Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp fra lokal-kjente i Bærum, Hvor er Bakkelund ?


Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

 

Min oldefars søster og mann flyttet til Bærum i 1912 og bodde der til 1918.

fra Bærum kommune har jeg fått beskjed at de ifølge valgmanntall fra den tiden bodde på

Bakkelund (Stabæk skolekrets) er det noen der ute som kan fortelle hvor Bakkelund er, gjerne på et kart.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke noe gårds- eller bruksnummer? Kan det tenkes at de opplysningene kan finnes på valgmanntallet?

Området Stabekk dekkes i allfall av gårdsnumrene fra og med 13 til og med 17.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på bosteder som startet med "Bekke*", "Bakke*", og "Bække*" i folketellingen 1910 for Bærum uten å finne noe spesielt relevant.

 

Kan vel tenkes at Bakkelund var et uoffisielt navn på en ny enebolig eller noe lignende i området. Har selv aner som bodde i Bærum på denne tiden, og en del kirkebøker og lignende oppgir bosted som "Vaarli" uten videre spesifikasjon, selv om det bare var navnet de selv hadde gitt tomta/huset de hadde bygget. Antageligvis noe før området ble mer nøye organisert med gatenavn og nummer.

 

Bakkelund gir en del treff i Budstikkas arkiv over årene, men det omtaler for det meste personer som har dette som etternavn, virker som det kan ha vært en familie fra Asker (se http://arkiv.budstikka.no). Det kan hende at du kan finne gårds- eller bruksnummer relatert til en eiendomstransaksjon eller lignende. Alternativt kan du søke på navnet til din oldefars søster/og eller ektemann for å finne noe konkret om bostedet.

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise og Alexander

Takk for info,fra Bærum kommune fikk jeg bare Bekkelund (Stabæk skolekrets) ingen gårdsnr,

jeg har søkt på navnet men jeg fikk ikke noe sted bortsett fra i telefonkatalogen.

Jeg håper at det kanskje er noen lokalkjente fra historielaget etc som kan hjelpe.

 

Alexander,

jeg vil tro at Anders Evensen og kona Maren bare leide der, tror ikke de hadde rå til å eie noe.

 

Tom

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabekk skolekrets kan ha omfattet et ganske stort område, litt avhengig av perioden det er snakk om. Men i denne aktuelle perioden, dvs kort tid etter at Stabekk skole ble bygget, dekket den Gjønnes, Øvre Stabekk, og deler av gamle Lysaker krets. Det var en av Bærums største skoler på denne tiden, og Grav skole ble bygget for å til dels avløse Stabekk fra 1914. (http://www.nb.no/nbsok/nb/c3e166f86aabd4c039bd241cab477695?index=4#75) En wikipediaartikkel nevner at skolekretsene var ikke veldig nøye oppdelt, men det er ikke sitert noen kilde for dette.

 

Det er mulig at dine aners innflytting var relatert til utviklingen av Tschudimarka fra 1912. Usikker på om Haslum og Kirkedalen ville gått under Stabekk skolekrets, men Anton Tschudi og etterfølgere kjøpte og utparsellerte Haslum vestre fra 1912 og solgte veldig mye eiendom for veldig lave priser som medførte stor innflytting til området. Min tipp-tippoldefar kjøpte 10 mål eiendom i Tschudimarka for 1500 kroner. Prisen på disse lå på mellom 200 til 400 kroner per mål. Hvis man hadde såpass med penger til å investere var det bare å ha med 5 kroner som første avbetaling på visningsmøte. Tschudi tilbød også langsiktig avbetalingsmuligheter, på så lite som 1 krone per uke. 

