Gå til innhold
Arkivverket

Krigsseilere Panamaseilere


Roger Andre Midtun
 Del

Recommended Posts

Er det noen som harfaring med og finne Norske krigseilere som seilte med panamaskip under krigen? Har vanskeligheter med og finne spor etter min olderfar i en tid mellom 44-45

Vet Sverre Liee f.1897 Bergen seilte med Risanger og Peik fra info men vet svært lite om hvor jeg søker etter panamaskip og mannskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker men har funnet mye om de båtene. 

 

Det jeg sliter med er og finne Nordmenn på panamaflåten. Mulig det ikke finnes, men det må jo være andre som har leitet etter Nordmenn på de båtene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å legge inn spørsmålet under etterlysninger på warsailors ? Der finnes det

sikkert folk med kunnskap om 'Panama-flåten', iallefall de skipene som var norsk-eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roger min bestefars bror var også på en Panamabåt, oljetankeren M/S Ohio i perioden 1938-1945.

Har funnet ut mye da han hadde en egen mappe på riksarkivet, men det kan nok være fordi han druknet.

Ville iallfall anbefalt deg å ta kontakt med riksarkivet riksarkivet(a)arkivverket.no og spør etter handelsdepartementets arkiv.

Ellers ble min bestefars bror registrert flere ganger i amerikanske registre som jeg fant på ancestry,

så kanskje du også finner noe der?

 

Ellers kan du også legge ut en etterlysning her: http://forum.arkivverket.no/forum/44-spør-riksarkivet/

Det kan ta litt tid å få svar, da jeg vet at de har store prosjekter på gang..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På webadressen no.m.wikipedia.org finner du navnene på alle båtene som seilte for Nortraship.

 

Ellers ser jeg at mannskapslisten for 'Risanger' ligger på warsailors websider, og at Sigurd Lie var 1. styrmann ved torpederingen. Jeg skal søke litt på Ancestry etter Sigurd Lie. M/T Peik var hos Nortraship de tre siste årene av krigen, og mannskapslisten bør finnes i Riksarkivet. Men han kan jo også ha seilt med andre båter i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På webadressen no.m.wikipedia.org finner du navnene på alle båtene som seilte for Nortraship.

 

Ellers ser jeg at mannskapslisten for 'Risanger' ligger på warsailors websider, og at Sigurd Lie var 1. styrmann ved torpederingen. Jeg skal søke litt på Ancestry etter Sigurd Lie. M/T Peik var hos Nortraship de tre siste årene av krigen, og mannskapslisten bør finnes i Riksarkivet. Men han kan jo også ha seilt med andre båter i denne perioden.

 

 

Heisann...Risanger og Peik har jeg fått bekreftet. Men hva Sverre Lie drev med mellom 43-45 vet jeg ikke. For jeg har sett originalpapirene fra Nortraship da familien fikk pengene fra fondet i 75 etter hans død. Men da var det kun de to båtene fram til 43. Men min grandonkel sier at de snakket med kollegaer av han etter krigen som kunne bekrefte at han seilte med Panamaregistrerte skip i stillehavet etter Peik. Det er disse båtene som er harde og finne.

 

Men takker for hjelp, Godt mulig du finner noe på ancestry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel Sigurd Lie/Lee på Ancestry, stort sett før 1940. Hadde han noen mellomnavn (fornavn eller patronymikon) ?

 

Nei han het Sverre Lie født 1897 gift m Astrid Johanne Lie (Moe) f 1897. Seilte Risanger 1 styrmnn fra rundt 34 til 41 da den ble torpederet. har det fra sjøkrigrsforklaringen hans. Etter på Peik og så blir det hull til han emigrerer til Australia, sydney etter krigen. Han seilte 2 styrmann 1981 DS Stavangeren, Deretter 1 styrmann DS Hallgryn 1922, DS Evanger 1934 og mønstret på Risandder 1936-37. Peik fra 1942 etter opphold i Cape Town etter torpedering og i 34-44 et sted blir det blankt. Min grandonkel snakket med en kapteinkollega som sa han søkte og fikk innfridd fra Norske regjering og seile panamaregistrerte båter som. Uviss om det var Norsk besetning men ikke under Norsk kontroll. Han fikk også vite han seilte mye USA - Stillehavet og et avsnitt fra et gammelt brev sier han overlevde nok en torpedering fra japansk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge vielsen  i 1924 var Sverre Lie  født 27 feb 1897.

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Johannes, Ministerialbok nr. D 2 (1912-1929), Ekteviede 1924, side 156.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=309&idx_id=309&uid=ny&idx_side=-159
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050512030542.jpg

 

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Bergen
  • Kommunenummer: 1301
  • Gatenavn: Skottegate 20
  • Gatenr:
  • Bydel: Bergen
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 4

Antall personer registrert på bostedet: 12

 

(utdrag)

 

Sverre Lie s ug søn 27.02.1897 t

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1301&kenr=043&bnr=0030&lnr=02

 

  Emigranter fra Bergen 1874-1930 Bergen 373 1917 Mai 23 Sverre Lie   (Lie) m ug Styrmand 1897 20 Bergen Bergen Amk Seattle Wash Rederiet Forhyret 3die styrmand Til D/S Norske Amk Lj III

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=86565&merk=86565#ovre

 

Sjømannsruller Sverre Lie f. 1897
Startet av Roger Andre Midtun, Mar 18 2015 21:24
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ancestry har skipene og ankomstene i USA før krigen, men intet på ham etter krigen. Det er en Sverre Lie som ankommer Melbourne, Australia i 1950, med kone Sibyl og sønn Rolf, men han er ca fire år eldre enn din Sverre, så det er nok en annen person.

 

Regner med at du får de opplysningene du er ute etter fra Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingenting i 44-45 var det? Fan ut hva som skjedde etterpå. Men hvilken panamabåter han eilte på vet jeg ikke, kun risanger og peik under krigen...Han andre sverre lie er en annen ja. Er fra en familie som emigrerte 40-45 år før den tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.