Gå til innhold
Arkivverket

"Foreløbig gift" - frå FT1910 i Bergen - korleis skal ein tolka dette?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

På hotellet i Damsmuget 4 i Bergen budde det ved FT1910 fleire gjestar (http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708060778)

 

mellom anna:

 

Sverre Ingebretsen, annonseagent, fødd i Christiania 6.5.1878, og "hustru"

Helene Ingebretsen, fødd i Arendal 28.5.1873

 

Det står om desse at del var "foreløbig gift"!

 

Er det nokon som har tankar om kva dette kan tyda?  Var dei gifte "på prøve"?

 

Takkar so mykje på førehand for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sverre Ingebretsen, annonseagent, fødd i Christiania 6.5.1878, og "hustru"

Helene Ingebretsen, fødd i Arendal 28.5.1873

 

Det står om desse at del var "foreløbig gift"!

 

Er det nokon som har tankar om kva dette kan tyda?  Var dei gifte "på prøve"?

 

 

 

En merkelig formulering - både litt morsom og litt trist! Her kan man jo la fantasien løpe fritt - kanskje telleren fikk et bestemt inntrykk av at forholdet mellom agenten og hans hustru neppe ville vare særlig lenge? 

 

Spøk til side: Kan ekteparet ha vært midt oppe i en skilsmisseprosess som ennå ikke var avsluttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt; FT funksjonæren stilte seg tvilende til at de i det hele tatt var gifte med hverandre selv om de var registrert som "herr og fru" Ingebrigtsen på hotellet og at "foreløbig gift" var ment som et internt FT-notat for senere oppfølging.... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Tore og Alf Kristian for kommentarar.

 

Eg er samd i at dette må kunna tolkast på fleire vis, og eg har ikkje noko svar.  Eg kjenner ikkje desse folki...  Eg berre tykte formuleringi var "spesiell"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant de heller ikke noen av de påståtte ektefellene i diverse FT'er ved første øyekast så kanskje det hele bare har vært et lite "eventyr" ?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan teoretisk også være en transkripsjonsfeil ute og går her. Dersom skriften er slurvete, kunne ordet formentlig muligens leses som foreløbig, slik at teksten skulle vært "formentlig gift".

 

Men dette vil man vel bare få klarhet i ved å se originalen til tellingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.