Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg debatt #60636, som omhandler et skifte fra 1658 etter Hans Engelsen Gjøn?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Debatt #60636 på forumet fra 2008, skal inneholde informasjon om et skifte fra 1658 etter Hans Engelsen Gjøn (Strandvik). Jeg har lett i arkivet, og prøvd å søke opp debatten uten hell. Er det noen som vet hvorfan jeg finner denne debatten?

Eller enda bedre, hvor jeg finner skiftet?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det i dette temaet du fant opplysningen om tema 60636?


Tema 62077 (innlegg 317)

 

"Skiftet; se debatt 60636 [url="http://da2.uib.no/cg...er>Lenkeinnlegg 1 et stykke ned i innlegget.Karin Romstad, Ullensvang, Hardanger, 25.6.2008 19:13 (169) i"
http://forum.arkivverket.no/topic/147465-62077-ho;-aner-og-etterkommerne-etter-ingjald-engel-hansen-gjoen-gjoeen/page-16


Prøvde å søke etter tema 60636 jeg også,men fant det ikke.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftebrevet etter Hans Engelsen Gjøen, datert 3. jun 1658 ble fremlagt om i en sak om Gjøen i 1705 (Tingbok I.A. 27, 1705, for Sunnhordland). "...og indgaf Torgils Engelse/n Giøen først Eet skifftebref effter hans Fader Fader Hans Engelsen Giøe/n  dat: 3 Junij 1658:"  

I denne saken er bare Hans sin sønn (og Torgils sin far) Engel Hansen Gjøen nevnt. Men i debatt ##60636, kan det virke som om noen har hatt tilgang til hele skiftet, og det er derfor jeg gjerne skulle ha sett debatten, eller naturligvis hele skiftet.

Skifteprotokollene starter i 1668 (i tillegg finnes arveskiftebok fra 1600-1602), så skiftet må enten finnes i et arkiv eller i privat eie, slik det nevnes i #63584 (#4 her).

 

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ha blitt skiftet etter Hans Ingjaldsen Gjøen (1592-1658) 3. juni 1658 mellom enken Kristi Knutsdatter og deres barn; Engel g.m.Kristi Torgilsdatter Gjøn, Kari g.m. Ole Vincentsson Hamre i Sund i Nordhordland, Marite g.m. Ivar Petersson Børve i Ullensvang, Ingegerd g.m. Halldor Olson Tveita i Strandvik, Gudrun g.m. Anders Hansson Bildøen, lensmann i Soter i Nordhordaland, Bothilde g.m. Bård Havn i Strandebarm og to ugifte døtre, Kristi og Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp alle sammen.

 

Frank, takk for mail med opplysninger. Når jeg bare får tid skal jeg prøve og sortere opplysningene og lete opp kilder som bekrefter disse.

 

Rune, jeg har sett disse opplysnigene fra skiftet flere steder, men ikke noen opplysninger om dette skiftet faktisk fortsatt eksisterer. Tingboken bekrefter at skiftebrevet etter Hans Engelsen er fra 3. juni 1658. Har noen sett skiftet og har opplysningene derfra, eller har arvingene fremkommet på annet vis gjennom eiendomsforhold, senere skifter, tingbøker osv.

 

Hans Engelsens barn som jeg foreløpig har klart og kildebelegge er (i tilfeldig rekkefølge, for jeg arbeider med slekten):

1. Kari Hansdatter g. Ole Vintsentsen Hamre. Han 2g, Guri Bjørnsdatter

2. Bothilde Hansdatter (d. etter 1718) 1g. Baard Knutsen Havn (d. 1676), 2g. 1678 Iver Aamundsen (ca 1652-1695), 3g. Peder Torgersen Lille Fosse (ca 1634-1717)

3. Inger Hansdatter g. Haldor på Tvedt

4. Anne Hansdatter (d. ca 1688) g. Jon Torkelsen Mentz på nedre Bolstad

5. Engel Hansen Gjøen (1635-1702) g. Christi Torgilsdatter

 

Som sagt arbeider jeg med slekten og er slett ikke ferdig med å samle informasjon, så oversikten over er svært ufullstendig.

 

Cecilie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forefinnes ett arkiv etter Sundvor på Statsarkivet i Bergen. I dette arkiv er det avskrift av skifte etter Hans Engelsen Gjøn. Hans Engelsen sine barn og ektefelle er de som Rune Thorstensen omtaler i innlegg 8.

 

Oddvar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.