Gå til innhold
Arkivverket

Anne Maria Simensdtr. Solberg (ca. 1759-1814).


Torbjørn Pihl
 Del

Recommended Posts

Hun skal ha vært fra Christiania, men jeg har ikke kunnet finne henne døpt i Vor Frelsers kirke, Slottskirken eller Gamlebyen omkring det beregnede årstall for hennes fødsel (55 år gml. da hun døde 24. aug. 1814 i Larvik. Hun skal være blitt gift 21., mars 1777 i Christiania med senere stadsfysikus i Larvik Jens Hansen Kragh (1751-1823), men heller ikke denne vielsen har jeg kunnet finne kirkeboksbekreftet, i alle fall ikke i Vor Frelser eller Gamlebyen. Vielsesåret har også vært angitt til 1773, men dette er sannsynligvis feil, da Anne Maria den gang bare var ca. 14 år gml. Hun har tidligere vært etterlyst i "Genealogen" uten resultat, men dette er noen år siden, og et nytt forsøk kan være verdt. Kjenner noen denne kvinnen, eller hennes far som må ha hett Simen Solberg?         Med vennlig hilsen        Torbjørn Pihl

 

 

 

 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Maria 1:

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 2 (1757-1776), Fødte og døpte 1757, side 5.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7685&idx_id=7685&uid=ny&idx_side=-7

Anne Maria 2:

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 2 (1757-1776), Fødte og døpte 1759, side 12.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7685&idx_id=7685&uid=ny&idx_side=-14

 

Samme foreldre.


Familien har blitt diskutert tidligere:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=57877.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysende svar fa Kari Sandberg, Eva Tomter og Geir Kvamsvaag, ikke minst for henvisningen til det danske Slægt og data, en kilde som jeg ikke hadde tenkt på i denne sammenheng. Saken viser jo også at det kan lønne seg å ta en sak opp igjen, selv om spørsmålet har vært reist forgjeves tidligere. -De meddelte data kan jeg supplere med at Anne Maria (I), Simen Christophersens barn, ble begr. i Slottsmenigheten i Christiania 5. mars 1759, 1 1/2 år gml.

Det er nærliggende å søke etter en tilknytning for Simon Christophersen Solberg til gårdsnavnet Solberg i "nærområdet" i Aker. Jeg har imidlertid ikke gjort noen funn i Henning Sollieds "Akersgårder" (1947) eller under gården Solberg i Sørkedalens bosettingshistorie (internett).Har noen andre tips for å søke etter Simen Christophersens opprinnelse?           Med vennlig hilsen     Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Løfter denne gamle saken.

Jeg har iallefall funnet Simens far. Det var Christopher Olsen fra gården Vestre Myre i Røyken. Har ikke så mye om Christopher enda, men hans aner har jeg mere om. Dessuten kan jeg ha funnet dåpen til Simen/Simon i Eiker. Han bodde i Solbergelva. Det stemmer iallefall med navn og årstall samt Solberg(elva). Se lenken nedenfor:

http://slektsforskning.com/login/person/anetre1/tekst1/Simen Christophersen Solberg.asp

 

Endret av Roger Fossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er først nå blitt oppmerksom på innlegget av 4/5. mai d.å. fra Roger Fossum. Takk for nye, interessante opplysninger om Anne Maria Solberg (gift Kragh)s slekt. -Med vennlig hilsen Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.