Gå til innhold
Arkivverket

Otto Johannesen og Mathea Hansdatters vielse.


Anita Bjørkmann
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter vielsen til mine oldeforeldre

Otto Johannesen født 25.12.1867 Far: Johannes Johnsen og

Mathea/Mattea/Matea Hansdatter født 20.09.1859 Far: Hans Monsen

Begge født på Nes, Hedmark.

Jeg har lett og lett i alle kirkebøker for Nes og Ringsaker men kan 

ikke finne dem.

I FT 1891 var de begge ugifte og bodde/var tilstede hos sine foreldre.

De fikk min mormor Ragna Agnethe Ottosdatter den 8.7.1891.

Jeg får det ikke til å gå ihop.

De var ugifte den 1 januar 1891 og så blir min mormor født ektefødt den 8.7.1891.

De må nok ha kjent hverandre og blitt gravid mens de var ugifte.

Er det noen som kunne hjelpe meg å finne vielsen?

 

Takker for svar på forhånd.

Mvh Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen hjertelig takk, Ann-Mary. Helt utrolig hvor fort du fant vielsen. Hadde aldri trodd de var gift i Oslo. 

Prøvde å søke på familysearch men fikk ikke opp det du fant. 

Det sitter mange ganger langt inne å be om hjelp for man vil jo gjerne finne ut selv men enkelte ganger bare må man krype til korset og be om hjelp.  :D

Tusen takk igjen.

Mvh Anita

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det. Det er kjempesnilt av deg. Dere er alle så snille og flinke her inne.  :D

Mvh Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tjenestejenta på Arneberg, Ragne Johannesen f. 08.06.1891, kan være henne. (Telleren har kanskje 'hørt' juni istedenfor juli.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene er på Solberg i Nes og begge gårdene har samme gårds- og bruksnummer:

.

0072 Arneberg 114 2   3-1-2 3-1-2

0073 Solberg 114 2   5-2-3 6-3-3

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, der var a gitt. Helt normalt med feil datoer i 1910 tellinga. gift 31.01.1911 Stavsjø ,med Erling Engebretsen Rudlangd f. 07.02.1882 Vang i Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er tjenestejenta Ragne Johannesen som er Ragna, Anne-Lise.

Ragna og Erling fikk min mor.

På gravstenen hennes står det at hun er født 8.6.1891

I dåpen 8.7.1891

Mvh Anita.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Ministerialbok nr. 9 (1887-1905), Fødte og døpte 1891, side 34. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3104&idx_id=3104&uid=ny&idx_side=-37
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060316050250.jpg

 

 

Erling Engebretsen Rudlang født 7.2.1880 eller Elling som det står i dåpen.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Nord-Aurdal, Ministerialbok nr. 9 (1876-1882), Fødte og døpte 1880, side 57. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6129&idx_id=6129&uid=ny&idx_side=-61
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070118310701.jpg

Endret av Anita Bjørkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev feil fødselsår på Elling. 07.02.1880 er rett ja. Han brukte Erling men er døpt Elling.

Fikk barna Elvin Arthur 13.02.1911 , Oskar Mikal 07.05.1912, Ragnvald Edvard 17.07.1913 og Anfrid Randine04.04.1914, alle Stavsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ disse

Helga Kristine 25.10.1916

Margit Agnete 05.12.1917

Sigurd Nikolai 22.04.1919

Solveig Helene 29.10.1920

Dagny Henriette 04.06.1922

Kirsten Lovise 01.01.1924  Min mor

Lilly Marie 07.03.1925

Betzy Ingeborg 07.03.1925

Paul Erik 12.08.1926

Nelly Sofie 31.08.1928

Henry Olav 09.11.1929  Død 11.06.1930

 

Jeg har datoen 04.02.1915 på Anfrid Randine

 

De 11 andre barna ble født på gården Rudlang i Ulnes eller Røllång nedre som den egentlig heter.

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del jeg også men jeg har ikke kommet så lagt bakover på Erling sin side. Far til Erling, Engebret Olsen Rudlang/Rudlangseie/Rudlangsbakkene

Født 04.07.1829. Hans far Ole Engebretsen står i både dåp og konfirmasjon men moren er Kari Andersdatter i dåpen men i konfirmasjonen heter hun Kari Thronsdatter etter hva jeg klarer å tyde. Så jeg bør vel gå ut i fra at navnet på moren i dåpen er det rette.

Ole Engebretsen har oppgitt at han kommer fra Hemsedal i en FT og fra Gol i en annen.

Finner ikke vielsen til Ole Engebretsen. Det hadde sikkert der stått det rette navnet på hustruen.

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Engebretsen (Embretsen) dpt. 21.01.1799 Grøte, Nes i Hallingdal.

Foreldre: Embret Olsen og Sygne Enersdatter gift 14.04.1798 Hemsedal.

Embret var jordløs husmann på Grøte i 1801.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Hans. Nå kommer jeg videre på Erlings side.

Har en del på Nes/Ringsaker jeg også.

Mvh Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var langt bakover. De kirkebøkene er nok like vanskelig å tyde som de på Tolga.  :D

Har ikke kjangs til å forstå dem.  :wacko: Men står jeg fast er det alle flinke her som er så snille og hjelpsomme.

Mvh Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott. Takk skal du ha. Det skal jeg huske på. Har kommet ganske langt på min oldemor Berit Mortensdatters side men jeg klarer ikke å finne tippoldefar Morten Mortensen Østby fra Tynset. Fikk Berit med min tippoldemor Tyri Olsdatter Steen. Det står ingenting om alder eller når han er født i dåpen til Berit så der stopper det opp på farsiden til Berit.

Men på tippoldemor Tyri Olsdatter Steen fra Tolga har jeg en del bakover og takker for tilbudet om hjelp hvis jeg står fast.

Skal til Tynset og Tolga i sommer. Skal besøke slekt og fotografere Tynset og Tolga kirke. Og forhåpentligvis Vingelen kirke.

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer det.

Engebret Olsen med Rangdi/Randi Olsdatter og 

Astri Nilsdatter med Erik Knutsen 

Man opplever at slekta har vært gift både 2 og 3 ganger.

Man giftet seg sikkert mest av fornuftighet enn av kjærlighet den gangen.

Engebret var 12 år yngre enn Rangdi og 12 år eldre enn Astri.

Han bodde på Nyrødningen i 1865 når han var gift med Rangdi.

Og på Kasene i 1875 når han var gift med Astri. Og med Astri i Rudlangsbakkene i 1900.

Erik Knutsen ble bare 29 år. Døde i 1872.

Mvh Anita

 

Endret av Anita Bjørkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.