Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med en skrift i kirkebok for Rakkestad


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:
 
Jeg lurte på om noen kunne være så snill å hjelpe meg med hva som står foran navnet til Anne Maria Grimstad når hun gravlegges 22.oktober 1751.
Kilde: Rakkestad, Ministerialbok nr. I 2 (1741-1751), Døde og begravede 1751, side 93.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4&idx_id=4&uid=ny&idx_side=-99

Svært takknemlig for hjelp.
 
Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står "Aase Helgesd. Field" foran navnet til Anne Marie Grimstad.

 

 

Tusen takk skal du ha Erlend :rolleyes: Jeg syntes også det sto Aase Helgesdatter ?, men jeg får det liksom ikke til å rime med noe hvorfor det skulle står foran navnet hennes :wub:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha Erlend :rolleyes: Jeg syntes også det sto Aase Helgesdatter ?, men jeg får det liksom ikke til å rime med noe hvorfor det skulle står foran navnet hennes :wub:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Det er nok her forbindelsen er:

Aase Helgesdatter Field; Aase Helgesdatter Sønstegaard var gift med Ole Olsen Fjeld, og var datter av Helge Sønstegaard og Anne Olsdatter Halvorsrud.

Anne Olsdatter Halvorsrud var en søster av Anne Maries avdøde mann i 2.ekteskap; Simen Olsen Halvorsrud.

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Anne Field skulle nevnes ved hennes begravelse, for Anne Marie inngikk nytt ekteskap i 1741 med Christen Christensen Kjernes etter at Simen Olsen Halvorsrud var død og Anne Marie hadde jo barn.

 

Pussig sak :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det ikke er en feilinnførsel av presten. Det skal nok være en overstrykning - kanskje Aase som anmeldte dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det ikke er en feilinnførsel av presten. Det skal nok være en overstrykning - kanskje Aase som anmeldte dødsfallet.

 

Takk for ditt innspill Kari :rolleyes:

Ja, det må nok være noe sånt. Jeg tenkte at i all verden ser jeg så feil at det står Aase Helgesdtr. foran navnet hennes. Men da er det av en eller annen grunn, som du antyder, at hennes eks-svigerinne er ført opp.

 

Fint å få det på plass i hvert fall og jeg takker så mye for hjelpen :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.