Gå til innhold
Arkivverket

Blått blod og vikingkonger... Eller?


Tony A. Renstrøm
 Del

Recommended Posts

Kvalifiserer meg knapt nok til å kalle meg amatør på dette, men har alltid vært veldig opptatt av slekt og historie. Har heldigvis hatt personer i familien som har vært godt kvalifisert på området og har derfor blitt foret med slektslister fra mange sider av familien. De fleste spor stopper derimot et sted på sent 1500 tallet til midten av 1700 tallet.

 

Det er derimot et unntak. Min mormors oldefar Nils Otter Hansen sine aner ser ut til å skyte langt tilbake i tid. Et stykke på veien ser dette ut til å bli dokumentert av relatvit troverdige kilder, men naturlig nok når man kommer et stykke tilbake så er nok ikke kildene like troverdige. Linjen under er hentet fra geni.com og den forgrener seg svært langt tilbake i tid og inkluderer blant annet en vikingkonge som for tiden er veldig populær grunnet en kjent TV serie (Ragnar Lodbrok) Geni baserer seg vel på innspill fra brukere og hvor troverdige disse kildene er igjen er kanskje vanskelig å si.

 

Som en amatør (knapt nok) spør jeg meg derfor. Er det virkelig slik at Ragnar Lodbrok kan være min (34) oldefar? Skjønner at dette i beste fall er tvilsomt, men det hadde vært veldig gøy å få noen som har ekspertise på dette området til å uttale seg. Ser jo uansett ut som denne linjen går langt tilbake. Hvor er det eventuelt det rakner? Hvor langt tilbake kan man med relativt stor sikkerhet si at det er sansynlig at det stemmer?

 

Beklager om denne er postet på feil sted, men setter pris på alle svar og innspill. (Nei.. jeg har enda ikke tittulert meg med blod av vikingkonge ;))

 

Tony Andre Renstrøm

Du

Vigdis Renstrøm

your mother

Greta Renstrøm

her mother

Harriet Horgen

her mother

Hans Holst

her father

Nils Otter Hansen

his father

Hans Andreas Nilsen Holst

his father

Berthe Håvalsdatter Haavalsdatter Holst

his mother

Haavald Henrichsen Krogstad

her father

Guri Haavelsdatter Søre Nivstad

his mother

Ragnhild Knutsdotter Sire

her mother

Ingebjørg Bjørnsdatter Frøysok

her mother

Ingebjørg Halvorsdatter Frøysok

her mother

Ingebjørg Steingrimsdatter Hersgard

her mother

Steingrim Thorsen Frøvoll Hovland

her father

Ingebjørg Stenersdatter Kravik

his mother

Stener Hallvardsen Kravik

her father

Halvor Helgesson Kravik

his father

Helge Halvorsson Kravik

his father

Ingebjørg Helgesdatter Bolt

his mother

Helge Steinarsen Bolt

her father

Steinar Berdorsen Bolt, til Skånøre

his father

NN Kolbjørnsdatter, Kolbjørnsdatter, av Fyri

his mother

Kolbjørn Erlingsen av Kvie til Fyri

her father

Ragnhild Erlingsdatter

his mother

Erling Kvie på Kviden

her father

Jartrud Jonsdotter Giske

his mother

Jon Arnesson Giske

her father

Gjertrud Erlingsdatter

his mother

Astrid Tryggvesdatter

her mother

Astrid Eiriksdatter

her mother

Eirik Viking Kåresson Bjodaskalle, på Obrestad

her father

Kåre / Vikinge-Kåre Sigurdsson

his father

Sigurd Hundasteinarson Bjodaskalle

his father

Erik Hunda-Steinar Eiríksson

his father

Åløf Ragnarsdóttir

his mother

Ragnar "Lodbrok" Sigurdsson

her father

 

Mvh, Tony Renstrøm :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stener Hallvardsen Kravik

her father

Halvor Helgesson Kravik

his father

Helge Halvorsson Kravik

his father

Ingebjørg Helgesdatter Bolt

his mother

Helge Steinarsen Bolt

her father

Steinar Berdorsen Bolt, til Skånøre

his father

 

Om ikke før, så ryker nok denne rekka i koblinga mellom Kravik i Nore og Bolt. Og så tipper jeg at det er mye tvilsomt og ikke minst udokumenterbart i de eldre leddene, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony,

 

 

Velkommen til organisert og opplyst slektsforskning. Som du kanskje har forstått, så er det lett å ville forske seg så langt tilbake som mulig. Hva er så mulig? Tja, si det? Blant viderekomne slektsforskere så innebærer dette så langt du kan bevise sammenhenger, altså det å koble generasjon for generasjon. Enn så lenge kommer vi ikke utenom skriftlige kilder, og da må man enten forske selv eller lese seg opp på hva andre har forsket.

