Gå til innhold
Arkivverket

Skrekk o gru - når den gamle "Databasevelgeren" forsvinner ved nyttår!


Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Anette Skogseth Clausen opplyser her http://forum.arkivverket.no/topic/196841-gamle-digitalarkivet-virker-ikke/at lenkene til den gamle versjonen av Digitalarkivet stenges, sannsynligvis fra nyttår.

Flere av oss mener at den nye versjonen er lite brukervennlig og vi sliter med å finne fram i den.

La meg ta et eksempel:

Jeg forsøker å få en bedre oversikt over slekten Dischingthun i Bergen.

 

Jeg går via den gamle "Databasevelgeren"

1. velger Hordaland

2. velger Bergen

3. velger kirkebøker

4. velger døde i Bergen 1668-1815

5. velger merknad inneholder "dis" og får 172 treff

6. begrenser søket, velger merknad inneholder "ngt" og får 38 treff - altså 4 sider - alle inneholdende varianter av Dischingthun, alle i Domkirken eller Nykirken

 

1. side ser slik ut:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668

 

Raskt, greit og oversiktlig å bla seg gjennom de 4 sidene.

 

Jeg går via den nye "Finn kilde"

1. velger under "Kildekategori" - "kirkebøker" og  under denne "døde og begravede" og "dødfødte"

2. velger under "Geografi" -  " Vestlandet" og under denne "Bergen"

3. velger "Periode" fra 1668-1815

 

Jeg får da opp 28 treff og må dermed lete gjennom hver eneste kirkebok!

 

Okey, så velger jeg ut en av dem:

 

4. Ministerialbok for Nykirken 1689-1759, får opp søkerside for begravede,

 

5. søker under "Merknader" inneholder "dis*" og får 32 treff:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/gr/8721?fornavn=&etternavn=&kjonn=&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&dodsdato=&dodsaar=&aarsak=&lege=&meldt=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&jfdato=&melder=&sogn_kirke=&merknader=dis*

 

6. Her må jeg altså gå inn på den enkelte navnløse person - og får da opp en side som ser slik ut:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000720523

 

7. Denne gir jo overhodet ikke noen informasjon om hverken far eller barn, jeg må da gå videre på "Begravelsesnummer" - i dette tilfellet nr. 1761 -

 

8. og endelig!! der fikk jeg opp en side som viser at dette var Jan Dissingtun skippers barn:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/hending/hg00000000603545

 

For å finne disse navnløse barna må jeg altså gjenta prossess 4-8 ytterligere 31 ganger for bare denne ene kirkeboken, dessuten har jeg da i tillegg ytterligere 27 kirkebøker jeg må lete gjennom.

 

Dette kan da ikke kalles brukervennlig?

 

Muligens gjør jeg noe helt feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meninga at du skal gjøre det slik. I Finn kilde finner du enkeltkilder, men hvis du vil søke gjennom flere kilder, bør du bruke du avansert personsøk. Her er det riktignok ikke mulig å søke på alle felt, men standardfeltene er med.

 

Hvis du fyller inn etternavn = Dis* og i venstremenyen avgrenser til 1600-1850 kronologisk, døde og begravede under kildekategorien kirkebøker og Bergen under geografi, får du 51 treff i én operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meninga at du skal gjøre det slik. I Finn kilde finner du enkeltkilder, men hvis du vil søke gjennom flere kilder, bør du bruke du avansert personsøk. Her er det riktignok ikke mulig å søke på alle felt, men standardfeltene er med.

 

Hvis du fyller inn etternavn = Dis* og i venstremenyen avgrenser til 1600-1850 kronologisk, døde og begravede under kildekategorien kirkebøker og Bergen under geografi, får du 51 treff i én operasjon.

 

Når jeg setter etternavn = Dis* *ing*, får jeg 35 treff som alle ser relevante ut. Hvis du følger lenka og klikker på "Åpne søkeskjema", ser du nøyaktig hvordan jeg har søkt.

 

Når jeg ser nærmere på eksempelsøket ditt, ser jeg at du søker i merknadsfeltet. Dette er ikke med i avansert personsøk, som dermed ikke vil føre fram. De aktuelle begravelsespostene burde egentlig vært registrert med den pårørende som en egen personpost, og da ville du fått treff.

