Gå til innhold
Arkivverket

Else Huitfeldt Jentoft gift med Hans L W Frogner ca. 1793. Datter til Johan Arnt Jentoft på Stange


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Else Jentoft og Hans Lorentz Wilhelm Frogner skal ifølge Ovenstad ha fått tillatelse til å

gifte seg i mars 1793.

Jeg finner de 2 i 1801 tellingen i Løten som losjerende på Vestre Hoff.

Har søkt i Løten -Romedal-Vinger-Vang -Stange for å finne ekteskapet

men ikke funnet.

 

Else Huitfeldt Jentoft var datter av Johan Arnt Jentoft og Christiana Andreasdatter Lachmann.

Ser at alle tavler Geni bl.a annet har notert  Johan Arnt Jentofts kone 2) Anne Cathrine Jacobsen som hennes mor-hvilket jeg tror er helt feil.

 

Når Else (kun Else står det i hennes fødsel i 1757 på Stange-døpt 19 desember 1757) er oppkalt etter Christianas mor Else Iversdatter Huitfeldt

Så er det vel mest logiskt at det er Christiana som er mor. Tror derfor ikke at hun er datter til Anne Cathrine Jacobsdatter.

Men navnet Else Huitfeldt (Frogner) står oppført på 1801-tellingen. 

 

Ikke mulig å finne når hennes mor døde- men jeg tror etter 1760 og ikke i Stange.

Noen som vet når og hvor Else gifter seg med Hans Frogner.

 

Og hvem var Hans Lorentz Wilhelm Frogner. Hans foreldre ? Veldi sparsomme opplysninger på nettet om ingen.

Bortsett fra 1801-telling og Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er greit å si litt om hva Ovenstad skriver om Hans Lorentz Wilhelm Frogner (bind 1, side 320):

 

Det står at Frogner var født ca 1737 i Norge. Han kom i tjeneste ca. 1755. Seklnt ved 1. Oplandske nasj. inf.reg.s Ringebuske komp. 4/3-1773. - Prlnt. ved samme regt.s Vangske komp. 10/10 1781. Ved den nye hærordningen fra 1/5 1789 ble de to opplandske infanteriregimentene slått sammen til et opplandske infanteriregiment, og Frogner ble ved kgl. res. samme år ansatt i dette, også nå ved Vangske komp. - Kpt.s kar. 1/4 med anc. fra 11/12 1789. Virk. kpt. og sjef for Løitenske komp. 16/9 1791. - Avskjed 29/5 1805 med 200 rdl årlig pensjon. - Gift: fikk tillatelse i mars 1793 til ekteskap med frk. Jentoft.

 

Ovenstad har altså ikke noe fødested i Norge på Hans Frogner. Jeg kan heller ikke se at Lassen eller Delgobe har notert noe om Hans Frogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe

Kanskje Hirsch&Hirsch har noe, men der kommer jeg ikke inn når jeg er i Sverige.

Det stemmer aldersmessig når han er født med hva Ovenstad skriver.

Han dør 82 år gammel på Spangen gård, dette

er i Løten. Begravet 12 januar 1820 i Løten.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9096&idx_id=9096&uid=ny&idx_side=-107

Vestre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ikke noe, det var gjengs blant mange militære, at

de tok von foran navnet. Fint skulle det være.

Han er helt sikkert ikke født von Frogner.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Delgobes oversikt over Jentoft:

 

Kildeinformasjon: Delgobe, Charles Antoine - samling, Slektsopplysninger, Dokumenter 19 (SAO/PAO-0038/D/Da/L0019), 0-, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: von der Hude-Joys (NB: I og J er alfabetisert om hverandre.)

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43515/693/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sa20110502640693.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den, men her tar Delgobe feil.

Det var kun sønnene Iver Christian og Jens Jacob som var barn fra siste ekteskap.

 

Delgobe har ikke gjort hjemmeleksen her. Else født 1757 og Christine Sophie født 1754

har han satt under ekteskap 2, selv om han giftet seg 2 gang i 1766.

 

Dessuten hadde han flere barn en de Delgobe skriver.

De er til hjelp både Lassen og Delgobe- men stole helt på de gjør jeg ikke, må alltid sjekke primærkildene.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her gifter seg Johan Arnt Jentoft seg for 2) gang med Anne Cathrine Jacobsen

 

Gift 15 februar 1766 i Vår Frelsers kirke i Oslo.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7233&idx_id=7233&uid=ny&idx_side=-52

Se venstre side.

Er da litt vanskelig å være mor til Else bl.a som da er født 9 år før, som Delgobe skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.