 

I ditt tilfelle så opplyser du ikke hvor og når de ulike personer har levd. Dette gjør det unødig vanskelig for andre å hjelpe til. I tillegg har du benyttet deg av den kjente "innfallsmetoden". Metoden kan kanskje fungere i reklamebransjen, men har lite for seg innen etterrettelig slektsforskning. Arbeids- og bevisbyrden er nemlig den, at den som fremsetter en påstand er den som må bevise, ikke omvendt.

 

I ditt tilfelle må du altså finne tilbake til personen som er ansvarlig for å legge inn de nevnte opplysninger i "geni", for så å spore deg baklengs til du er på tørr grunn. Det er de som legger ut disse forbindelse som som må ta ansvar for at de er tilgjengelig for allmennheten.

 

Hunskaar har gjenkjent noen av navnene, og gjør rett i å bryte forbindelsen mellom Kravik og Bolt. Det er ikke engang snakk om Bolt. Anbefalt lesning:

 

1. Henning Sollieds artikkelserie om Bolt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift fra slutten av 1930-tallet. Innholdsfortegnelse og register kan finnes her: http://genealogi.noSe under fanen Tidsskrifter.

 

2. Odd Arne Hellebergs gjennomgang av slekten på Kravik i Nore i Gjallarhorn tidlig på 2000-tallet (flere hefter). Mer kan finnes her: http://www.vestfoldslektshistorielag.no

 

En ting: Hva hvis vikingene egentlig ikke var fra Norge, men f.eks. fra Estland. Ville de i så fall fortsatt være norske?

 

Vennlig hilsen

 

Are

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan glemme Ragnar Lodbrok helt, det er ikke bevist at det har eksistert en person ved det navnet/kallenavnet. Dagens historikere heller til at sagnfiguren Ragnar Lodbrok er satt sammen av historier om opptil 5 forskjellige personer. Men dette vil vi trolig ikke finne ut av uten at det dukker opp nye kilder fra 700-800 tallet, og den sjansen er vel neppe stor.

 

Ved bruk av slektstrær du finner på nettet, som Geni er en del av, så må du være ekstra kritisk til informasjonen du finner og linkene mellom personene. Det er mange ønskedrømmer som finnes der ute og selv om det er noen edruelige slektsforskere også på Geni, så klarer ikke fåtallet og henge med på alt av linker som blir utlagt, ergo må alle som bruker Geni eller tar informasjon fra andre online slektstrær, selv sjekke sannhetsgehalten, i hvert fall så lenge stedet du får opplysninger fra ikke har nevnt kilder eller bare har dårlige kilder.

 

Jeg ser at noen allerede har kuttet linken mellom Kravik og Bolt på Geni, så den linjen du viser til eksisterer ikke på Geni pr. nå.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remi,

 

De personer som er påstått å være av slekten Bolt, tilhører helt andre slekter. Er disse personene fortsatt kalt Bolt og søkbare på Geni?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt tryggest å finne linjene selv, og akseptere at man ikke kommer lenger når vi ikke finner mer.

Det nevnes Geni her.  Jeg bruker Geni, og er rimelig godt fornøyd med det.  Men det er noen helt bisarre påstander der, som for eksempel denne:  Jeg er visstnok i slekt med Gud!  

Dette "slektskapet" har ikke gitt meg verken helbredende evner eller omvendt meg fra mitt ateistiske livssyn, men en skikkelig god latter fikk jeg, og det skal man som kjent ikke kimse av  :D

 

You 
 


 

your father

 

 

 
his mother

 

 

Hans Neprud 
her father

 

 

Sigrid Hansdr. Hanserud 
his mother

 

 

Kari Syversdatter 
her mother

 

Birgit Anfinsdatter 
her mother

 

 

Anfin Arnesen Smedgard 
her father

 

 

Anne Anfinnsdatter Golberg (Finnesgarden) 
his mother

 

 

Anfinn Larsen Finnesgarden 
her father

 

Lars Anfinnsen Finnesgarden 
his father

 

 

Gunbjørg Torsteinsdatter Nos (Nos) 
his mother

 

 

Ingrid Jonsdatter Gulsvik 
her mother

 

 

Jon Helgeson Gulsvik 
her father

 

Helge Guttormsen Gulsvik 
his father

 

 

Guttorm Sigurdsson Bonde 
his father

 

 

Una Guttormsdtr. Kirkeberg 
his mother

 

 

Asgerd Aslaksdatter, på Kirkeberg 
her mother

 

Aslak Steinarsson Bolt, til Skånøre 
her father

 

 

Steinar Berdorsen Bolt, til Skånøre 
his father

 

 

NN Kolbjørnsdatter, Kolbjørnsdatter, av Fyri 
his mother

 

