Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebokoppføring fra 1985! (Skråblikk)


Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet en lignende i en dansk kirkebok. Det var notert "Utmeldt af folkekirken i V..V.. København 17. juni 1964". Personen var født 1895 så han hadde nok tenkt seg godt om. De som fotograferer og legger ut disse sidene har nok ikke tid til å sjekke om det er notert nyere ting.

 

Mvh

Morten
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å skjønne denne. Ble litt kryptisk.

 

Er det et poeng her?

 

Mvh Are

 

Hei, Are

 

Det var en forsøksvis munter betraktning om at det i ei kirkebok med 80 års (her 100 års, det var dåp) taushetsplikt finnes opplysninger fra 1985. Jeg ble faktisk litt forbløffet over at det i det hele tatt ble ført kirkebok med (kule)penn i 1985 - jeg trodde dataens tidsalder hadde kommet til prestekontorene.

 

Jeg beklager hvis poenget ikke kom godt nok fram eller om andre bare følte det som bortkastet tid å lese innlegget.

 

Stian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøkene er vel blitt digitale i våre dager, men enkelte menigheter fører i tillegg håndskrevet kopi i sirlige protokoller slik som før. Så selv at boken lå oppslått på skrivepulten i sakristiet da min datter ble døpt i januar 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøkene er vel blitt digitale i våre dager, men enkelte menigheter fører i tillegg håndskrevet kopi i sirlige protokoller slik som før. Så selv at boken lå oppslått på skrivepulten i sakristiet da min datter ble døpt i januar 2014.

 

Papirbasert kirkebokføring ble formelt sett avviklet ved årsskiftet 2012/2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var en forsøksvis munter betraktning om at det i ei kirkebok med 80 års (her 100 års, det var dåp) taushetsplikt finnes opplysninger fra 1985. Jeg ble faktisk litt forbløffet over at det i det hele tatt ble ført kirkebok med (kule)penn i 1985 - jeg trodde dataens tidsalder hadde kommet til prestekontorene.

Eg veit ikkje kor gammal Stian er.... men når han trur prestekontora var digitale i 1985, tyder det vel ikkje på høg alder....

 

I 1985 hadde eg e-post på NTH; dvs. eg trur ikkje nemninga "e-post" (og heller ikkje "e-mail") var i bruk. Ulempa var at nesten ingen andre hadde noko slikt, og at nettverka i ulike land ikkje "snakka saman".

 

Som illustrasjon kan eg fortelje ei oppleving frå 1992 eller 1993. Eg hadde ein datamaskin levert av Apollo (ein relativt stor, amerikansk leverandør, som på den tida nyleg var kjøpt opp av Hewlett Packard, eit endå større dataselskap), som ga frå seg nokre underlege feilmeldingar. Eg ringde til den norske avdelinga og etter ein del drøfting i telefonen fann dei at det var best at eg sende feilmeldingane til dei.  Eg foreslo at eg kunne sende dei i ein e-post ...

Då kom det ein liten latter i teletuten..... nei - e-post hadde dei ikkje.

 

I 1985 hadde prestekontor skrivemaskin med kulehovud og rettetast....

 

Ja, og så hadde dei kulepenn. For 30 år sidan hadde kulepennar vore vanlege i om lag 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slutten av 80-talet var det ikkje uvanleg med datamaskin på barneromma, desse heitte f. eks. Commodore 64 og hadde programvare på kassettar. Korleis det var på prestekontora er ein ting, men eg reknar med at folkeregister og slikt gjekk på data og over nett(?). Men internett var sjølvsagt ikkje slik som ein kjenner det med epost og www. Det sistnemnde kom vel for alvor i bruk frå 1995 og utover, og det var då folk flest fekk "internett".

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Internett hjemme fra 1996, det var før jeg fikk det på jobb. E-posten kom vel der en to-tre år før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje "Wikipedia:Det sentrale folkeregister" gjekk ein over til elektronisk medium på 1960-talet. Så då spør eg likegodt kor tid ein hadde ein database som var tilgjengeleg lokalt rundt om i landet.


Om Bankenes BetalingsSentral står det at BBS A/S vart stifta i 1972, og at selskapet "(...) opererte et sentralt nettverk av krypterte serversystemer som sørget for kontooverføringer". Samstundes veit ein at den fyrste internasjonale forbindelsen av ARPANET, forløparen til internett var norsk og kom i 1973. Så internett hadde ein ikkje i 1972, men det fanst nettverksforbindelsar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.