Gå til innhold
Arkivverket

Nye kirkebøker


Solveig R Håklev
 Del

Recommended Posts

Kommer det ikke lenger oppdatering på "Nye kirkebøker siste måned" ?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_lastweek=1

 

De som ligger her nå er vel flere uker gamle....

 

Bøkene som ligger der, ser ut til å være indeksert i perioden 18. mai til 4. juni, så et knippe av dem må være nye på lista i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, synes bare jeg har sett de så lenge...

Det var enklere å holde styr på nye kirkebøker da det het "Nye kirkebøker denne uke" :)

(Jeg er sånn som leser kirkebøker som andre leser vanlige bøker ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enklere å holde styr på nye kirkebøker da det het "Nye kirkebøker denne uke" :)

 

Vi endret fra siste uke til siste måned på oppfordring fra brukere som mente det var enklere å følge med, når man ikke trengte å sjekke oversikten ukentlig :)

 

Da funksjonen med "siste uke" med laget i 2005, ble det lagt ut nye kirkebøker daglig. Etter hvert ble det for tungt å oppdatere webserveren hver natt, så vi gikk over til å oppdatere én gang pr uke. Dermed kunne kirkebøker forsvinne fra lista etter ett døgn (bøker som var indeksert første dag etter oppdatering, ble ikke publisert før ved neste oppdatering og var da allerede i ferd med å bli ei uke gamle). Dette tilsier også at "siste måned" er mer fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det nokon som veit kor tid det kjem fleire skanna kyrkjebøker frå Hordaland og Sogn og Fjordane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som veit kor tid det kjem fleire skanna kyrkjebøker frå Hordaland og Sogn og Fjordane?

 

Veldig forenklet er prosessen som følger: 1) Kirkebøkene registreres i Digitalarkivets metadatabase. 2) Kirkebøkene skannes. 3) Kirkebøkene indekseres/publiseres.

 

Fra min ferietilværelse kan jeg se at SAB i Digitalarkivets metadatabase er registrert med 75 kirkebøker med startår 1950 eller tidligere i som ikke er indeksert/publisert. Men jeg har ikke herfra tilgang til oversikt over om disse er skanna ennå. Med unntak av ei kirkebok for Ålfoten i Davik (1938-1965) er alle disse 75 kirkebøkene fra Hordaland (vesentlig Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Då spør eg SAB om det kjem fleire bøker frå Sogn og Fjordane. Lenke

Ynskjer deg ein god sommar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.