 

Men det finnes også et spesialsøk for gravlagte der merknadsfeltet er med, og hvor du kan gjøre de samme kronologiske og geografiske avgrensningene og søke på tvers i alle kilder med gravlagte. Jeg burde vel like gjerne henvist deg dit med én gang. EDIT: Det er noe med dette søket som ikke fungerer. Det må jeg be Digitalarkivets redaksjon se på og kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det nye fungerer greit i prinsippet, men jeg har sagt mange ganger at det er alt for mye luft i resultatlister som ender opp med at jeg sitter og blar mer enn hva jeg leser.

 

De nye sidene til DA er en av de få sidene jeg må rygge bakover i stolen for å se ordentlig.

 

Når det ikke gir oversikt, så er systemet fremdeles ikke modent. Målet må være å gi oversikt på det man skal lese og finne (jfr også ny beta-versjon av scannede dokumenter, hvor luft har betydelig mer plass enn innhold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd å bruke det gamle systemet minst muleg, og blir meir og meir glad i det nye. Eg går for det meste inn via Avansert personsøk, og skriv minst muleg i søkjeskjemaet i fyrste omgang. Blir det for mange treff, snevrar eg inn med fleire opplysningar, eller søk i berre deler av kjeldetilfanget, og dette er mykje lettare enn det var i det gamle systemet. (Du kan td utelukke alle kyrkjebøker, eller utelukke ein del av landet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter etternavn = Dis* *ing*, får jeg 35 treff som alle ser relevante ut. Hvis du følger lenka og klikker på "Åpne søkeskjema", ser du nøyaktig hvordan jeg har søkt.

 

Når jeg ser nærmere på eksempelsøket ditt, ser jeg at du søker i merknadsfeltet. Dette er ikke med i avansert personsøk, som dermed ikke vil føre fram. De aktuelle begravelsespostene burde egentlig vært registrert med den pårørende som en egen personpost, og da ville du fått treff.

 

Men det finnes også et spesialsøk for gravlagte der merknadsfeltet er med, og hvor du kan gjøre de samme kronologiske og geografiske avgrensningene og søke på tvers i alle kilder med gravlagte. Jeg burde vel like gjerne henvist deg dit med én gang. EDIT: Det er noe med dette søket som ikke fungerer. Det må jeg be Digitalarkivets redaksjon se på og kommentere.

 

Det er ein boks under Bergen som ikkje ser ut til å høyre til noko. Dersom eg tek vekk haken der og søkjer på *dis* *ngt* i merknader får eg denne lista:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/gr?f%5B%5D=13&k%5B%5D=1249&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&k%5B%5D=1301&fornavn=&etternavn=&kjonn=&rolle%5B%5D=avdød&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&dodsdato=&dodsaar=&aarsak=&lege=&meldt=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&jfdato=&melder=&sogn_kirke=&merknader=*dis*+*ngt*

 

Her vikkar det som det er mykje rot med ulike datoformat, og problemet med dei namnlause personane består. Og viktigast av alt er at dei fleste treffa inneheld ikkje merknaden som eg søkte på.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, jeg må ha det inn med teskje:

1. Når jeg går inn på framsida - hvor i all verden ser jeg denne søkesiden for begravede som du lenker til?

2. Jeg søkte på bare Domkirken og Nykirken nå da jeg fulgte lenken og på navnet Dis* *ngt* i merknad og da fikk jeg også opp de samme 38 personer som i Torbjørns eksempel. Men hvor er logikken i at det må være mellomrom mellom de to stjernene midt i navnet, hvordan kan folk vite det, dersom jeg søker Dis*ngt* får jeg null treff.

3. Og som Torbjørn sier, problemet med de navnløse barna består, 28 av de 38 treffene er navnløse og man må åpne hver enkelt av dem - to ganger. Første gang til en begravelsesdato og et begravelsesnummer som man må gå videre på for å kunne se merknaden.

 

Jeg mener fortsatt at dette ikke er en forbedring fra den gamle versjonen. Dette er altfor komplisert og tungvint!

Og det er elendig informasjon om hvordan man skal søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er elendig informasjon om hvordan man skal søke.