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander, takk for masse god info,

Anders og Maren Evensen flyttet tilbake til Oslo i 1918, og døde der i 1921 og 1922.

de eide ingenting og barna bodde i Amerika.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan gå på "Spør Statsarkivet i Oslo" og høre om kort fra folkeregisteret på disse to. Det er mulig det er kort, i alle fall på Anders, vedrørende utflytting til Bærum og tilbakeflytting til Kristiania. Der vil det i så fall stå noe om hvor de bodde som kanskje gjør det mulig å komme litt nærmere spesifikt hvor Bakkelund lå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den jeg også, Anne-Lise. Syntes det er merkelig at det skulle være i Stabekk skolekrets. Det er ikke "8 / 2" det står da (selv om det hadde vært rart med en linje under tallene i tillegg til det som nesten garantert er et 1-tall)? Det ville i så fall vært nærmere Høvik og Stabekk under Løkeberg og så mer logisk hvis det liksom skulle være Stabekk skolekrets. Men det kan vel tenkes at dette med kretsen er mer relatert til valgmanntallet i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står 81 / 2 og det er en vanlig måte å angi gårds- og bruksnummer på.

.

Når det er valgmanntallsliste det er snakk om, er det nok ordnet på samme måte som skolekretsene, tror jeg. De er vel inndelt etter folkemengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander og Anne-Lise

 

Dama på Bærum kommune foreslår at jeg tar kontakt med Bærumsamlingen på Bekkestua bibliotek, der skal de ha digitalisert

velforeningens årsberetninger som kanskje kunne si noe mere om Bekkelund og hvor på Stabekk dette lå.

men utifra det dere forteller om 81/2 så har kanskje dama på Bærum kommune har tatt feil.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo byarkiv har branntakstregister over eiendommer i Oslo og Aker. Det ville kanskje være mulig å finne stedet på navn om Bærum også har et slikt register?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Anne-Lise, takk for tipset

 

Tom

Det kan ikke være at din kilde fra Bærum kommune har lest feil og sett Bekkelund der det egentlig står Bjerkelund? 

Bjerkelundsveien ligger litt  nord for stabekk  og strekker seg fra Bekkestua og østover mot bygrensen. 

Bare en idé. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkestua er stengt pga. oppussing. Jeg har kontaktet en person som skal ringe meg tilbake senere i dag.

Ellers så finnes: Stedsnavn i Bærum (Bærum feilskrevet på NB) av Arne Nyhus på NB, s.16 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008112412002

 

Det eneste jeg også kan tenke meg er Bjerkelund, men det ligger ved Grav, og hører vel under Jar  og ikke Stabekk.

 

Redigert: Mulig det på det gjeldende tidspunkt hørte under Stabekk da Bjerkelunden ikke ligger så langt fra Ringstabekk.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er to skoler i Bærum som heter Stabekk. Det er Stabekk videregående skole som ligger i Gamle Drammensvei 15, 1369 Stabekk. Men opprettet først i 1923. Så har vi Stabekk skole som ligger i Gamle Ringeriksvei 23, 1356 Bekkestua. Så finnes Bakkeveien, 1369 Stabekk mellom disse to skolene. Stabekk skole ligger der hvor det står Statens Lærerskole i husstell, den nye skolen på nordsiden av veien, den gamle på sydsiden. Bakkelund kan være navnet på et hus i såfall trolig i nærheten av eller i Bakkeveien. Før 1940 hadde mange hus i Bærum regstrerte navn. Min morfar bygde på 1930 tallet på Jar og huset ble registrert som "Brattbo" av det at det lå i en bratt skråning. I Bakkeveien er det bebyggelse fra sent 1800 tallet til tidlig 1900 tallet og det er mulig det har vært et "Bakkelund" der

 

Se kart: http://kart.gulesider.no/søk/Stabekk-Bakkeveien

Hilsen

 

Paal

 

Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen har ikke ringt tilbake.

 

Bakkelund står visstnok ikke nevnt i Stedsnavn i A&B eller Budstikkas leksikon. Men, om det finnes adressebøker så er det kanskje en mulighet  å se hva adressen var i den tiden de bodde der. Ingen mulighet for hjelp av bibliotekene i Bærum da mesteparten av Bekkestuas bøker er pakket ned pga. oppussingen som ikke blir ferdig før til våren.

 

Kanskje på Statsarkivet. Men det er vel ikke så stor sjanse for det da de ikke står under inn- eller utflyttede i kirkebøkene.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har kommet med innlegg her, jeg lar saken ligge, min olde tante og onkel bodde der bare noen år,

så ikke bruk mere tid på dette.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.