Gå til innhold
Arkivverket

Tønnessen, Vanse, Torp


Gjest
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg søker etter noen som har kjennskap til Judithe Jørgine Tønnessen, født 15. august 1853 på Torp i Vanse,

Hennes far var Jakob Kristiansen Huseby og Jørgine Jacobsdatter (Tønnessen), født 16. september 1831 i Vanse (moren fra Torp).

Vi følger her Jørgine Jacobsdatter (Tønnessen) i folketellingene 1900 og 1910.
Folketelling 1900
Folketelling 1910

Judithe Jørgine Tønnessen har emigrert til USA og føder 28. januar 1889 barnet Gordi Beyer, far er oppgitt å være sømand August Beyer født 1849 (noe vi tror er feil årstall, vi snakker nok om August Beyer født 1854 i Lillesand).

New York i Den Norske Sjømannsmisjonen, Ministerialbok nr. A 3 (1888-1893), Fødte og døpte 1889

Uansett så er det skjebnen til barnet Gordi Beyer vi søker av flere grunner. Hun er å finne på folketellingen for 1900 (lenger oppe i innlegget) som Gørdi Beyer, dette er det siste sporet av henne. Vi søker etter etterslekt av familien som kan gi oss svar på hva som skjedde med henne, med moren og om det er vår August Beyer som er faren.

I boken - Lillesand historie 1 Mennesker by og boliger blir det oppgitt at August Beyer med hustru har 4 barn, vi har bare funnet 3 barn så mye tyder på at Gordi Beyer er det 4de barnet.

Finnes det noen som har kjennskap til dette?

 

Ligger også på DIS Norge men ingen svar har kommet inn.

mvh

Mathias Beyer - Slekten Beyer
http://slektenbeyer.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Her er det nok en liten forveksling ute og går. Da August Beyer giftet seg i Vestre Moland 09.09.1880 var det med Berthea Jonasdatter, født 11.02.1855 i Vestre Moland. Hennes far het Jonas Tønnesen. Berthe(a) er i live i 1910, det samme  er August. Om August har hatt et barn på si, vites ikke.

 

mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Foreldrene til Gordi som ble døpt I New York var riktignok August og Judithe Jørgine. Faren August var sjømann og moren var pike. Så Gordi var da født utenfor ekteskap. August var jo sjømann for senere å bli politi i Lillesand og om han fikk kjennskap til resultatet av sitt sidesprang i New York gjenstår å finne ut av. Om August Beyer hadde en navnebror som var sjømann og født i 1849 vites dog ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bare en liten tilføyelse. August var selv  "uekte" sønn av Johan Jacob Dekke Beyer og Elisabeth Fredrikke Kramer. Moren, Elisabeth Fredrikke, ble gift 03.08.1848 i Mariakirken med den 37-årige skipper Ole Andreas Olsen, født i Lillesand. Hun var således for lengst gift da August kom til verden. Klokkerboken for Vestre Moland er tydelig på hvem foreldrene til August var. Da Elisabeth Fredrikke døde i Bergen i 1862 ble det oppgitt at "hun druknede seg".

 

mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er det nok en liten forveksling ute og går. Da August Beyer giftet seg i Vestre Moland 09.09.1880 var det med Berthea Jonasdatter, født 11.02.1855 i Vestre Moland. Hennes far het Jonas Tønnesen. Berthe(a) er i live i 1910, det samme  er August. Om August har hatt et barn på si, vites ikke.

 

mvh Rolf

Hei Rolf,

 

jeg klarer ikke se hva du mener med forveksling.

 

mvh

 

Mathias

Hei igjen.

Foreldrene til Gordi som ble døpt I New York var riktignok August og Judithe Jørgine. Faren August var sjømann og moren var pike. Så Gordi var da født utenfor ekteskap. August var jo sjømann for senere å bli politi i Lillesand og om han fikk kjennskap til resultatet av sitt sidesprang i New York gjenstår å finne ut av. Om August Beyer hadde en navnebror som var sjømann og født i 1849 vites dog ikke.

Jeg er ganske sikker på at Gordi var kjent for alle ellers ville hun nok ikke båret Beyer navnet. At det er vår August er jeg ganske sikker på da han er nevnt med 4 barn i boken om Lillesand.

Hei

Bare en liten tilføyelse. August var selv  "uekte" sønn av Johan Jacob Dekke Beyer og Elisabeth Fredrikke Kramer. Moren, Elisabeth Fredrikke, ble gift 03.08.1848 i Mariakirken med den 37-årige skipper Ole Andreas Olsen, født i Lillesand. Hun var således for lengst gift da August kom til verden. Klokkerboken for Vestre Moland er tydelig på hvem foreldrene til August var. Da Elisabeth Fredrikke døde i Bergen i 1862 ble det oppgitt at "hun druknede seg".

 

mvh Rolf

Historien om August og hans etterkommere kan dere lese her, der er også mine tanker rundt Gordi presentert.

 

mvh

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge lenkene dine går til FT 1900. Dette er vel Jørgine Tønnesen i 1910:

http://digitalarkivet.arkivveqrket.no/ft/person/pf01036606001084

Hei Kari, ja der har det skjedd en feil med folketellingen 1910, takk for at du så det! Det er også ett godt eksempel på hvorfor vi bør få redigere "hovedposten" i ett innlegg, nå vil det jo ligge med feil der for evig og alltid.

 

Hva skjedde med resten av ditt innlegg?

 

mvh

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fjernet jeg ! Bare tull - hadde blandet de to Jørginene.

 

Vet du dødsdato for Jørgine Tønnessen ? I dødsfallsprot. vil det sannsynligvis stå noe om etterkommerne.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nok en gang

Du sier at i Lillesands historie står at August Beyer med hustru hadde 4 barn og at du da antar at Gordi var det fjerde barnet. Riktignok var Gordi datter av August Beyer, men ikke av hustruen Berthea Jonasdatter.

Og når Tønnessen-navnet dukket opp i familiene til både Berthea og Judithe Jørgine, var jeg kanskje litt for rask med å benytte termen forveksling.

 

mvh Rolf 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fjernet jeg ! Bare tull - hadde blandet de to Jørginene.

 

Vet du dødsdato for Jørgine Tønnessen ? I dødsfallsprot. vil det sannsynligvis stå noe om etterkommerne.

Hei Kari,

 

Jeg vet dessverre ikke noe om når mor og datter døde, det jeg vet finner du i slektstreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.