 

Det finnes en ganske detaljert veiledning til søk under Hjelp. Se også snarvei i menyen "Nyttig" på Digitalarkivets forside.

 

Under omtale av søk med * er det opplyst at * ikke kan brukes inni et ord. "Dis*ngt*" vil derfor ikke fungere, men "Dis* *ngt*", som egentlig er en kombinasjon av "begynner med Dis*" og "inneholder *ngt*" i ett og samme søk, fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den nye kontra den gamle databasen er basens "ideologi" for å bruke det uttrykket. I den gamle basen så ligger alt fremme og synlig som rådata slik at det bare blir å filtrere bort det man ikke har bruk for mens den nye lar all informasjon i utgangspunktet være skjult for spørreren slik at det blir opp til den enkeltes fantasi, kunnskap og erfaring som avgjør hva som til slutt blir resultatet. Førstnevnte har vært raskere, enklere og intuitivt lettere jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og viktigast av alt er at dei fleste treffa inneheld ikkje merknaden som eg søkte på.

 

Eg ser no at eg må klikke på begravelsesnummeret for å få opp sida med merknaden. Og då viser det seg at treffa faktisk er relevante.

Problemet med den nye kontra den gamle databasen er basens "ideologi" for å bruke det uttrykket. I den gamle basen så ligger alt fremme og synlig som rådata slik at det bare blir å filtrere bort det man ikke har bruk for mens den nye lar all informasjon i utgangspunktet være skjult for spørreren slik at det blir opp til den enkeltes fantasi, kunnskap og erfaring som avgjør hva som til slutt blir resultatet. Førstnevnte har vært raskere, enklere og intuitivt lettere jobbe med.

 

Og dette er eit godt poeng. I det nye søket måtte eg klikke på treffet, og deretter på begravelsesnummeret. I det gamle søket kom all info opp i søkeresultatlista, og det gjekk raskt å finne det ein var ute etter..

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett at all info kom opp i søkjelista før - dvs all info som var tilgjengeleg. No er det meir info under kvar post, td opplysningar som sparer svært mykje tid når ein skal finne originalen (og det skal ein før eller sidan, ei avskrift er ikkje er god nok kjelde). Men eg har eitt stort ynskje - kanskje Kristian Hunskaar kan svare på om det kan oppfyllast: Lenka til søkjeskjemaet bør bli ståande i bildet når eg har klikka meg inn på ein post, slik at eg slepp eit tilbake-klikk for å finne det att.

 

Eg er heller ikkje fornøgd Neste-funksjonen - den burde kunne brukast til å bla gjennom treff-lista mi, men slik er det ikkje. om døme - søkjer eg på etternamnet dis* *ngt* i Kirkebøker/Fødte og døpte, og avgrensar til Bergen, får eg 802 treff. Den første er ein Jørgen Jobson, og eg klikkar meg inn på han, der han står som fadder til ein dåp. Men prøver eg då med Neste, kjem eg til neste fadder ved den same dåpen, og når eg har vore gjennom alle personane i denne handlinga, er Neste-pila vekk, og eg må tilbake til lista.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter etternavn = Dis* *ing*, får jeg 35 treff som alle ser relevante ut. Hvis du følger lenka og klikker på "Åpne søkeskjema", ser du nøyaktig hvordan jeg har søkt.

 

Når jeg ser nærmere på eksempelsøket ditt, ser jeg at du søker i merknadsfeltet. Dette er ikke med i avansert personsøk, som dermed ikke vil føre fram. De aktuelle begravelsespostene burde egentlig vært registrert med den pårørende som en egen personpost, og da ville du fått treff.

 

Men det finnes også et spesialsøk for gravlagte der merknadsfeltet er med, og hvor du kan gjøre de samme kronologiske og geografiske avgrensningene og søke på tvers i alle kilder med gravlagte. Jeg burde vel like gjerne henvist deg dit med én gang. EDIT: Det er noe med dette søket som ikke fungerer. Det må jeg be Digitalarkivets redaksjon se på og kommentere.

 

Hvor finner jeg spesialsøk for gravlagte fra hovedmenyen? Har lett i Finn kilde, men har ikke funnet det.

