Gå til innhold
Arkivverket

Fotnote ved bryllup


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

I oppføringen til bryllup mellom Ola Monsen og Sigri Gundersdatter, oppføring nr. 1 1846, står det en fotnote helt til høyre på siden.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9139&idx_id=9139&uid=ny&idx_side=-119
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603200625.jpg

 

Jeg greier ikke tyde hele teksten. Kan noen hjelpe meg?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les at brudgommen har fått kongeleg løyve til å ekte denne jenta, "med hvem" bror hans har avla eit uekte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase! Var uten nett noen dager, så så ikke svar før nå. Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kikket ordentlig på det du skrev, og det høres veldig riktig ut. Prøver å skrive ned det jeg leser ordrett - med hjelp av ditt forslag. Men sliter litt fremdeles:

 

Ad No1. 1846. I følge kongel. be...(??) af 31 Januar 1896 er det brudgommen tillatt at ægte pigen Sifri Gunnersd., med hvem hans broder have avlet et barn udenfor Gifteskab(?).

 

Har du eller noen andre tid til å se om dette er noenlunde riktig og hva de to ordene med ? etter er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivaren har litt sære bokstavar her og der, men eg trur nok det skal stå Bevilling og Echteskab (eller liknande) - og jenta heiter Sigri, i mine auge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, Sifri var en skrivefeil fra meg. Takk, det gir mening - greier bare ikke lese det helt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det er interessant for deg har jeg nå funnet bevisene på at essensen stemmer. Sigri Gunnersdatter må ha vært ei livsglad jente :) Hun fødte i juli 1844 et uekte barn med Hans Monsen. 15 mnd senere føder hun igjen et uekte barn - denne gangen med Hans' bror Ole. Ole og Sigri gifter seg så et halvt år etter at deres datter Anne er født. 

 

Igjen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.