Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marie Olsdtr f. på Silset? TIngvoll 1865


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Eg har forgjeves leita etter Anne Marie Olsdtr og mora Ragnhild Kristoffersdtr i folketeljingane for 1865 og 1875. Eg har jo eit håp om å finne ut kvar Anne Marie vaks opp. 

 

Nr 28 her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2288&idx_id=2288&uid=ny&idx_side=-66 

 

I 1891 og 1900 var Anne Marie hos faren Ole Bjerkeseth på Dolstad i Vefsn: 

 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut

Jeg vet "alt" om Anne Marie Olsdatter Bjerkeset. Min kone er en Bjerkeseth og Ole var hennes bestefar's onkel.
Anne Marie  bodde som barn hos mor-foreldre, men da Ragnhild giftet seg i 1871 (med Elling Toreson Silset) flyttet hun sammen med mor og stefar på Bønnå under Silset. Der vokste hun opp sammen med Ragnhild's barn. Bønnå lå ikke langt fra Larsåkeren-Bjerkeset hvor far hennes Ole vokste opp og kontakten med hans slekt (på den andre siden av gjerde) må ha vært god.
Da så moren Ragnhild døde i 1879, fikk hun i 1880 sin morsarv og flyttet i 1900 til sin far som den gang bodde i Mosjøen. Livet ut ble hun boende hos far, også etter at han flyttet til Orkdal. Hun overlevet ham i 1928 og ble boende på deres lille gård Evjen under Grindheim. I 1944 solgte hun huset til linjemester Otto Finstad, hvoretter hun selv flyttet til et aldershjem i Orkdal. Hun døde, ugift,16. oktober 1945.

 

I Gjemnes-Minne av 2007 har jeg skrevet en artikkel om de fem brødre fra Larsåkeren (side 29-43)

Hilsen

JanM

Endret av JanMKeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon! Du skriv at Anne Marie flytta til Mosjøen i 1900, men som vi ser av folketeljinga for 1891 må ho ha flytta nordover tidlegare.  http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/53150/3174/

 

Faren var forpaktar på Dolstad prestegard frå ein gong på 1880-talet til ca. 1903. Kanskje ho flytta til far sin alt i 1880?

 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei

Litt forsinket svar. Det ser ut til at Anne Marie Olsdatter var i 1885 ansatt som tjenestepige og bodde (hos en familie?) i Storgade 144 i Kristiansund. Se meldingen fra Carsten Schanche av 19. mai 2015.

Meldingen fra Carsten Schanche vedr enda et "uegte" barn stemmer. Gutten ble født 1869, 2 år før Ragnhild Marie ble gift med guttens far.

Om ham har jeg følgende notert:
 

Ole Kristian var født 2 år før foreldrene giftet seg i 1871. Han selv foreble ugift og solgte gården sin bror Tore i 1893.
Ole Kristian druknet under fiske 1899. (Gjemnes Soga 3, s 69.)

Kilde: Fødte Thingvold/Øre 1869, folio 7, post 56.
Født 20 juli, døpt 3 oktober 1869, som uegte sønn av pige Ragnhild Marie Kristofferdatter (II) og Ungkar Elling Tordsen Silset (II). Tallet (II) omtaler leiermaal..
Faddere: Hans Knutsen, Ole Kristian Hansen (?) Jensine Pauline Johansdatter, Anne I (?) Olsdatter, Gunhild Pedersdatter Silset.
Døpt i (Øre) kirken og det var moren selv som meldte barnet til dåpen (Pigen selv)
Legg merke til at det var mormor Gunhild som var blandt faddere.

 

Hilsen

JanM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.