Gå til innhold
Arkivverket

Gammel sveiegrammofon og plater som kilde


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Er litt redd for at dette temaet kan bli oppfattet som litt på siden av forumets formål. 

 

Egentlig er jeg på jakt etter noen med god innsikt i gamle sveivegrammofoner. Googling har vist meg noen sider, men ikke så mye hjelp der.

 

Det har seg slik at jeg har arvet en gammel sveivegrammofon. Se vedlagte bilder. Sammen med grammofonen er det mange 78-plater. Fire av disse er innspilt med stemmen til personer i min slekt. Jeg har kunnet avspille to av dem. Det ga meg ikke mye ny informasjon, men satte gammel informasjon inn i en ny sammenheng.

 

To av platene skal være med min fars (f. 1903 - d. 1978) og min farfars (f. 1857 - d. 1951) stemmer. Her kan jo kanskje være interessante slektsopplysninger?

 

Disse, nevnte to, kan jeg ikke spille av fordi de krever å bli avspilt med fiberstift og ikke metallstift slik det er på pickupen. I grammofonen ligger det flere trestifter, men de passer ikke i pickupen. Jeg har en alternativ pickup som kan ha trestifter, men skjønner ikke hvordan jeg kan montere den.

post-788-0-98198700-1433099401_thumb.jpg

post-788-0-45548200-1433099415_thumb.jpg

post-788-0-97410000-1433099425_thumb.jpg

post-788-0-20768500-1433099438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så morsomt at du har disse platene. Kanskje denne lenken kan vare til Hjelp?

 

Temahefte om støyreduksjon (krever pdf-leser fra Adobe)

www.olsenfilm.no/hefte-01.pdf

 

Da Emile Berliner lanserte sin grammofon i 1894 i USA fikk vi .... mekanisk påvirkning fra tunge mekaniske pickuper med stål-, diamant- eller fiberstifter. 3.

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende med stemmer på plater!  

 

Du skriver at du har googlet, men jeg legger inn disse linken i tilfelle du ikke har sett dem.  Det skal vel godt gjøres men...

 

http://www.grammofonmuseum.no/

 

http://www.gramophones.uk.com/information/needles.html

 

Håper en av disse kan hjelpe deg; lykke til!

 

Mvh

Lene B

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interesse. Vil først nevne at jeg også har mottatt en e-post fra en av brukerforumets medlemmer som jeg har samarbeidet med om et prosjekt tidligere. Han har nesten identisk grammofon. Han har en pickup som er svært lik den jeg har som ekstra og som kan bruke trestifter. Men jeg ser ikke hvordan jeg skal skifte pickup. Vi diskuterer det nå.

 

Ellers så var lenken som Aslak sendte svært interessant, og den første lenken fra Lene Benedicte til han som driver et lite privat grammofonmuseum. Han blir den jeg kontakter dersom nåværende kontakt ikke fører fram.

 

Jeg har tenkt på Norsk Radiohistorisk Forening, men så  en diskusjon jeg fant på nettet at en som tidligere hadde tatt kontakt, aldri hadde fått svar.

 

Må legge til at selv om jeg skrev, at jeg hadde arvet grammofonen, så har jeg kjent til den hele livet. Den sto i mitt barndomshjem (Jeg er f. 1954) og ble brukt litt av og til da jeg var barn. Så havnet den på en loftsbod der den var til begge mine foreldre var døde, og jeg flyttet den til mitt hjem for noen år siden.

 

Den ene platen som kunne spilles med stålstift har jeg hørt på før, men uten egentlig å høre godt etter. Det er litt svakere opptak enn fabrikkinnspilte plater. Jeg overførte lyden til PC-en min ved å bruke en rekorder på mobiltelefonen og så har jeg forsterket lyden i programmet audacity. Der kan jeg nok raffinere lyden enda mer også. 

 

For meg er dette ganske spesielt da hun som spilte den inn er en tante, som levde hele sitt liv i USA og som jeg aldri traff. Hun døde i 1977. Vi hadde brevkontakt, men jeg har ikke hørt stemmen hennes på annet enn denne vesle plateinnspillingen.

 

Nå er jeg spent på hva jeg kan få høre på de to andre platene som jeg regner med er laget for å sende andre veien over Atlanteren. De er jo laget lenge før jeg ble født og kan inneholde verdifull slektsinformasjon. Min egen fars stemme har jeg naturligvis hørt, men aldri min farfar som døde tre år før jeg ble født. Så dette er virkelig spennende greier.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har funnet ut at jeg ikke kan avspille de to sistnevnte platene i mitt forrige innlegg her. De er av metall og krever fiberstift. Kontakten jeg nevnte i begynnelsen av forrige innlegg kunne ikke hjelpe meg da det var små forskjeller på våre grammofoner.

 

Den ene lenken til Lene Benedicte reddet meg. Ernst Rykkje som driver sitte eget grammofonmuseum var rette mann å kontakte. Han fant ved hjelp av mine bilder ut alt om min grammofon, blant annet at den var modifisert etter at den var produsert og at den nå ikke kunne bruke pickup for fiberstift (trestifter). Han kunne imidlertid hjelpe meg må å overføre innholdet på platene til Mp3-filer. Så nå sender jeg platene til han og gleder meg til å får høre resultatet. 

 

Dette kan kanskje være en hjelp til andre som har slike plater. Jeg regner med at det ikke bare er jeg som sitter på slike, og som kan være kilder til slektsinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har mottatt opptakene av de to platene som Ernst Rykkje har gjort for meg. I tillegg til familie som snakker på den ene siden av hver plate er det reklame på den andre siden. Reklameopptaket er godt, men det som farfar har spilt inn er dårlig slik at det er vanskelig å høre. Det aner meg at han ikke har holdt mikrofonen på en god måte. Jeg oppfatter det han sier bare delvis, og det framkom ikke noe nytt av slektsverdi, men en hilsen viser en kontakt mellom han i Norge og en til to slektninger i USA som jeg hadde litt kunnskap om fra før. Men jeg fikk i alle fall høre min farfars stemme for første gang. Han må ha vært i slutten av 70-årene da platen ble spilt inn i 1938 (tror jeg det var).

 

Jeg trodde den andre platen inneholdt min fars stemme, men da må den ha forandret seg mye fra han var ung og til jeg lærte han å kjenne.

 

For deltakere i forumet sin del, er nok det viktigste å få vite hvordan en kan gå fram om en har selvinnspilte plater som kan gi stemme til avdøde og evt. inneholde slektsopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.