Gå til innhold
Arkivverket

Vil alle kirkebøker bli transkribert


Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Lurer  på om Digitalarkivet  har som mål å transkribere alle kirkebøkene? Det er en god del kirkebøker hvor det er rimelig vanskelig å tyde skriften.

 

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være en stor fordel om alle kirkebøkene var transkribert. Det ville sørge for at informasjonen i kirkebøkene ble enda mer tilgjengelig. Arkivverket har avtale med DIS-Norge som transkriberer kirkebøker, samtidig som Digitalarkivet har over 300 gjester i Digitalpensjonatet som bidrar med data og flesteparten av disse transkriberer kirkebøker. Vi mottar nye filer hver eneste uke så antallet transkriberte kirkebøker stiger hele tiden. Samtidig pågår det diskusjoner mellom Arkivverket og kommersielle aktører om utarbeidelse av enkle registre til samtlige kirkebøker, men ingenting er bestemt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være en stor fordel om alle kirkebøkene var transkribert. Det ville sørge for at informasjonen i kirkebøkene ble enda mer tilgjengelig. Arkivverket har avtale med DIS-Norge som transkriberer kirkebøker, samtidig som Digitalarkivet har over 300 gjester i Digitalpensjonatet som bidrar med data og flesteparten av disse transkriberer kirkebøker. Vi mottar nye filer hver eneste uke så antallet transkriberte kirkebøker stiger hele tiden. Samtidig pågår det diskusjoner mellom Arkivverket og kommersielle aktører om utarbeidelse av enkle registre til samtlige kirkebøker, men ingenting er bestemt enda.

 

Eg stiller meg undrande til den siste utsegni her.  Kvifor skal kommersielle aktørar (d.v.s. betalte tenester?) få adgang til å selja eit kyrkjebokregister der grunnlaget er registrert av mange hundre personar samt digitalarkivet til nytte for fellesskapet?

 

Dersom dette skjer, ville eg vurdera å trekka attende dei databasane som eg har levert, og eg ville oppmoda andre om å gjera det same!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg stiller meg undrande til den siste utsegni her.  Kvifor skal kommersielle aktørar (d.v.s. betalte tenester?) få adgang til å selja eit kyrkjebokregister der grunnlaget er registrert av mange hundre personar samt digitalarkivet til nytte for fellesskapet?

 

Dersom dette skjer, ville eg vurdera å trekka attende dei databasane som eg har levert, og eg ville oppmoda andre om å gjera det same!

 

Mulig jeg har utrykt meg uklart. Det er ikke snakk om at kommersielle aktører skal få kirkeboksdata fra oss. Det er et ønske hos kommersielle aktører om å transkribere alle kirkebøkene og at dette er data som Arkivverket kan motta for å legge ut i Digitalarkivet. Men dette vil være mer registre til skannede kirkebøker og kan ikke sammenlignes med det enestående arbeidet som alle dere gjester i Digitalpensjonatet gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Arkivverket kapasitet til korrekturlesning av dette produktet? De må de vel, om de skal kunne innestå for kvaliteten..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som er bestemt enda og korrekturlesing av materialet er et av punktene vi ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.