Kolbjørn Erlingsen av Kvie til Fyri (Erlingsen) 
her father

 

 

Ragnhild Erlingsdatter 
his mother

 

 

Erling Kvie på Kviden 
her father

 

Viljalm Skinnare av Torgar (Kjetilson) 
his father

 

 

Kjetil "Krok" Tostigsson av Northumberland (av Flandern) 
his father

 

Judith 'Fausta' de Flandre (van Vlaanderen) 
his mother

 

 

Eleanor of Normandy 
her mother

 

 

Judith of Brittany 
her mother

 

Ermangarde d'Anjou, Duchess of Bretagne 
her mother

 

 

Geoffrey I "GreyGown", count of Anjou 
her father

 

 

Fulk II, count of Anjou 
his father

 

Roscille des Loches, comtesse d'Anjou 
his mother

 

 

Garnier Seigneur de Loches, de Villentrois & de la Haye 
her father

 

 

NN de Nantes 
his mother

 

Lambert I, duca di Spoleto 
her father

 

 

Wido, marquis de Nantes 
his father

 

 

Lambert di Guideschi 
his father

 

 

Wife of Count Gui de Hesbaye 
his mother

 

N d' Hesbaye (de Wormsgau), * 
her mother

 

 

Théodrata (Théodora) de Sancy, Heiress of Sancy 
her mother

 

 

Walderade de Sancy (de Feltro) 
her mother

 

 

Antonia 
her mother

 

Italica 
her mother

 

 

Ióannés 
her father

 

 

Anastasius , Roman Consul 
his father

 

 

Flavius Probus 
his father

 

 

Flavia Magna (Sabiniani) 
his mother

 

 

Maria 
her mother

 

Petronius Maximus, Roman Emperor 
her father

 

 

Anicius Probinus 
his father

 

 

Anicia Faltonia Proba 
his mother

 

 

Turrania Anicia Juliana 
her mother

 

Anicius Auchenius Bassus 
her father

 

 

Amnius Manius Caesonius Nichomachus Anicius Paulinus 
his father

 

 

Amnius Anicius Julianus 
his father

 

Sextus Anicius Faustus Paulinianus 
his father

 

 

Asinia Juliana Nicomacha 
his mother

 

 

Gaius Asinius Nicomachus Julianus 
her father

 

Gaius Asinius Quadratus Protimus 
his father

 

 

Julia Quadratilla 
his mother

 

 

Aulus Julius 
her father

 

 

Julia Quadratilla Bassa 
his mother

 

 

Julia Iotapa 
her mother

 

Alexander, King of Cilicia 
her father

 

 

Tigranes VI, King of Armenia 
his father

 

 

Alexander II of Judaea 
his father

 

 

Alexander, Prince of Judaea 
his father

 

Mariamne I Hasmonean 
his mother

 

 

Alexander II Maccabaeus Hasmonean, High Priest 
her father

 

 

Aristobalbus II King of Judea 
his father

 

Salome Alexandra, Queen of Judaea 
his mother

 

 

Rabbi Setah Ben Yossei 
her father

 

 

Rabbi Yossei ben Yohanan 
his father

 

 

Rabbi Yohanan 
his father

 

Joazar ben Zeredah 
his father

 

 

Zeredah ben Antigone 
his father

 

 

Antigone Soko ben Simeon 
his father

 

 

Simeon I Saddiq ben Elias 
his father

 

Elias ben Tobit, Governor of Judea 365-360 BCE 
his father

 

 

Tobit ben Hananiah (twin) 
his father

 

 

Hananiah 
his father

 

 

Hananya, 5th Exilarch 
his father

 

Meshullam (משולם ., הסופר) Scribe 4th Exilarch 
his father

 

 

Zerubbabel 3rd Exilarch / זרובבל 
his father

 

 

Shealtiel, 2nd Exilarch / שאלתיאל 
his father

 

Tamar Queen of Judea (bat Zedekiah) 
his mother

 

 

Zedekiah, Last King of Judah 
her father

 

 

Hammutal . 
his mother

 

 

Jeremiah the Prophet 
her father

 

Hilkiya ., Chief Priest 
his father

 

 

Azariah 
his father

 

 

Zadok II 
his father

 

 

Jehosheba . 
his mother

 

 

Jehoram King of Judah 
her father

 

 

Jehosaphat King of Judah 
his father

 

Asa King of Judah 
his father

 

 

Abias, 2nd King of Judah 
his father

 

 

Maacha the Amonitess 
his mother

 

 

Uriel 
her father

 

 

Tahath 
his father

 

 

Assir 
his father

 

Ebiasaph 
his father

 

 

Elkanah . 
his father

 

 

Assir . 
his father

 

 

Korah . 
his father

 

