Gå til innhold
Arkivverket

Ringsaker - Hvem er foreldrene til Jørgen Larsen som gifter seg med Mallene Tollevsdatter 19. juni 1797.


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

For noen år siden så gjorde jeg meg noen notater i forbindelse men et innlegg på slektsforum der en spurte etter «før og etter» på Jørgen Larsen - født 21 des. 1777 på Stolpestad, Ringsaker.
 
Jeg fører selv slekta mi bakover hit via Sidsel Jørgensdatter (døpt 10. feb. 1805 Ringsaker Kirke) som ble gift med Ole Hansen (f.27. des. 1812 på Hvalstad-eie i Ringsker).

Jeg følgende som foreldre til Jørgen Larsen uten å være helt 100% på at dette faktisk er korrekt.
 
Lars Nilsen, (foreldre. usikkert)
Født: nov 1751,Schulhuus, Ringsaker, Hedmark, Norge

Anne Jørgensdatter, (foreldre: Jørgen Torstensen Svartåseie og Marit Jensdatter som ble gift 3 okt 1773)
Døpt: 19 mai 1750 ,Ringsaker, Hedmark, Norge

Barn av Lars og Anne: Jørgen (1777-), Marthe (1789-), Halvor (1792-)

Som foreldre til Lars har jeg ikke lagt inn noe, men har et notat om at «Niels Larsen og Mari Andersdatter blir foreslått som foreldre.» Men hvis den Lars og Anne som står oppført som foreldre til Jørgen stemmer så blir det ulogisk med de foreldrene som er foreslått (Niels Larsen/Mari Andersdatter). Jeg har notert at FT 1801 «sier» at Lars Nielsen og Anne Jørgensdatter skal være like gamle og altså født ca 1750. Har en anmerkning om at Lars sine foreldre derfor av logiske grunner må være Niels Josephsen Schulhuus og Eli Svendsdatter: Lenke

Noen flere som sitter med disse linjene og som kanskje også er usikre? Og det vil jo også være viktig å slå fast hvem som er foreldrene til Jørgen Larsen som gifter seg med Mallene Tollevsdatter 19. juni 1797 i Ringsaker. For ned dit er jeg sikker på at linjene er korrekt.
 
Stein-Ole Kjær
Endret av Stein Ole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blir jo spørsmålet: Hva gjorde at en gårdbrukersønn fra Redalen skulle gifte seg inn på en husmannsplass langt oppi Brøttum? Tror ikke du bør være for opptatt av å bevise det. Da må det være en konkret peker i kildene!

 

Du sier det er logiske grunner og da burde du nevne dem dersom du vil at vi skal ta dem i betraktning - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg gjorde disse notatene. Tror nok det "logisk" her gikk på at jeg burde finne en Lars som var født nærmere opp i tid til 1750. Slik som oppgitt i FT 1801.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.