frode, men jeg har noen opplysninger som kan bringe saken videre.

 

Hvis Maren flyttet til Christiania så var det trolig til sønnen Hans som var høker der og gift 23.feb.1773 i Vestre Aker med Maria Margrethe Olsdatter Fremming. De fikk sønnen Wilhelm Olaus døpt 5.mai.1773 i Bragernes og datteren Elin Maria døpt 12.mai 1781 i Fet i Akershus.Trolig flere barn. Kan Maren ha blitt med Hans til Fet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode,

dette var spennende. Du sier hun flyttet til Christiania under et annet navn. Vet du hvilket navn hum brukte og hvor jeg ka finne dokumentasjon på dette?

Hun hadde også en datter, Ane Jacobea, som giftet seg i Gamlebyen kirke 14, november 1780 med enkemannen Ole Christophersen. Det som er litt merkelig er at deres første barn ble døpt i Bragernes kirke. Kan hun ha flyttet tilbake dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja.

Litt kryptisk, ja, men det var for å se om du fikk med deg innlegget.

Jeg har navn og dokumentasjon.

Hennes sønn, Hans sitt første barn ble jo også døpt i Bragernes, kanskje de søkte trygge forhold?

Maren sin sønn, Hans Hartvig flyttet jo rett etter konfirmasjonen i Bragernes i 1769, til Store Ullevål gård som lå i Aker den gang. Her var han jo lakei hos General krigskommisær Johan L. Legnick, som døde  53 år gammel i 1776, etter flere år med brystsykdom.

Hans Hartvig fikk da flytte med sin lille familie til Tunnerud gård i Fet, hvor han var driftsfullmektig til 1787. Gården var eid av Legnick og hans kone, Sara Marie Plade, da hun døde i 1787, måtte Hartvig familien flytte.

Mens Hans Hartvig bodde på Tunnerud gård i 1780, var han på reise fra Ræligsbugten (Rælingen, nedre Romerike) til Kløften (Kløfta på Romerike). Da mistet han noen papirer

som han etterlyste i Norske intellegenz Seddeler d. 14.6.1780.

Da bodde hans "moder" Maren Killinghausen rett ovenfor byens trykkeri. Det lå mest sannsynlig (1) i Nordre Kvarter no 354. I dag Nedre Prinsensgate 5. (2) Vestre Kvarter no. 248. I dag hjørnet av Rådhusgaten/nedre Slottsgate. Tingene Hans mistet, kunne leveres til hans moder mot dusør.

Mvh

Frode D. Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig moro. I folketellingen 1801 bor hennes datter Ane Hartvig i Nordre kvarter 378. Ane var min 2tippoldemor,

Søkte på Maren Killinghausen i digitalarkivet, men fikk ingen treff. Så det er mere graving som må til her for å komme videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennande med mogleg kobling mellom Lom og Bragernes. Her er til orientering det som står om Søren Sørensson under Sjugard side 205 i band 2 av Bygdabok for Lom. 

IMG_0566.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få flere opplysninger om Hartvig.

 

Jeg hadde notert at Elen Kirstine f. ca 1719 i Bragernes (datter av Hans Iversen Hartvig) var ugift, men ser at Delgobe (hvis jeg leser hans kråketær riktig) nevner en Halvor Gran. Kan det stemme?https://media.digitalarkivet.no/view/43512/459

Han nevner også en dødsdato 17.7.1773 men ikke sted. Finner heller ikke Elen Kirstines dåp så årstallet jfr. skiftet er kanskje feil  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk06021682&gardpostnr=1302&personpostnr=6988&merk=6988#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Leif Salicath skrev:

Fint å få flere opplysninger om Hartvig.

 

Jeg hadde notert at Elen Kirstine f. ca 1719 i Bragernes (datter av Hans Iversen Hartvig) var ugift, men ser at Delgobe (hvis jeg leser hans kråketær riktig) nevner en Halvor Gran. Kan det stemme?https://media.digitalarkivet.no/view/43512/459

Han nevner også en dødsdato 17.7.1773 men ikke sted. Finner heller ikke Elen Kirstines dåp så årstallet jfr. skiftet er kanskje feil  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk06021682&gardpostnr=1302&personpostnr=6988&merk=6988#ovre

 

Halvor Grans kone Ellen Kirstine Hartvig begravet på Bragenes 17 april 1773 - 53 år gammel.

https://media.digitalarkivet.no/view/8451/188

Se høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.