 

Izhar . 
his father

 

 

Kohath . 
his father

 

 

Mekhaliah / Melcha / Milka . 
his mother

 

Aram BROKEN (.) 
her father

 

 

Sedeqetelebab Ollo . 
his mother

 

 

Eliakim . 
her father

 

 

Methuselah . 
his father

 

 

Enoch / Idris . 
his father

 

 

Baraka / Baltsa / Beltsea 
his mother

 

Rachujal . 
her mother

 

 

Enosh . 
her father

 

 

Azûrâ / Aklia / Akilia / Aklemia . 
his mother

 

אדם הראשון 
her father

 

 

God Almighty . 
his parent

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er heldig som har så lang slektslinje! Kan linja bevises ved hjelp av en DNA prøve fra Gud, og av noen av hans etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er heldig som har så lang slektslinje! Kan linja bevises ved hjelp av en DNA prøve fra Gud, og av noen av hans etterkommere?

Hehe, jeg ser du bor litt nærmere Gud enn meg, så kanskje du kan ordne med en DNA-prøve for meg, så får vi se om ikke dette slektsskapsforholdet kan avklares en gang for alle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are, ja de er fremdeles kalt Bolt, fra https://www.geni.com/people/Helge-Steinarsen-Bolt/6000000004648352664med de påståtte brødrene https://www.geni.com/people/Aslak-Bolt/6000000003887927293 og https://www.geni.com/people/Eirik-Steinarsson-Bolt/6000000025873203023 til deres påståtte far https://www.geni.com/people/Steinar-Bolt/6000000000944912448 og farfar https://www.geni.com/people/Berdor-Bolt/6000000011295701330 som er den første til å klaae seg Bolt i denne grenen.

 

Jeg har ikke forutsetninger til å sjekke eller rette opp i noe av dette siden jeg ikke har nok kunnskaper om Bolt slekten/slektene. Jeg har ingen Bolt i min slekt som jeg vet om.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å se herr Beelzebub i et slektstre. Han fikk vel sikkert en del jævelunger, så mulighetene for etterslekt bør være tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene Benedicte, sikkert en interessant linje, men du vet, som alle andre brukere av Geni, at slike linjer har sine ubeviste lenker, derfor ser vi bare på dem som en kuriositet på Geni og tar dem for det de er. Vi arbeider hardt med å holde linjene som går gjennom middelalderen tilbake til vikingtiden for så korrekte som mulig, men når vi sletter en link med begrunnelser for at vi sletter den, så dukker det opp 5 nye, så det er en jobb som ikke er mulig å få fullført før alle brukerne av Geni, MyHeritage, Ancestry, FamilySearch og alle andre nettsider med slektstrær som er uten kilder og går gjennom middelalderen, tar inn over seg at det er vanskelig med slektsforskning i middelalderen og det er smått om kilder, men bevisførselen er ikke mindre av den grunn.

 

Ditt problem starter med http://www.geni.com/people/Una-Guttormsdtr-Kirkeberg/6000000004648155643som det ikke finnes bevis for var mor til Sigurd Bonde sine barn. Derfor bør linjen din over slutte med http://www.geni.com/people/Guttorm-Sigurdsson-Bonde/6000000004647650169 Så håper jeg at du aktivt tar del i å prøve å få trærne på Geni bedre, og tar en diskusjon med de andre administratorene av Una sin profil, for å komme til enighet om hva dere skal gjøre med den og hvilke personer den skal lenkes til. Slik den står nå, så er det i hvert fall ikke i henhold til forskningsstatus.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å se herr Beelzebub i et slektstre.

 

 

Du vet vel at han sannsynligvis opererer med et alias... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill.

For ordens skyld tok jeg det ikke for god fisk at det var slekskap til Ragnar Lodebrok  :rolleyes:  (om han eksisterte), men det var spennende når det kom opp navn og årstall på personer som gikk så langt tilbake i tid. De fleste andre linjene jeg har fulgt stopper som regel på slutten av 1700, men denne linjen gikk ganske langt tilbake og det kunne vært spennende å se hvor langt man med relativt stor sikkerhet kan si at den stemmer. Like spennende er det når det dukker opp gode historier på veien.

 

Fint å få ryddet opp i Geni. Skjønner at det som med mye annet på internet er mye useriøse kilder. Selv har jeg primært brukt det til å notere detaljer og historier jeg får fra eldre i min familie. Ser nå at linken jeg hadde i går (Kravik og Bolt) er brutt på Geni ja. Ironisk nok gjorde jeg et nytt søk tilbake og fikk nok en gang treff. Sikkert like mye grums på veien her også, men jeg har langt i fra kunnskap til å verifisere hvor langt tilbake det er mulig å spore denne. Kildene som oppgis på veien aner jeg ikke en gang om eksisterer da de peker til bøker jeg ikke kjenner til. Det beste hadde vel vært å hyre inn noen som kan få verifisert hvor langt tilbake det er mulig å spore etterkommere av Holst med relativt stor sikkerhet.

 

For ordens skyld så er jeg også oldebarnet til Gud viser det seg. Prøvde detta vann til vin greiene i sted, men funket dårlig så ikke sikkert det stemmer.

Men på en seriøs side så er det nok et sted hvor kirke og bygdebøker slutter her og fri fantasi overtar.

 

 

You
 

Vigdis Renstrøm
your mother

show 36 relatives

Greta Renstrøm
her mother

Harriet Horgen
her mother

Hans Holst
her father

Nils Otter Hansen
his father

Hans Andreas Nilsen Holst
his father

Berthe Håvalsdatter Haavalsdatter Holst
his mother

Haavald Henrichsen Krogstad
her father

Guri Haavelsdatter Søre Nivstad
his mother

Håvel Olsson Nivstad
her father

Guri Arnesdatter Haukstad
his mother

Arne Halvorsen Golberg
her father

Halvor Arneson Golberg
his father

Sigri Halvorsdtr. Golberg
his mother

Halvor Bjørnson Golberg
her father

Bjørn Halvorson Golberg
his father

Halvor Bjørnson Golberg
his father

Bjørn Halvorsson Gulsvik
his father

Halvard Bjørnsson Gulsvik
his father

Gro Sigurdsdatter Stave
his mother

Sigurd Halvardsson Gulsvik
her father

Halvard Thoraldsson Hvite på Gulsvik
his father

Toralde Gunnarsen Hvit
his father

Gunnar Hjarandsen Hvite
his father

Helga Sigurdsdatter Sigurdsdatter
his mother

Kristin Sigurdsdatter
her mother

Malmfred Mstislawna of Kiev, Dronning
her mother

Mstislav I Vladimirovich the Great Grand Prince of Kiev
her father

Vladimir II of Kiev
his father

Vsevolod I Yaroslavich prince of Kiev
his father

Ingegerd Olofsdotter
his mother

Olof Eriksson «the Treasurer» Skötkonung
her father

Erik VII, "Segersäll" Björnsson, King of the Svear
his father

Björn "den gamle (the old)", King of the Svear
his father

Erik "Väderhatt" Anundsson, King of Sweden
his father

Emund Eriksson, king of Birka
his father

Erik I King of Upsala
his father

Björn Ragnarsson «Ironside» Järnsida
his father

Ragnar "Lodbrok" Sigurdsson
his father

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11 Remi:

 

Det var vel temmelig åpenbart i innlegget mitt at jeg anså den linja for å være sludder, så jeg forstår ikke helt irettesettelsen din.  Det er lov å utvise litt humor, det fjerner ikke seriøsiteten i arbeidet vi gjør med å kartlegge slektene våre :)

 

Når det er sagt, så gjør jeg mitt for å rydde opp i feil på Geni.  Jeg har også kontaktet Familysearch så de kan rette opp feil på sine sider.  Så ja, jeg forsøker etter beste evne å bidra til at informasjonen som ligger på nett er korrekt og etterprøvbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill.

For ordens skyld tok jeg det ikke for god fisk at det var slekskap til Ragnar Lodebrok  :rolleyes:  (om han eksisterte), men det var spennende når det kom opp navn og årstall på personer som gikk så langt tilbake i tid. De fleste andre linjene jeg har fulgt stopper som regel på slutten av 1700, men denne linjen gikk ganske langt tilbake og det kunne vært spennende å se hvor langt man med relativt stor sikkerhet kan si at den stemmer. Like spennende er det når det dukker opp gode historier på veien.

 

Den innfallsvinkelen har jeg aldri skjønt, beklager. Ingen forkleinelse, men jeg har aldri hatt denne higen etter å føre slekta langt tilbake. Jeg stopper opp ved ca. 1700, men det er greit. Jeg synes jo det er fint og morsomt med en gammel slektning (hvis primærkildene er der), men mesteparten av mitt arbeid går i å oppklare nålevende slektninger. Men hvor man fokuserer sitt arbeid ... Historiene kan være like gode i nær slekt, etter min mening. Og mer troverdige, ikke minst. Og man kan møte folkene, hvis man er heldig.

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint at det spørres om slike slektslinjer med jevne mellomrom. Jo flere diskusjoner vi har, jo større sjanse er det for at nybegynnere finner dem igjen ved websøk. Jeg synes også det er flott at Tony var så kritisk fra starten av mht de dataene han hadde fått servert av Geni. Måtte alle nybegynnere ha samme instillingen som han.

