Gå til innhold
Arkivverket
Bjørnar Duun

LØST! Tyding skifte 1836, Mathias Pedersen, Overhalla - Lofoten?

Recommended Posts

Bjørnar Duun

Mathias Pedersen, f. 1800, var sønn av Peder Jacobsen på Føre (også kalt Furre/Furrehaugen/Aasegg) i Overhalla og Karen Rasmusdatter fra Halmøy. Foreldrene flyttet fra Halmøy til Overhalla et par år før Mathias ble født. Søsken: Lorents, Johan, Martha, Rebekka, Johanna og Peter Nicolai. Han giftet seg i 1831 med Else Marie Iversdatter i Fosnes. De fikk dattera Petrine i 1832 i Fosnes - som døde 3 uker gammel. I følge et annet skifte, hadde Mathias ei datter, Karen, som utvandret til Amerika.

Jeg har to teorier som jeg trenger hjelp til å komme til bunns i

1)   Mathias Pedersen Halmøe fikk to barn utenfor ekteskap med Gjertrue Lagesdatter,  Karen Margrethe i 1825 og Peter Andreas i 1827, begge døpt i Domkirken i Trondheim.

2)   Mathias Pedersen og Else Marie Iversdatter fikk døtrene Johninne Maria i 1834 og Josephine Mathea Mattiasdatter i 1836, begge i Lofoten.  Mathias Pedersen døde i 1836 i Borge i Nordland. Det ble holdt skifte etter han den 18. april 1836.

Spørsmålet er om Mathias nevnt i henholdsvis 1) og 2) kan være den samme som han som kom fra Overhalla. I den forbindelse trenger jeg hjelp med tyding av deler av skifte fra 1836:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 13-14 , 1825-1847, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Gammelt register bakerst.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25010/613/

Skiftet starter på siden før dette, men jeg er spesielt interessert i et parti midt på kolonnen til venstre her. Jeg syns tydelig at det står både Mathias Pedersen Føre og Mathias Pedersen Halmøe i to av setningene der. Men hva står det ellers i disse setningene?

(PS: mente egentlig å legge denne i tydeforumet, men postet feil…)

EDIT: Saken er løst jf. innlegg her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=678777#678777

Endret av Bjørnar Duun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive