Gå til innhold
Arkivverket

tolkning av skift.


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 8 (1821-1837), Fødte og døpte 1823, side 26-27. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9753&idx_id=9753&uid=ny&idx_side=-16
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608630620.jpg

 

Ønsker hjelp til tolkning av tekst i lnr 36 , Wollert Jordan -  kolonne 5, foreldres navn.

Hva står foran .........Jordan.

 

på forhånd takk

 

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er døpt Wollert Johan.

Om foreldrene:

Provst og Sognepræst til Alten Talvig Jordan og Hustroe Juliane Margareta fød Pihl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Else.

 

Takker så mye for ditt kjappe svar.

 

Hadde håpet at farens fornavn var nevnt, men dette for jeg søke annet sted.

 

 

Ha en god dag.

 

mvh

 

Per Aase A.

Endret av per aase andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren var Henrik Meyerhoff Jordan, utnemnt til sokneprest i Davik, men døydde i embetet i Alta-Talvik same året, 1824.
Han var dessutan den fyrste som tok teologisk embetseksamen ved universitet i Oslo.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Werner og Gunnar.

 

først til Werner:

Ser helt klart at jeg burde, som jeg pleier å gjøre, vært mer konkret i overskriften. 

 

 

Så til Gunnar:

Takk for navneopplysningen. 

Med å få vite fornavnet å sognepresten faller en del brikker på plass.

Interessant dette med at Henrich ( som han er døpt) var førstemann som fikk teologisk embetseksamen ved UIO.

 

mvh

 

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald.

 

Denne har jeg ikke sett.

Takk skal du ha.

 

Var inne på denne GENI-basen, og oppdaget en alvorlig feil i datering av når Johan Casper  Jordan skal være både født og død.

Johan Casper Preus Jordan Fødselsdato: 12. september 1847 Død: Døde  15. november 1851 Nærmeste familie:

Son of Wollert Johan Jordan og Elen Jordan
Husband of Ingeborg Gemine Monsen Jordan
Father of <privat> Jordan
Brother of 
Juliane Henricka (Janne) SegelckeHans Breder Elster JordanWollert Johan JordanJohan Caspar Preus JordanWollert August Jordan og 2 andre

 

Nedenfor ser en et utsnitt av opplysning knyttet til Johan Casper Preus Jordan sitt første ekteskap med Guldborg Sivertsen, samt Johan sin Fødselsdato.

Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1875-1880 (1301M1)

 

Tilhørende personer

 

P.nr. Rolle Stilling og stand Navn Alder/født Fødested Bosted

2 brur Jfr Guldborg Schnell Sivertsen 18.05.1853 Dk  

1 brudgom Uk ingeniør Johan Kasper Preus Jordan 23.04.1852 Tromsø

 

Viede i domkirken i Bergen den 28. 02.1875

 

 

 

Poenget mitt er at en skal ikke ta alle opplysninger for "god fisk", men krysssjekke alle data.

 

mvh

 

Per

Endret av per aase andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon

Denne linken var utrolig interessant å bli informert om.

 

Takke så mye.

 

mvh

 

per

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald.

 

Denne har jeg ikke sett.

Takk skal du ha.

 

Var inne på denne GENI-basen, og oppdaget en alvorlig feil i datering av når Johan Casper  Jordan skal være både født og død.

Johan Casper Preus Jordan Fødselsdato: 12. september 1847 Død: Døde  15. november 1851 Nærmeste familie:

Son of Wollert Johan Jordan og Elen Jordan

Husband of Ingeborg Gemine Monsen Jordan

Father of <privat> Jordan

Brother of Juliane Henricka (Janne) SegelckeHans Breder Elster JordanWollert Johan JordanJohan Caspar Preus JordanWollert August Jordan og 2 andre

 

Nedenfor ser en et utsnitt av opplysning knyttet til Johan Casper Preus Jordan sitt første ekteskap med Guldborg Sivertsen, samt Johan sin Fødselsdato.

Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1875-1880 (1301M1)

 

Tilhørende personer

 

P.nr. Rolle Stilling og stand Navn Alder/født Fødested Bosted

2 brur Jfr Guldborg Schnell Sivertsen 18.05.1853 Dk

1 brudgom Uk ingeniør Johan Kasper Preus Jordan 23.04.1852 Tromsø

 

Viede i domkirken i Bergen den 28. 02.1875

 

 

 

Poenget mitt er at en skal ikke ta alle opplysninger for "god fisk", men krysssjekke alle data.

 

mvh

 

Per

Ja, Per, utallige feil legges inn på slike nettsider, dessverre. Men en slik side kan være en start hvor en god del opplysninger er rett, men aldri bruk slike sider som kilder, da du i ettertid evt. kan videreføre feilen ved utgivelse. 

 

Som du sier,her gjelder det å alltid sjekke alle data.

 

Mvh

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.