Og nok en gang er Geni oppe til diskusjon. At det skal være så vanskelig og bli kvitt slektslinjer tilbake til diverse sagnkonger og gudommeligheter er bekymringsverdig og sier jo noe om Geni-platformen. Eller kanskje sier det mer om brukerne? Er det virkelig så mange brukere på Geni som så gjerne ønsker seg Gud og Adam i slektstreet sitt at slikt tull får lov til og leve videre på Geni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nok en gang er Geni oppe til diskusjon. At det skal være så vanskelig og bli kvitt slektslinjer tilbake til diverse sagnkonger og gudommeligheter er bekymringsverdig og sier jo noe om Geni-platformen. Eller kanskje sier det mer om brukerne? Er det virkelig så mange brukere på Geni som så gjerne ønsker seg Gud og Adam i slektstreet sitt at slikt tull får lov til og leve videre på Geni?

 

Det er ikke Geni sitt problem, Ken, og at der er slektslinjer tilbake til sagnkonger og gudommeligheter er ikke Geni-platformen sitt problem, men som du sier brukerne av platformen. Jeg kunne ønske meg at vi fokuserte på problemet og det er ikke programvaren, men brukerne av den. På samme måte som om du og jeg brukte TMG og jeg sendte deg en TMG-fil med sagnkonger og gudommeligheter, så var vel ikke det TMG ditt problem, men mitt. :excl:

 

Ja, det er så mange brukere av Geni som ønsker seg Gud og Adam i slektstreet sitt. Majoriteten av de er amerikanerne, og vi har hatt uttallige diskusjoner på Geni med slike, men som du vet, det nytter ikke å komme med fakta som motargument mot tro. Derfor har vi fått seriøse genealogiske personer som kan sin bibel (dvs. israelere) til å vedlikeholde et seriøst forsøk på holde en genealogi av bibelhistorien. Alle andre profiler av bibelske personer blir nådeløst sammenslått med dette treet eller slettet når feilene er for store. Jobben vi andre kan bidra med, derimot er genealogien fra 1600, gjennom middelalderen, vikingtiden og romertiden slik at vi får luket ut alle ubeviste linker i denne perioden. Dersom vi kan få gjort dette grundig, så vil det bibelske treet ikke være koblet til nålevende personer, og problemet er løst. Det samme gjelder sagnkonger, både i Norden og ellers i Europa.

 

Så, Ken, du er sikkert i kontakt med mange amerikanere som holder på med slektsforskning. Bruk dine kunnskaper til å rettlede dem på riktig vei, kanskje flere av dem er brukere av Geni. På den måten kan vi kanskje få bukt med slikt tull, uansett om det er på Geni eller en annen platform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en må være kritisk til slektstrær en finner på Geni., MyHeritage osv. Kommer inn på flere av de nevnte sleksgrener her jeg også, og blant annet Steinar Helgesen Kravik og kona Ragnhild Toresdatter

(jeg skal visstnok videre på deres datter Ingebjørg gift med Tor Nilson Skavlem senere Frøvoll. Ingebjørg og Tor Nilsen Skavlem skal ha hatt en datter Birgit Torsdatter Frøvoll, gift med Guttorm Jonsen

Gulsvik født ca 1540(skal videre på datter Torand) Hans foreldre skal ha vært Jon Helgesen og Torand Halvorsdatter. Hans far var Helge Guttormsen Gulsvik født ca 1484. Har aldri hørt eller sett at disse

skal ha forbindelse til slekten Bolt. Slekten Bolt har jeg visstnok på en annen gren. Alt dette har jeg igjennom min mormor født ved Hemnesberget i Nordland i 1909, og med oldefar fra Ål i Hallingdal(Knut

Nilsen Vangen født 1816 med foreldre Nils Andersen Vangen og Lukrids Knudsdatter). Jeg har brukt bygdebøker, boka "Hallingslekter" av Botolf Baklien, har nevnte artikkel fra Gjallarhorn i et annet innlegg

her, og så har jeg jo brukt kirkebøkene så langt det har vært mulig. Det gjenstår en del studier av skifter og andre kilder, men noe har jeg sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Remi, selvsagt er jeg enig i at det brukeren som i siste instans har ansvaret, men jeg synes samtidig at vi ikke skal ta alt ansvaret fra Geni-platformen heller.

For det første er Geni en veldig synlig platform. Jeg kan i TMG sitte og leke meg med hypoteser, antakelser, og tvilsomme konklusjoner uten og risikere at det sitter en nybegynner der ute som forsker etter copy/paste-metoden og mistolker hypotesene som fakta. Geni gjør det veldig enkelt for en helt vanlig bruker og legge ut ønsketenkninger og presentere disse som sannheter. Selvsagt finnes dette problemet i andre liknende platformer også; men poenget forblir det samme. Diverse deltakere på forumet har karakterisert det som "slektsvirus", og Geni-platformen er absolutt ett ypperlig media for spredningen av disse.

