Gå til innhold
Arkivverket

1880-årene, straff for 3 uekte barn uten å være gift med noen av mødrene?


Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Min oldefar, Peter Wilhelm Clausen, f. 11.1.1857 i Kristiansund fikk følgende 3 barn utenfor ekteskap uten å være gift med noen av mødrene:

  1. Trondheim:  Olaf Margido Vilhelm Klausen, f. 16.11.1880, døpt 12.12.1880 i Vår Frue Kirke.
    Mor:  Marie Moe, f. 1858
  2. Ørsta:  Hans Sigvald Clausen, f. 3.1.1884 i Ørsta, døpt samme sted 10.2.1884.
    Mor:  Synneve Petrine Pedersdatter, f.
  3. Ålesund:  Peder Olaf Klausen, f. 17.6.1885 i Ålesund, døpt samme sted 1.11.1885.
    Mor:  Jannike Pedersdatter Balsnæs, f. 1854

Da han fikk barn nr. 2 og 3 bodde han i Ørsta.  Peter Wilhelm Clausen emigrerte til Amerika i 1887 og døde der i 1892.

 

Det jeg lurer på er om det ikke var straff for å få 3 barn utenfor ekteskap uten å gifte seg med noen av mødrene.  Kan det finnes noe opptegnelser om dette?  Og hvordan var det med barnebidrag på den tiden (kanskje var det derfor han emigrerte!)

 

Hilsen Berit Carlsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Oi, var visst mange med samme problemstilling.  Takk for linken, Ivar.  Jeg har ikke anledning til å dra til Trondheim for å lete i arkivet, da jeg bor i Ålesund, så jeg håper noen på Statsarkivet kan svare.

 

Litt på siden for temaet - har brukt forumet lite, for lenge siden. Skal lage et innlegg til, men strever med å vedlegge link til FT 1910.  Kan normalt dette med klipp og lim, men fungerer antagelig annerledes her; likeledes lime inn tekst fra et Word-dokument. Kanskje du kunne gi meg et tips?

 

Hilsen Berit Carlsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Beklager at det har tatt så lang tid å svare.

 

Jeg har undersøkt tingbok nr. 4 for Ålesund byfogd (1883-87) og tingbok nr. 14 for Søre Sunnmøre (1885-92). Likeså ekstrarettsprotokoller for Ålesund, nr. 1Ba.01/1Ba.02/1Ba.03, som alle går fram til 1887/88, samt domsprotokoll for Ålesund, nr. 1Ca.03 (1880-87). Ingen av disse inneholder noe som angår Peter Wilhelm Clausen.

 

Ettersom han hadde barn i to sorenskriverier har jeg også undersøkt kilder i Møre og Romsdal amt, herunder kriminalfortegnelser for 1879-89 og bøtefortegnelser for 1885 og 1886. Jeg fant et par saker i 1887 som gjaldt kvinner som ble dømt til fengsel for "lejermålsforseelser", med henvisning til loven av 6.9.1845. Det var nok typisk at det var kvinner som ble straffeforfulgt i slike saker.

 

Det var ellers lovfestet (1790) at faren skulle betale barnebidrag. Gjorde han ikke det, ble han straffeforfulgt, med fengsel som resultat. En annen ting er at håndhevelsen av loven ikke ble etterfulgt alltid.

 

Vennlig hilsen

Jostein Molde, e.f.

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for grundig arbeid!  Bare synd det ikke ga noe resultat.  Det var kanskje en god grunn for ham å emigrere til USA!

 

Hilsen

Berit Carlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.