Gå til innhold
Arkivverket

Olaves (Petersen) f. i Hamar i 1878


Mona Eng
 Del

Recommended Posts

Olaves ble født i Hamar 28. mai 1878. Han ble hjemmedøpt 4. juni og dåpen ble stadfestet i kirken i september 1878. Hans mor er pige Oline Kristoffersdatter. Jernbanearbeider Peter Helgesen fra Østerdalen står registrert som far. Jeg antar derfor at gutten het Olaves Petersen.

 

Jeg finner ikke spor av ham etter dette. Han bor ikke sammen med sin mor ved folketellingen i Hamar i 1885. Jeg finner ham ikke som avdød i Hamar i perioden 1878-1885. Jeg finner ham ikke ved folketellingen år 1900 og jeg finner ham ikke som emigrant. Det mest sannsynlige er at han er "bortsatt" og jeg vil tro at Stange (Ottestad) er sannsynlig. Jeg tror kanskje han emigrerte, men jeg finner ingenting.

 

Jeg har fått så god hjelp her tidligere så jeg håper at noen kan hjelpe med dette også.

 

Jeg mangler både kunnskap og fantasi tror jeg.

 

Jeg har prøvd å finne ham som konfirmant her på Hedmarken også, men jeg har muligens vært litt usystematisk i denne letingen.

 

Jeg har lett både etter Olaves og Olaus og sett på både Pedersen og Petersen.

 

Jeg takker på forhånd for innspill og hjelp.

 

 

Hamar i Vang 1878-1889 Olaves.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da vet jeg at han var fraværende, enslig losjerende skomaker i Stange i 1910. Han står registrert med Vang som fødested. Jeg får se om jeg finner noe mer om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble konfirmert på Tangen i Stange i 1894 og han bodde da på et sted som het Haug nordre. Jeg ser også at han oppholdt seg midlertidig på en gård i Stange (Dillerud) under folketellingen i 1910. Der var han sammen med to skomakersvender, så det forklarer vel fraværet fra det stedet han bodde. De jobbet sikkert der da?

 

Jeg finner ingenting mellom 1894 og 1910!

 

 

Endret av Mona Eng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.