For det andre så gjør Geni det veldg vanskelig og få fjernet tull og tøys. Altfor lenge har Gud forekommet på Geni. Jeg husker vi snakket om problemstillingen mange år tilbake. "Kanskje var Geni for nytt", funderte vi. Nå er det ikke nytt lenger; men problemet forblir.

 

For det tredje så har vi alle vært nybegynnere en gang. Og kanskje litt naive. Jeg har selv gått i fella og blitt fristet av slektslinjer som i ettertid har vist seg og være riv ruskende gale. Det er ikke mange som har kapasitet til og forske i middelalderslekter; og da må vi stole på faklitteratur på området. Mange nybegynnere jeg har snakket med oppfatter dessverre Geni (og andre linknende programmer) som nettopp dette. FamilySearch er også ett ypperlig eksempel på dette. FamilySearch gir brukeren både tilgang til fotograferte primærkilder og bruker-tilsendt materiale. Jeg har sett at mange nybegynnere tolker bruker-tilsendt data som primærkilder fordi webstedet er kjent for sin store samlig primærkilder. Så ja, brukeren har ansvaret, men det er ikke alltid så svart/hvitt.

Og det får meg til og tenke på slike diskusjoner som dette. Selvsagt er det brukeren som har ansvaret og det er nettopp derfor slike diskusjoner er så viktige. De påpeker at det finnes mye tull og tøys på nett og oppfordrer brukerne til og utøve kritisk tenkning og ikke stole blindt på data fra media som Geni. Og det er jo flott synes du ikke?

Og du sier også at jeg bør bruke kunnskapene mine til og rettlede andre slektsinteresserte. Ja, det gjør jeg nesten daglig Remi! :) Min deltakelse her er en del av nettopp det, og i tillegg deltar jeg flittig i lokallag i USA; særlig da amerikanere med Norske røtter. Jeg tror det er svært mange her inne, inkludert både deg og meg, som elsker og hjelpe andre og som bukker og takker for hjelpa vi selv har fått av andre deltakere her. Og du er sikkert like engasjert og interessert i og videreføre en slektskultur som bygger på kildekunnskap og kildekritikk istedet for den copy/paste-genealogien som websider som Geni legger opp til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Slektshjørnet-gruppa på Facebook eksisterer det også tilsvarende tendenser. Om man ikke drar det så langt som til Gud, så er det nylig lagt ut oversikt som stolt forteller om 47 generasjoner, til omtrent år 300.

 

Det er ikke treet i seg selv som er skremmende, men at personene tror de faktisk har et korrekt tre fremfor seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge hatt lyst til å spørre om det i så fall finnes noen kilder man kan stole på, uten å gjøre all forskningen helt på nytt.

 

Jeg arvet i sin tid et slektstre med konger og keisere og alt som er, og synes det var ordentlig moro. Så begynte jeg å sette meg inn i sakene, og har strøket alle de linjene med hard hånd, en del av dem var jo også helt åpenbart tull. Jeg har hatt det moro med digitalarkivet, kirkebøker og bygdebøker, og har et stort tre jeg kan stå inne for.  :) Men innimellom så kommer man jo borti disse linjene igjen, hvis man er inne og titter på Geni eller på Nermo sine sider, eller andre steder. Den godeste Jon Smør har jeg for eksempel strøket på minst åtte forskjellige steder, bare fordi jeg regner med at det sikkert er feil. (Iallefall inntil det motsatte er bevist.) 

 

Poenget er: Jeg er ikke i stand til å gjøre all denne middelalderforskningen. Men noen gjør det jo, og det er forhåpentligvis ikke nødvendig at alle må finne opp kruttet på nytt hver gang. Dere sier at man må ha kildehenvisninger, og det er jeg enig i. Men det er ikke alle steder kildene står, f eks hos Nermo.

Så må man begynne på nytt, eller er det noen forskere/linjer man kan ta for "god fisk?" Og hvor finner man isåfall disse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faglitteratur som omhandler slekten/stedet er ett godt sted og starte. Faglitteratur drøfter ofte eksisterende primærkilder (evnt. bygger videre på eksisterende faglitteratur) ganske nøye og forklarer grunnlaget for en eller flere konklusjoner angående slektsskap og hvilke kilder som ligger til grunn for antatte konklusjoner. Faglitteratur kan ofte finnes ved og melde seg inn i slektsforeninger, samtale med andre slektsinteresserte, professjonelle slektsforskere, fagfolk innen området/slekten man er interessert i, og så videre.