"Søkeside begravde", var det. Fant det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste-funksjonen der ein kan bla seg frå post til post gjennom ein database er også viktig å behalde. Elles saknar eg mogelegheita til å få opp ei "treffliste" med postar frå databasen kronologisk før og etter, slik det var i det Oldervollske. Dette var nyttig f. eks. for å sjå kven emigrantar reiste saman med, men også i andre samanhengar. (F. eks. ville ein raskt kunne sjå at fleire slektningar vart døypte eller gifte den same dagen). No får ein opp berre ein post om gongen, og det vert unødvendig mange klikk på "Forrige" og "Neste"-knappen for å finne denne informasjonen.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ei interessant løysing på problemet, og det burde vere mogeleg å automatisere dette slik at ein kan få fram lista utan å måtte skrive inn datoen og søkje heilt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under omtale av søk med * er det opplyst at * ikke kan brukes inni et ord. "Dis*ngt*" vil derfor ikke fungere, men "Dis* *ngt*", som egentlig er en kombinasjon av "begynner med Dis*" og "inneholder *ngt*" i ett og samme søk, fungerer.

Jammen Kristian, her er vi ved et av kjerneproblemene. Takk for opplysningen, men hvor står det noe om dette, da?

 

Jeg synes at et av de største problemene er 'overdesignede' webssider for de nye søkefunksjonene. Jeg har ved flere anledninger påpekt ting som jeg synes er dårlig utformet, og da får heller den ansvarlige for layouten bli så sur vedkommende vil, det er ikke meningen å plassere skyld, men å hjelpe til med forbedringer. Jeg har f.eks. brukt den nye og gamle layouten for skannede kirkebøker paralellt, fordi jeg nå legger inn både nye og gamle kildehenvisninger i notatene mine. Noe av det mest irriterende - som tidligere påpekt - er at de nye søkesidene er så rause med plassen rundt et eller annet objekt som kan klikkes på, som igjen fører til at jeg må sitte og bla opp og ned på samme side. I tillegg synes jeg den nye layouten laster neste bilde fra kirkebøkene ganske langsomt. Det er sikkert noen som synes de nye siden er fancy og moderne, men det er jo ikke det vi trenger.

Noen konkrete saker:

1) Hvorfor er det så stor skrift og så mye plass rundt objektene? Jeg ser at andre kommenterer det samme, men jeg har aldri sett en klage på at folk ikke klarte å klikke på objekter i de gamle layoutene. Er det fordi de nye sidene har vært utformet med med tanke på å sitte og myse på en 5x8cm mobilskjerm?

Løsning: Lag i så fall en egen mobil/brettversjon! Ikke plag livet av de som sitter foran en vanlig skjerm og jobber. Selv om noen slår opp et eller annet med mobilen av og til, så er det vel ingen som orker å sitte og glo på en miniskjerm hele dagen, og da kommer eventuelle mobilløsninger i annen rekke.

Jeg kan jo legge til at forsiden til Digitalarkivet er veldig bra, og et godt eksempel på at det går an å få veldig mye inn på én side, det er vel ingen som har klaget på den!

2) Søk i de gamle databasene med navn som begynte på eller inneholdt en enkelt bokstav gikk veldig bra, men ikke i den nye. Jeg så at dere har 26 millioner navn å søke på, og at det begrenser mulighetene for å foreta slike søk. Slik det er nå, må man gjennom mange forskjellige søk hvis man ikke er sikker på en skrivemåte på f.eks. et fornavn, det kommer ikke opp noen liste over varianter som i de gamle søkesidene.

Løsning: Begrens først utvalget til en mindre gruppe, f.eks. FT1801, og lag muligheten for et søk på en enkelt forbokstav innenfor det begrensede utvalget. Bruk Oldervolls løsning med

å vise forslag til navn som begynner på bokstaven, så begrenser man ytterligere søkemengden.

3) Datoformater, datoformater, datoformater, datoformater!

Løsning: Ett felt for dag, ett for måned, ett for år. Bindestrek i et felt betyr intervall, tomt felt er det samme som *. Hvordan databasen håndterer de forskjellige formatene internt bør ikke påvirke hvordan den brukes.

4) Bedre beskrivelse av hva som skal stå i et søkefelt, gjerne med et lite eksempel.

