Gå til innhold
Arkivverket

Tette hullene og binde lenkene i 1814 prosjektet


Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Tette hullene og binde lenkene i 1814 prosjektet.

 

I 1814 prosjektet heter det:

Med utgangspunkt i folkete​llingen 1801 og transkriberte kirkebøker skal persondataene lenkes sammen på individnivå slik at det blir en database over befolkningen med alle deres familie- og slektskapsforhold.

 

Jeg og sikkert mange andre har aner fra den tiden som det ikke er klokkeklare kilder på, men ved slektsforskning og bruk av DNA har brikkene falt på plass.

Eksempel:

1. En desserter fra det militære på Dovre i 1794 og forsvinner. Han er ikke med i FT-1801. I 1804 dukker han opp i Rana og får en stor familie der nord. Dokumentert med nye kilder og DNA.

2. En er glassarbeider på Glassverk rundt om i Norge, men siden kirkebøker fra Biri er brent er det noen hull. Jeg har funnet hans opphav ved å slå sammen mange fakta og DNA test.

..og det er flere.

 

Mitt spørsmål : Ønsker 1814 prosjektet at folk skal sende inn slik informasjon slik at alle grener på det store treet blir med så hele som mulig, og ikke ender som avbrukne kvister?

 

 

mvh

Thorbjørn Meringdal

Oslo


.. og hvorfor får jeg ikke fet skrift på OVERSKRIFTEN?

bruker B for Bold og den virker i teksten, men ikke i overskriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål : Ønsker 1814 prosjektet at folk skal sende inn slik informasjon slik at alle grener på det store treet blir med så hele som mulig, og ikke ender som avbrukne kvister?

 

Arkivverkets 1814-prosjekt har isolert sett dreid seg om å transkribere kirkebøkene 1801-1814. Prosjektet understøtter på den måten prosjektet Historisk befolkningsregister (HBR). HBR-prosjektet vil utvikle programvare for sammenkobling av personforekomster. Når denne programvaren blir tilgjengelig for allmennheten, vil du være velkommen til å lenke sammen de personforekomstene du omtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.