Gå til innhold
Arkivverket

FT 1865, Baestrand i Sogn og Fjordane


Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Hei !
 
Eg finn dei eg er ute etter på side 15 i Skanna sider i FT 1865, Baestrand:
Hans Olsson, 38 år
Ingeborg Larsdtr, 40 år
  og deira 4 ongar.
Mogeig du finn ei kjelda her:

 http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38254/15/?size=full&mode=0

__________
Kvifor lykkast eg ikkje å finna denne fam når eg søkjer på FT 1865, Balestrand ?

 

Beste helsing

 

Jon Sværen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har var litt komplisert, men jeg fant ut av det. Hans Olsson mangler. Det er gjort feil under transkribering slik at Gjest Anfindssen fra neste gård er blitt husfar. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01038254000340

 

Jeg legger inn korrekturmelding på dette så skal vi få fikset det når vi går gjennom korrekturmeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anette for du fann ut av dette !

 

Du skal få melding når korrektur-folka har gjort jobben sin.

 

God Pinse !

 

Jon S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Anette !

 

Å få fiksa "ting og tang" her i DA går ikkje fort skjønar eg. For han Gjest er fortsatt husfar på dette bruket.

 

Mogeleg det vært fiksa før Jul ?

 

Jon S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å fikse feil i folketellingene tar tid. Vi henter ut korrekturmeldingene en-to ganger i året og hver av disse gjennomgås og evt. korrigeres. Nå går heldigvis sjekke-jobben litt fortere ettersom en del av tellingene er skannet og vi slipper å gå i magasinene og pakke opp originalene. Likevel er det en tidkrevende prosess. 

 

Vi er ikke ajour med korrekturmeldingene og ligger ca 1,5 år etter, så noe du meldte i vår vil ventelig ta noe tid før vi får rettet. Arbeidet med korrekturmeldingene kommer i tillegg til arbeidet med publisering av kilder på nettsidene og vi er kraftig underbemannet slik at det blir lang ventetid uansett.

 

Jeg beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Anette & co !

 

1,5 år å retta på ein feil skreiv du i Mai 2015.  Har det ikkje gått 1,5 år sidan no då vi er komen til novenber 2016 ?

 

Har dei som arbeidar med å retta opp ting, Krav på løn ??

 

Eg spyr, for på den tida at Oldervoll og Yngve styrde DA, ville dette vara uhøyrt !!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke egne ansatte som arbeider med å rette opp i dataene, det hadde vi heller ikke da Oldervoll og Yngve styrte. De som arbeider med Digitalarkivet fortjener så absolutt lønnen sin for de strekker seg langt for å gjøre brukerne fornøyde.

 

Dette med korrekturmeldingene er som sagt noe som kommer på toppen av alt annet. Vi har alltid, også da Oldervoll og Yngve styrte, prioritert å legge ut nye data og skannede kilder, framfor å rette opp i gamle. Vi har hentet ut korrekturmeldinger som er lagt inn til nyttår 2014, så det som er lagt inn for hele 2015 og fram til november 2016 er altså ikke under behandling. Vi er mao. snart to år på etterskudd og det er svært beklagelig, men det har vært mye annet som vi har vært nødt til å prioritere. 

 

Jeg håper vi får hentet ut korrekturmeldingene for halve 2015 før utgangen av 2016, men jeg er usikker på om vi rekker å kontrollere disse mot originalene og korrigere i dataene før utgangen av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.