5) I avansert personsøk kan man søke på ekstra personer, hvorfor brukes ikke de samme mulighetene for søk i transkriberte kirkebøker i f.eks vielser i Finn kilde? Det er jo et mye mindre utvalg personer å søke i.

 

Det er jo hele tiden klager på at man ikke finner fram til det man søker på, jeg har selv ved anledninger sunget falsk som førstesanger i klagekoret. Jeg har også flere ganger kommentert hvordan og hvorfor, men det kommer jo ingen endringer som er synlige for oss. Det er mange som har gitt opp å søke, og hele tiden ber om hjelp til å finne noen som ligger rett for nesen på vedkommende, kun på grunn av at det er blitt for kronglete å søke. Anita Holck har vært registrert bruker i flere år, hun er ingen fersking som bruker av søkesidene. Hun beskriver i detalj omtrent det samme som jeg selv tidligere har gjort, ingen av oss er vel spesielt dumme, men vi har likevel problemer med løsninger som ikke er godt utformet. (og jada, jeg vet at noen av dere er veldig mye flinkere)

Lag gjerne noen eksempler eller løsningsforslag på en egen side for innloggede brukere, og be oss kommentere for å finne en bedre løsning. Vi vil jo at dette skal fungere for alle, slik som det er nå så gjør det ikke det.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikkje veit korleis namnet skal skrivast, kan du då ta med fleire alternativ? Td kan Sjur Pålson skrivast på "uendeleg" mange måtar i gamle kjelder, men Førenamn Sj*|Si*|Sy*|Si* og Etternamn Pa*|Po*  vil vere ein grei stad å starte. Får du for mange treff, kan du td sile bort uinteressante tidsperiodar og geografiske stader, til du har eit handterleg tal.

 

Når det gjeld instruksjon til systemet, står det som på "ni av ti" andre nettstader eit tydeleg Hjelp på framsida - men som på dei fleste andre nettstader: "Ni av ti" brukarar har knapt vore inne på Hjelpesida. Det er berre slik vi menneske er, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si at jeg mer og mer går over til det nye, og mange ting er bedre der enn i det gamle. Og så er det ting i det gamle jeg synes er bedre. Slik er det vel med det meste.

Når det gjelder det gamle digitalarkivet så tror jeg faktisk ikke det forsvinner.
Det kan da ikke være i Arkivverkets ånd å vrake et arkiv. Det første fungerende søkbare digitale arkivverk har da vel en verdi utover det å være et søkeredskap!

 

"Se her! Slik gjorde vi det rundt tusenårsskiftet, og slik søkte vi! Se hele det gamle digitalarkivet her med alle dets funksjoner ivaretatt!"

 

Får vi ikke det da?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er mange muligheter i det nye systemet, men det er så lite logisk at det tar bort gleden ved å lete, ved å finne. Min energi går i hvertfall i hovedsak med på og forstå og irritere, det blir utrolig mye frem og tilbake.

Da jeg startet med dette, hadde jeg aldri sittet ved en PC før, men det Oldervollske systemet var så logisk og inspirerende at det var ikke noe problem og lete. Oversiktelig og greit.

Jeg er redd rekrutteringen av nye mennesker som vil søke aner dabber av i framtida, dersom de skal sitte og stange hodet i et komplisert system.

Det er så synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt enig med deg i mykje av dette - men det gamle systemet var akkurat det det var - Oldervollsk; laga og vedlikehalde av EIN mann som no attpåtil er pensjonert, og datamengda som dette systemet kunne handtere er passert for lengst.

 

Dei mange alternativa til søkjemåtar i det "nye" er ein stor styrke, men også ei svakheit, fordi du kan, for å seie det litt billedleg, gå inn gjennom hovuddører, bakdører og vindauge, dersom du ikkje er lokalkjend. Ein synlegare inngang til Avansert personsøk bør kome, sidan det er noko av det mest nyttige for ein nybegynnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Aase, du glemte Skiur! Du kunne ha funnet det sjøl ved bare å søke på S!

 

Ånei fillern, det kan du ikke...

