Gå til innhold
Arkivverket
Jørgen M. Steen

Kiersrud i Eidberg sogn = Kjeserud el. Keiserud? (Østfold) - sted angitt ved innflytting til Ski, Kråkstad i 1816

Recommended Posts

Jørgen M. Steen

Amund Andersen, 24 aar, har antaget tjeneste paa garden Wevelstad i Schie annex sogn, kommet fra Christiania med ...Capellan hr Garmands attest af 5de October 1816. Har anmeldes at være født i en plads under gaarden Kiersrud i Eidsberg sogn, og confirmeret i Christiania for 6 aar siden (fol. 348, no 149 i jevnførselsregister)

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 3 (1813-1824), Innflyttede 1816, side 318.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7557&idx_id=7557&uid=ny&idx_side=-244
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026050694.jpg

 

Jeg finner ingen 'Kjærsrud' i Eidsberg rundt 1800-tallet, men det er to gårder som kan likne med litt godvilje:

Keiserud: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01058203001219

Kjeserud: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01058203002724

 

Sistnevnte ligger under Herland anneks og huser stedets kapellan.

 

Keiserud ser for meg ut til å være en vanlig gård, med et underbruk kalt Dahlen

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg prestegjeld, Statlig folketelling 4 (RA/EA-4070/J/Jd/L0004), 1801-1801, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/58203/18/

 

 

Amund skal være født rundt 1792, kan det være han døpt (post 2) i 1793? (klarer ikke tyde stedsnavn, men døpt i hovedsognet Eidsberg)
 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1793, side 23.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-23
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019040290.jpg

 

 

(forøvrig ingenting å spore rundt konfirmasjonen i Oslo, Garman skal ha vært prest i Domkirken fra 1806, men kirkebøker inneholder ikke konfirmasjoner for året)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torodd Kinn

Eg les bustaden i 1793 som "Kieserud Pl", altså Kjeserudplassen.

 

Tenker du har rett dåp der.

 

tk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Takk Torodd.

 

Hvilket bruk kan det da dreie seg om? i 1801 er det bare kapellanens familie og en familie til på stedet. Jeg stusser litt på dåpen også, den er i Eidsberg sogn, ikke i Hærland anneks sogn som en jo skulle forvente.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg prestegjeld, Statlig folketelling 4 (RA/EA-4070/J/Jd/L0004), 1801-1801, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/58203/38/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Kan det være samme familie som i 1801 er på Søndre Dæli i Enebakk, og som er nevnt nederst på s. 539 i bygdeboka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg
Jørgen M. Steen

Det er mulig Espen, men samtidig ser jeg bygdeboka bemerker at denne Anders var enkemann fra Åsli i 1786. Det kan selvsagt være han flyttet derfra og var i Eidsberg en kortere periode, før han da må ha kommet tilbake til Enebakk.

 

Jeg skal forfølge den teorien litt videre, takk.

 

Forøvrig har jeg ikke mange spor i etterslekt, men det som kan være relevant er at Anne Hovelsdatter som Amund giftet seg med i 1823, sannsynligvis kommer fra Enebakk (Anne m/foreldre 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058223002489 )

 

Vielse 1823: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7557&idx_id=7557&uid=ny&idx_side=-152

Unge Karl Amund Andersen tienende paa Wevelstad [alder ikke angitt], Anne Howelsdatter tienende paa stor Løchen [alder ikke angitt], forlovere husmenn Nils Rasmussen og Lars Nilsen Store Løchenpladsen

 

Barn død 1824: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/hending/hg00000000326414

 

Andrea f. 1825: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7559&idx_id=7559&uid=ny&idx_side=-8

Faddere: Amund Hovelsen Ruuds pladsen [onkel], Anders Andersen Wevelstad pladsen, Jens Hansen Bøhler pladsen, Kirsti Nielsdatter Wevelstad pladsen, Berthe Hovelsd: ibid [tante]

 

Holm f. 1828: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/hending/hd00000000675562

Faddere: Christian Larsen Ruuds-Ødegaarden, Amund Hovelsen Ruuds-Braaten, Niels Gundersen Wevelstad pl., Kirstine Christensd. Bøhler pl., Berthe Hovelsd. Wevelstad pl., Abigael Andersd. Bøhler

 

Christian f. 1830: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/hending/hd00000000675762

Faddere: Jens Hansen Bøhler-Engen, Matthias Andersen Wevelstad pl., Peder Andersen Vestre Sander, Malene Nielsd. Ruuds pl., Berthe Hovelsd. Wevelstad pl., Anne Amundsd. Bøhler pl.