Noen ganger er man så heldig man man finner kildehenvisninger i slektstre man finner på Geni eller andre steder. Hvis det er tilfellet kan man lete opp disse kildereferansene og lese faglitteraturen eller drøfte kildene selv (dersom man har kunnskap nok til og gjøre det). Der er ikke mange av oss vanlige dødelige som har kunnskap nok til og lese/analysere/drøfte eldre primærkilder selv og da må man ofte stole på eksisterende faglitteratur.

Hovedpoenget er at man ikke tar alle slektskoblinger for god fisk, men studerer faglitteraturen (og kildene som ligger til grunn for faglitteraturen hvis man har tilgang til disse). Ofte er slektskoblinger på websider som Geni gitt uten kildereferanser, og det er i slike tilfeller at det er viktig og oppsøke kilder og faglitteratur på området slik at man kan drøfte grunnlaget man har for og bekrefte eller avkrefte slektsforholdet. Og mange ganger finnes det ikke noe klart svar; alt man kan forholde seg til er eksisterende kilder og faglitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si hva som er en "riktig" tilnærming til middelaldergenealogien, men selv stopper jeg der hvor jeg ikke forholdsvis enkelt er i stand til å finne og forstå kildene på egen hånd, det vil si i beste fall rundt 1600. I enkelte tilfeller vet jeg om at det finnes noenlunde sikre forbindelser lenger bakover, men så lenge jeg ikke selv har forsket på dem lar jeg dem som regel ligge. I begynnelsen syntes jeg også det var stas å tråkle seg tilbake til middelalderen med klipp-og-lim-metoden, men har forlengst kuttet disse linjene som oftest ser ut til å grunne seg på luftige spekulasjoner.

 

Selv synes jeg det er langt mer spennende å jobbe med den tida hvor det foreligger et forholdsvist rikt tilfang av kilder, men hvor disse hver for seg kan være knappe og ikke alltid like entydige, altså perioden ca. 1660-1814. Her ligger det et hav av kilder og bare roper etter å bli satt i system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fulgt noen fantasitråder på Geni, og det er klart det er fascinerende å oppdage at man er i slekt med en haug vikinger, konger osv - Storfyrsten av Kiev f.eks. Men når man på turen bakover i tid passerer Charlemagne etc og ender opp i en hule i Sør-Frankrike i år 130 begynner jo skepsisen å ta over hånd, for å si det pent ;-) 

Det finnes garantert tråder bakover til denne tiden som våre slekter har fulgt, og det er også høyst sannsynlig at vi sneier innom både konger og vikinger, slaver og bønder, prester og røvere på veien.

Det er vel større sjanse for at vi alle er i slekt med Karl den Store enn for at vi ikke er det? 

Og like sikkert er det at vi alle ender opp i Afrika bare vi følger trådene langt nok.

Men, som så mange andre påpeker - å følge dem noe særlig lenger enn til 15-1600-tallet er stort sett ganske fåfengt.

For meg er det egentlig ett fett om jeg vet hvem mine eldste aner er eller ikke. De som er spennende er de som man med ganske stor sikkerhet kan si at var aner, og da spiller det absolutt ingen rolle om de var bønder i indre Agder eller storfyrster i Kiev ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi alle være enig i at det er bevisbyrden som er misforstått?

 

Ovenfor hevder Remi Pedersen noe i retning av at Geni ikke skal holdes ansvarlig for mengden feil informasjon.Kanskje ikke, men programskapere og ditto utviklere får jo sine instruksjoner fra sine eiere. Og etter det jeg kan se er det ikke i eiernes primærinteresse å skape en kvalitietsdatabase. Kvantitet later til å være langt mer innbringende enn kvalitet.

 

Slik sett er jo målgruppen de slektsforskere som er mest opptatt av hvor mange tusen mennesker man kan registrere, mer så enn hvor godt de samme er kildebelagt, og hvor godt koblingene mellom personene er kvalitetssikret.

 

Egentlig burde ikke dette problemet diskuteres her, men heller sendes tilbake til de som har lagt inn dataene.

 

Ovenfor etterlyser Mari Ågedal hvor man skal henvende seg for å finne kilder man kan stole på og Ken Nordberg viser til faglitteratur rent generelt.

 

Det er klart at det primære stedet for å finne troverdig faglitteratur er via Norsk Slektshistorisk Forenings publikasjoner. Det finnes innholdsfortegnelser og registre her: http://www,genealogi.no

 

Av landets to store landsdekkende foreninger er fortsatt NSF som står for videreføring av satsningen på kvalitet i slektsforskning (siden 1927) og det er gledelig at DIS-Norge synes å utvikle seg i samme retning, selv om enn det ikke foregår produksjon av kvalitetssikret slektshistorisk innholdsstoff hos DIS-Norge per i dag, slik som i f.eks. Genealogen og NST.

 

Mvh Are

 

 

 

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.