 

Det er jo mange krav til en database som skjer i bakgrunnen, men det er jo rettet mot skalerbarhet, vedlikehold, sikkerhet og slike rent tekniske ting, samt selvfølgelig kostnader knyttet til disse tingene. Det nye databasesytemet som brukes av arkivverket har et brukergrensesnitt som synes å være lite brukervennlig, jeg vet ikke om det er endel av selve databasen, eller et separat søke- og presentasjonsverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dersom vi skal ha med Skiur og, kan eg skrive Førenamn Sj*|Si*|Sy*|Si*|Sk* og Etternamn Pa*|Po*. I nyare folketellingar kan vi risikere at Sjur Pålson ville vere skriven som S.Pålson - så derfor vil eg plusse på S* også.

 

Poenget er uansett at søk på berre 1 bokstav i eit system med så mange postar som vi har no, vil gje uendeleg mange treff og vere bortimot meiningslaust, så eg kan ikkje sjå at det skal vere noko sakn. Å få opp eit par hundre tusen oppføringar av namn som startar på S, der det store fleirtalet startar på Sa, Se, Sp eller liknande, vil då ikkje vere til noko hjelp i jakta på Sjur Pålson.

 

Eg gjorde for moro skuld eit søk på Førenamn s*|sa*|sc*|se*|sh*|si*|sj*|sk*|sl*|sm*|sn*|so*|sp*|sr*|st*|su*|sv*|sw*|sy*|sæ*|sø*|så* (som dekkjer alle brukte kombinasjonar, også dei som ikkje er aktuelle i mitt døme) og Etternamn Pa*|Po*. Resultatet vil då bli det same som om eg kunne søkt men berre S - og 8344 treff kan eg no vitterleg ikkje ha noka nytte av.

 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem jo heilt an på kor mykje ein snevrar inn via datoar, geografi osv., så dette er eg ikkje einig i. I somme tilfelle er alternativet å la søkjefeltet stå tomt i staden for å setje inn "s*", og då får ein evt. berre fleire treff som ikkje er relevante.

 

Dersom ein leitar i amerikanske folketeljingar på ancestry.com vert det sett krav til så og så mange bokstavar før "*", noko som gjorde det vanskeleg å finne norskamerikanarar der ein ofte ikkje visste kva dei kalla seg i Amerika, og der det i tillegg ofte var feiltranskripsjonar gjort av folk med liten kjennskap til norske namn. Sidan vart dette mjuka opp, slik at ein også kunne søkje på slutten av eit namn dersom ein hadde nok bokstavar. Ofte er dei norske namna så spesielle at eit "Oldervollsk" søk ikkje treng å gje så mange treff, men ein må i staden gjere mange fleire søk, og endar opp med å ikkje finne personen.

 

Når det gjeld familysearch.org er dette enno mindre brukarvennleg, og det er f. eks. umogeleg å gjere søk på datoar, immigrasjonstidspunkt osv. Men no er eg visst langt utanfor tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at du slett ikke behøvde å få opp mange tusen personer, funksjonen som viser det jeg skrev om forslag til navn du skal ha med i søket, er illustrert nedenfor.

Rent teknisk sett antar jeg at den bare viser indeksen for feltene som inneholder fornavn.

 

post-2575-0-29271200-1433089775_thumb.jpg

 

Dessverre fungerer ikke den gamle databasevelgeren for tiden, så jeg vet ikke hvor mange treff det ville ha blitt. Men her er en oversikt over mulige utgaver av Sjur:

schur
seur
shur
siur
sjour
su
sjuer
sjuger
sjugur
sjur
sjura
sjure
sjuri
sjurr
sjurs
sjurse
sjursse
sjuur
skju
skjy
sure

Egentlig ikke så mange varianter. Hvis du ser bort fra rare endelser på Sjur, og søker på fornavn =*ur etternavn=pa*|po* *ls* (bruker her nye triks lært av Kristian!) i det nye systemet får du opp 201 navn, endel er Sigur, Hildur, Gudbjartur og andre varianter, så det er egentlig nokså kjapt å bla igjennom dem. Har du i tillegg et årstall, så blir det ikke mange igjen. :)

 

Redigert: Jeg kjørte lista med varianter av Sjur sammen med etternavn=pa*|po* *ls*, og fikk opp 86 navn. I den gamle basen ville du også ha fått tilsvarende liste for valg av etternavn, og dermed kanskje eliminert enda flere. Da kan det jo heller ta litt tid å redigere hvilke navn som skal med i søket. :)

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.