Gå til innhold
Arkivverket

Betalende Feriekolonier arkiver


Recommended Posts

Hei, finnes det noe om Betalende Feriekolonier, som holt til på Jeløya i 1960 årene? I Statsarkiv, Digitalarkiv eller Privatarkiv? Jeg har lett litt på nett. De ble startet i 1906 og har et par jubileumsbøker, men det er før 1960 og 1962 som jeg leter etter. Tenker på ansatte eller deltakerlister over hundrevis av barn for Jeløya feriekoloni (Sjøhaug, Vangen og Solrabben). Søknader og betalingsinformasjon etc. Kan det finnes noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, vi kan ikke se at vi har arkiv etter denne virksomheten.  Kommunen kan kanskje ha noe. 

 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Jeg har vært på Sjøhaug siden 1983 og kjenner historien ganske godt.

 

Jeg lurer på om du har bilder fra du var der, eller annen info som vi kunne ha glede av

 

Du kan lese om stedet slik det er nå på www.sjohaug.no

 

har lagt ved et bilde fra 1961 og 1959

 

 

post-6668-0-52668500-1464610392_thumb.png

post-6668-0-96153100-1464610425_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Dag

 

Fant du ut om det finnes noe arkiv etter feriekolonien på Jeløya? Jeg var der sommeren 1963 og hadde nummeret 37. Av oppholdet husker jeg bare korte glimt og stemninger, men det var veldig morsomt å se igjen bildene og teksten du hadde lagt ut!

 

Synes å huske at det var kurongspill i bygningen i midten, i kjelleren? Som et lesende og tegnende barn var jeg nok litt redd for andre som var litt større og tøffere enn meg. Men badingen husker jeg med glede; vi fikk kanskje holde på så lenge vi ville? Det var jo luksus for et bybarn!

 

Og jeg har fortsatt (et sted) diplomet de ga meg, med teksten "Fordi du spiste som en hest og pratet som en prest". Sannsynligvis ganske treffende. Lurer på hva de skrev på andres diplomer?

 

Vi skulle ha en forestilling mot slutten av oppholdet. I den forbindelse ble jeg betrodd å ta vare på et ark med teksten til "Noen barn er brune". Da jeg mistet dette arket, ble jeg så redd! Vet ikke om jeg trodde hele forestillingen ville bli ødelagt på grunn av meg eller om jeg var redd for straff. Kombinert med generell hjemlengsel førte det i alle fall til at jeg presset min far til å komme og hente meg før tiden. Det jeg husker best, er lettelsen da vi kjørte derfra - men også at jeg kikket bakover mot bygningene for å se om noen kom løpende etter for å spørre etter arket med sangteksten.

 

:-)

 

 

Endret av Bente Øien Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Jeg var 3 år etter hverandre på Fearnley feriekoloni ved Hillestadvannet. Her var det 3 kolonier den gang. Fearnley for de litt eldre guttene. Og så hadde vi Granly nederst ved veien for de minste guttene. Mellom disse 2 lå Stranda feriekoloni som var for jenter. Her hadde vi det mye moro den gang, Leder den gangen het Finn Refsnes og så hadde vi mor og alle tantene som sto for husstellet. En gang i løpet av sommeren hadde vi en litt lengere tur opp i skogen til blåbærsletta med nærliggende badevann. På Fearnley hadde vi to store sovesaler. Den ene ble kalt "Bråkern" og den andre "Stillern". Lett å forstå hvor det var mest spennende å bo. En gang i løpet av sommeren fikk vi besøk fra Jeløya. Da hadde vi fotballkamp mot et lag fra Jeløya.

Vi bygde hytter av granbar, spilte badmington og fotball og mye mye mer.

Vi hadde også en form for show mot slutten av perioden. Og jeg mener at opholdet varte i 5 uker de tre årene jeg var der nede.

Vi hadde en sang på Fearnley som jeg husker en del av og den lyder slik:

 

Og på Fearnley der er det godt å bo, domino.

Her lever vi som griser i tro domino.

Og så er det noe som har blitt borte for meg.

 

Og på Stranda der er det mange kei domino

Og unnskyld der fornakket jeg visst meg domino.

Der er det bare hurper

som går omkring og slurper Domino, do do do domino

 

Og på Granli der er det mange små domino.

Det går de rundt og tygger strå domino.

Og slutten av dette verset har også blitt borte for meg.

 

Hadde vært gøy om noen kan utfylle denne visa litt.

Jeg er sikker på at det er mange flere enn meg som har mange fine minner fra alle ukene her nede ved Hillestadvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg var på Granli i 1951 og på Fearnley i 1952 og 1953.

Flotte somre.

Vi sang mye ei vise som var omtrent sånn:

 

Gutta i Gropa kjørte bil her en sommer,

en tipp-topp moderne 24-modell. 

På åtte mils avstand kan du høre den kommer

med fire propeller og trekk-opp-motor.

 

Jeg har nylig  fått kjøpt meg en bil.

Den er i tipp-topp og moderne stil.

Gølvet det er jo litt rått.

Tak og vegger det har´n ikke fått.

Litt rust er´e her og der,

og motor´n den er jo for svær.

Alle hjula er vekk.

Sjølve motor´, er lekk.

Men eller så er´n ålereit, ålereit, 

åle hopsasa, trala-lala,

men ellers så er´n ålereit,

tjoheit! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.