Mye mulig Kari!

 

Jeg har ikke sporet noe videre, siden jeg er/var i tvil om stedet Amund kom fra. Litt i tvil fremdeles.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

For å spinne litt: bygdeboka forteller at Anders ble gift 1786 med Sissel som forfatteren ikke vet hvor kom fra. Han skriver ikke noe konkret om når han ble avgiftsbruker på Dæli, men at han var der i 1801 og 1806 jf. det yngste barnet - de eldre barna er oppgitt med ca.årstall (mulig poeng?). Det er ut i fra den lille og usikre informasjonen vi har ingenting som forhindrer at familien som Kari har funnet og familien på Dæli er den samme. En datter heter Olaug, det samme het moren til ei Sissel Thorsdatter døpt 5. januar 1766 i Eidsberg. Ikke bevis for noe som helst, men kanskje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

En Anders Guldbrandsen og Sidsel Thorersdatter vies i Eidsberg i jan. 1789:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Ekteviede 1789, side 138.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-141

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019040408.jpg

 

Og det ser ut til at det samme paret får en datter, Gunild, som døpes i Herland kirke 19. april 1789

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1789, side 10.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019040277.jpg

 

Det ser ut til at alle barnas navn stemmer med fam. som bor i Enebakk i 1801.

Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erlend E. Mæhlum

Sidsel Thorsdatter som blir gift med Anders Gulbrandsen er hun som det er referert til i #7 døpt i 1766. Hun er datter av Thor Willemsen Homstvet og kone Olia Madsdatter. Det var skifte etter Olia 7 sept 1774 og i overformynderoprotokollen for Eidsberg s. 87 er disse opplysningene innført. Thor ble senere gift med Johanne Gulbrandsdatter Homstvet og bodde senere på Torper (samme kilde). 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

 Ja, det er noe som ikke stemmer. Ser jeg at den bruden som Anders Gulbrandsen Aasli i Enebakk giftet seg med i 1786 kalles for Søni i kirkeboka  (men Sissel i 1801 og i bb).

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 3 (1756-1806), Trolovede 1786, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7561&idx_id=7561&uid=ny&idx_side=-37

 

Etter en (kanskje litt for kjapp?) sjekk i kb for Enebakk kan jeg ikke finne barna Olaug og Peder døpt i Enebakk. Da blir spørsmålet om bygdebokforfatteren har feilkoblet den Anders Gulbrandsen som gifter seg i Enebakk 1786 med han som er på Dæli i 1801. Etter det jeg kan se har han jo kun 3 hendelser i sin beskrivelse: en vielse i 1786, ft1801 og dåpen til yngstemann i 1806.

 

Det er selvfølgelig en stor mulighet for at jeg er veldig langt ute på jordet med antagelser, og for sikkert avgjøre om ekteparet fra Eidsberg er identisk eller ei med ekteparet på Dæli i 1801 bør det sjekkes  mer nøye om noen av Dælibarna er døpt i Enebakk (de ligner jo veldig på den barneflokken som Kari fant døpt i Eidsberg).

Endret av Espen Tjernshaugen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Ifølge et Family Tree på Familysearch døde Thor Willumsen i november 1804. Kanskje kunne et skifte etter ham gi flere opplysninger om hans datter Sissel.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Døde og begravede 1804, side 180.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-183

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019040450.jpg

Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Mye interessant, takk så masse.

 

Jeg har hvertfall funnet samtlige av ungene nevnt i FT 1801 og Familisearch i kirkeboka for Eidsberg frem til 1798 uten at det er mye å stusse på.

 

Gunnil 1789 Haugtomt, Herland http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-10

 Ingeborg Nielsd. Num-ved?, Poul Hans: ib. Poul Kristfr..? ..?, Peder Pouls. ib. Margrete Danielsd. ib.

