Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med min oldefar Nils Mathias Røseth f 28.09.1858


Øyvind Røseth
 Del

Recommended Posts

Hei min oldemor Agnes Oleanne Røseth født 14 mars1868 død i 1956 er gravlagt på Nesodden. Hun har da antagelig bodd på Nesodden. Min farfars bror Peder Olai Røseth f 1908 er registret som emigrant til New York fra Kristianiana via Bergen og England i 1927 med adresse Nesodden . Jeg prøver å finne ut om Peder bodde sammen med sin mor på Nesodden og om han er konfirmert på Nesodden i1923 men kan ikke finne konfirmasjoner på Nesodden i 1923. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Kvar bur du?

Kven av Nils Ingebrigtson sine barn er det som er din Bestefar? Kan vi få nokre personalia på han. Busett, gift med mm.(Send privat melding)

Vi må fylle på i "Slektsbibelen"

 

Sommaren 2013 hadde etterkommarane til Marie Nilsine Nilsdtr. Rødseth (syster til din bestefar) slektsstemne på¨Rauset, der Nils Ingebrigtson kom ifrå. Lokalavisa hadde då ein 2 siders repotasje om dette stemnet. Kan sende kopi om du sender meg adr.

 

Nils Ingebrigtson og Agnette hadde 10 barn. Den yngste heitte Agnes Jakobia f. 1910. Nr. 7 Agnete Olianne 1903 - 1903.

Nr. 1 Inga Marie 1892 - 1932 voks opp på Skeistranda med farbroren

nr. 2. Marie 1894 - 2000 var med besteforeldra på Rauset.

 

Nils Ingebrigtson var snikkar og ved folketellinga 1910 var han registrert hos systra si på Sandane, då hadde han med seg dottera (nr. 4) Nilsine 1897 - 1989. Nils Ingebriktson døde i 1916 og er gravlagd i Florø. Fleire av etterkommarane hans har vore til Florø og sett heimen der han budde.

Ei av døtrene til Nils og Agnete var flytta til Austlandet, då faren døde, der ho hadde fått seg jobb. Ho overtalde mora å selje huset i Florø og flytte etter, for det var lettare å få seg jobb på Austlandet. Ungane til Nils og Agnette er busett på Austlandet - unnateke dei to (5. Rakel Pernille 1899 -1969 og 9 Peder Olai 1908 - 1932) som reiste til USA

Endret av Sol Høydalsvik Ulvestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Røseth skriver i innlegg 15:

"Hei er det noen som kan hjelpe meg å finne dåpsdato til min farfar Nils Røseth født 06.02.1905 heter Nils Nilsen i folketellingen 1910 (søn til Nils Mahias Røseth) Jeg har letet i kirkebøkene i Kinn men kan ikke finne min farfar"

 

 

http://www.myheritage.no/site-family-tree-216855651/roseth

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Kvar bur du?

Kven av Nils Ingebrigtson sine barn er det som er din Bestefar? Kan vi få nokre personalia på han. Busett, gift med mm.(Send privat melding)

Vi må fylle på i "Slektsbibelen"

 

Sommaren 2013 hadde etterkommarane til Marie Nilsine Nilsdtr. Rødseth (syster til din bestefar) slektsstemne på¨Rauset, der Nils Ingebrigtson kom ifrå. Lokalavisa hadde då ein 2 siders repotasje om dette stemnet. Kan sende kopi om du sender meg adr.

 

Nils Ingebrigtson og Agnette hadde 10 barn. Den yngste heitte Agnes Jakobia f. 1910. Nr. 7 Agnete Olianne 1903 - 1903.

Nr. 1 Inga Marie 1892 - 1932 voks opp på Skeistranda med farbroren

nr. 2. Marie 1894 - 2000 var med besteforeldra på Rauset.

 

Nils Ingebrigtson var snikkar og ved folketellinga 1910 var han registrert hos systra si på Sandane, då hadde han med seg dottera (nr. 4) Nilsine 1897 - 1989. Nils Ingebriktson døde i 1916 og er gravlagd i Florø. Fleire av etterkommarane hans har vore til Florø og sett heimen der han budde.

Ei av døtrene til Nils og Agnete var flytta til Austlandet, då faren døde, der ho hadde fått seg jobb. Ho overtalde mora å selje huset i Florø og flytte etter, for det var lettare å få seg jobb på Austlandet. Ungane til Nils og Agnette er busett på Austlandet - unnateke dei to (5. Rakel Pernille 1899 -1969 og 9 Peder Olai 1908 - 1932) som reiste til USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:

Jeg prøver å finne ut om Peder bodde sammen med sin mor på Nesodden og om han er konfirmert på Nesodden i1923 men kan ikke finne konfirmasjoner på Nesodden i 1923. Noen som kan hjelpe meg? "

 

Peders utreise i 1926:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=emikra1&gardpostnr=261215&merk=261215#ovre

 

Heimstad Nesodden. Men han kan ha flyttet til Nesodden etter konfirmasjonen.

 

Når søsteren Rachel reiste til New York, var hennes adresse Helgesens gt. 21, Kristiania.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=emikra1&gardpostnr=245538&personpostnr=245538#nedre

 

På Ancestry. com fant jeg denne karen, mulig det er Peder Olai:

Name: Peter Roseth

Birth Year: abt 1909

Age: 22

Death Date: 9 Jan 1931

Death Place: Manhattan, New York, USA

Certificate Number: 1371

 

Ser nå av innlegget til Sol Høydalsvik Ulvestad at Peder Olai døde i 1932.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg kommer fra Sørumsand og bor nå Fetsund min farfar hete Nils Andreas Røseth f 6 februar 1905 - 13 mai 1985 min farfar hete Nils Nilsen i folketellingen fra 1910. Min farfar giftet seg med Sigrid Lunder f 10 juli 1906 - 21 januar 1971 fra Gården Prestenga ved Lørenfallet i SØRUM Jeg har ikke funnet ut når min farfar giftet seg De fikk 2 barn Reidun f 12 januar 1927 og min far Oddvar f 12 januar 1929

 

Jeg har funnet ut at min oldefar Nils Ingebrigtsen døde av av influensa i 1916 og jeg har funnet ut at Peder og Rakel utvandret til USA . Jeg har funnet ut at oldemor Agnete er gravlagt på Nesodden i 1956

 

Veldig interessant dette du forteller her . Jeg har vert i Florø for å finne ut hvor familien bodde men jeg var ikke helt sikker på hvem gård på Brandsøy det var. Skulle gjerne ha sett denne gården.

 

Hva med Brita Elisa Nilsdatter Røseth f 31 juli 1896

Nr 2 Marie 1894 finner jeg heller ikke i folketellingene fra 1910 og 1900? Er hun på ett annet sted ved disse folketellingene?

 

Mvh Øyvind Røseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det Maria Rauseter f 18.12.1894 i folketellingen fra 1910 på Rauseter gård registrert som tjenestepike som er søsteren til min farfar?

Mvh Øyvind Røseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.