Gå til innhold
Arkivverket

Stenhuggeri


Per Nilsson
 Del

Recommended Posts

När Kanalen Stora Lee- Östen byggdes 1910-15 fraktades granitstenen någonstans ifrån

till bygget, har hittat ett brev från en man Nils Nordby som skriver kostnadsförslag för att hugga

ut stenen till minnesstenen vid kianalen.

Nils Nordby skriver brevet från Strand den 24 Mars 1914

Jag undrar var ligger Strand och var det ett stenhuggeri som Nils hade.

Vet inte om det är i Norge eller Sverige men Nils skriver på ett språk som är blandat.

 

Hälsningar Per Nilsson / Fornminnesföreningen Nordmarksstugan Töcksfors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2015 finnes det et steinbrudd i Stor-Elvdal HE som heter: Strand steinbrudd, eiendom 4/79 Store-Elvdal, 6 mil nord for Elverum og 4 mil syd for Koppang.  Men, om dette er det samme som i 1914 er spørsmålet.

 

Her er 2 muligheter.

I FT 1910 finnes det 6 Nils Nordby, og det er ikke mange av dem som kan passe. Dette er den eneste fra Hedmark http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036411012078

 

FT 1910 Strand, Stor-Elvdal http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036414000402

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en gård med navn Strand i Nössemark, Dals Ed. Her er også en gård som heter Nordby eller Nolby som den skrives på svensk. Jeg kjenner imidlertid ikke til at det har vært noe stenhuggeri her, så vidt jeg vet finnes heller ikke granitt her, berggrunnen i dette området består vel av gneis. De nærmeste granittforekomstene finnes ved Iddefjorden og i nordre Bohuslen. Om det finnes gårder som heter Strand og Nordby her kjenner jeg ikke til. Det ville ialle fall ha vært adskillig kortere transport enn fra Storelvdal for ikke å si Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes jo jernbane og båter på den tiden som kan ha blitt brukt til frakt. Det er dessverre dårlig med bygdebøker fra disse områdene. Iddefjordgranitten var jo godt kjent.

Det kan vel være mulig at det ble brukt skrotstein til kanalen, og det igjen kan ha kommet fra små steinbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en gård med navn Strand i Nössemark, Dals Ed. Her er også en gård som heter Nordby eller Nolby som den skrives på svensk. Jeg kjenner imidlertid ikke til at det har vært noe stenhuggeri her, så vidt jeg vet finnes heller ikke granitt her, berggrunnen i dette området består vel av gneis. De nærmeste granittforekomstene finnes ved Iddefjorden og i nordre Bohuslen. Om det finnes gårder som heter Strand og Nordby her kjenner jeg ikke til. Det ville ialle fall ha vært adskillig kortere transport enn fra Storelvdal for ikke å si Rogaland.

 

 

Det var  virkelig et stenhuggeri ved Strand, tett ved Nøssemark kirke,-  i en vik av Stora Le.

Med Töcksfors som utgangspunkt, vil jeg tro det finnes kilder som kan si mer om dette.

 

Tips:

En artikkel i Häradsbladet  (Vedbo härad i västra Dalsland):

 "En stenhuggare kommer till Ed" 1988:1 s 12-13.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant - fant ikke noe i Nøssemarkboka om stenhuggeri, men skal innrømme at jeg bare sjekket innholdsfortegnelsen og skumleste kapitler som virket å kunne inneholde opplysninger om stenindustri/-hugging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.