 

Olaug 1790 Homstvedt, Herland http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-16

 Ingeborg Amundsd Homstvedt, Poul Hansen ib. Svend Halvors. ib, Hans Pouls: ib, Thore Poulsd:

 

Amund 1793 Kjeserud, Herland http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-23

 Martha Pedersd Bekkevad, Anders Olsen  ib., Hans? Hans: ib., Kirsti Olsd. kieserud, Ragnild Thorsd ..?

 

Anna 1794 Kjeserud, Herland http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-30

 Birthe Hansd: Weggerud, Thron Rolfsen, Hans Hansen ..?, Christopher Clemets ..? Ragnild Thorsd: ..?

 

Johanne 1796 Kjeserud, Herland (ikke nevnt 1801) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-38

  Mari Halvorsd: Bechevard, Oliana Fridriksd: Kieserud, Erich Erichs: ibid:, Aasmund Christophersen Bechevard, Matis Aasmunds: ibid:

 

Peder 1798 Kjeserud eller Damlykken (?) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-48

 Olia=na Frideriksd. Kieserud i ...? Olaug Thorsd: S: Torper, Gunnil Bergersd: Kieserud, Rasm? Simens: s: Torper ..? Braaten, Mathias Aasmunsen Bekkevad

 

Thorsdøtrene uthevet med rødt vet jeg ikke hvem er (de er ikke barn av nevnte Olia https://picasaweb.google.com/erlendem/EidsbergFormynderprotokoll17401785#5382449432890841346 )

Olaug kan være datter av Thor og Johanne Gulbrandsdatter dåp 1.pinse 1778, mens Ragnhild har jeg ikke funnet så langt.

 

Foreløpig ingen "mistenkelige" funnet i kirkeboka for Enebakk i perioden.

 

 

Edit: takk Erlend! Jeg tok det for gitt at det var skifte under Rakkestad sorenskriveri, siden Eidsberg ligger rett ved :D

Endret av Jørgen M. Steen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Skiftet etter Thor bekrefter hvertfall at datteren Sidzel var gift med Anders Gulbrandsen og var bosatt på gården Dæhli i Enebakk sogn.

 

Noen datter Ragnhild kan jeg ikke se nevnes i skiftet. Hun er enten en annens datter, eller død og uten barn før skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Sandberg

Fadder Ragnild Thorsdatter har bosted SlituPl., men i innførselen ved Annes dåp synes jeg det står Thronsd.

Endret av Kari Sandberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Bygdeboka ser nok ut til å ta feil ang. hvem Anders er ja. Overformynderprotokollen skriver i tilføyelsene at Sissel er gift med Anders Gulbrandsen, og skriver året 1789 når hun gir avkall. Det stemmer helt fint med vielsen Kari postet i #9

 

At første barnet Gunhild ble døpt noen måneder senere har jo også gått hus forbi i Bygdeboka, når de omtaler fødselsår ca. 1789. Forfatter har vel ikke gjort så mye flid siden de jo ikke var fra sognet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Kjapt om barna nevnt i skiftet etter Thor Willumsen i 1804 om andre skulle være interessert

 

Barn med første hustru Olia Mads Datter
* Thore Tordsen myndig og boende paa gaarden Foss? i Skibtvedt sogn
* Amund Tordsen er død, men har vært gift og etterlater seg en datter, umyndig Ollaug Amundsdatter 17 aar, på gården Kieserud i Herlands annex
* Peder Thorsen myndig boende paa gaarden
* Sidzel Thorsdatter gift med Anders Guldbrandsen og boende paa gaarden Dæhli i Enebak sogn
* Anne Thordsdatter gift med Rasmus Simonsen og boende paa en plads under gaarden Tvetter i Skibtvedt sogn

 

Andre ekteskap med afdøde Johanne Gulbrandsdatter
* Guldbrand Thordsen 28 aar gammel og boende paa ?
* Willum Thordsen 22 aar gammel lige saa
* Iver Thordsen 20 aar gammel ligesaa
* Ollaug Thordsdatter 26 aar gammel lige saa
* Maria Thordsdatter 24 aar paa Af...?
* Inger Thordsdatter 18 aar gammel

 

Merk: den 17 år gamle Olaug Amundsdatter er på Torper i 1801, 14 år gammel, feilaktig registrert som barn av Thor Willumsen, hun er jo sønnedatter

Endret av Jørgen M. Steen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.