Gå til innhold
Arkivverket

Karen Petrine (Kalla) Pedersen, f. 30.4.1882 i Kristiansund, død etter 1923.


Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

I FT 1910 finner jeg henne på det Kommunale Gamlehjem i Kristiansund (28 år gammel!) som ugift fattiglem og forsørget av det offentlige.  Jeg finner henne videre i dødsannonse til faren Johan Pedersen i Kr. sund i 1923 hvor hun sto alene oppført på vegne av familien.  Etter det vet jeg ikke mer om henne.  Er det mulig å finne dødsfallet på henne?  Jeg har ikke noe formening om når hun døde, så jeg forstår det kanskje kan være tidkrevende å finne henne.

 

Lurte også på om det finnes fattigprotokoller o.l. i Kristiansund som kan opplyse litt mer om henne.

På forhånd takk for svar.

 

Hilsen Berit Carlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Beklager at det har tatt så lang tid å svare.

 

Som du skriver, kan det være tidkrevende å finne dødsfallet på henne, men du kan jo lete etter henne i de kirkebøkene som er tilgjengelige på Digitalarkivet. En fordel med nyere tids kirkebøker er at de er ordnet på menn og kvinner, slik at det gjør at letingen kan gå raskere. Den mest relevante kirkeboken for deg, er den for perioden 1917-1935, som du finner her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2705

 

Statsarkivet i Trondheim har dessverre ikke materiale for fattigvesenet i Kristiansund, så vi anbefaler at du kontakter Interkommunalt Arkiv – Møre og Romsdal, Postboks 1073 Sentrum, 6001 Ålesund, se også nettsidene deres http://www.ikamr.no/

 

Vennlig hilsen

Jostein Molde, e.f.

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar.  Hadde allerede lett i kb for 197-1935, men for sikkerhets skyld tok jeg en titt til uten å finne henne.  Så da er hun mest sannsynlig død etter denne tid.  Hvis dere har anledning til å lete litt videre, ville jeg være veldig takknemlig.  Har forståelse for hvis det ikke lar seg gjøre.

 

IKA, Møre og Romsdal har ikke fattigprotokoller for Kristiansund, så jeg må antagelig forhøre meg med Kristiansund kommune.

 

Med hilsen

Berit Carlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg lett i Dødsfallsprotokoll for Kristiansund for 1945-1953 i arkivet til byfogden i Kristiansund, og jeg tror jeg har funnet henne. Det er nøyaktig ett års forskjell i fødselsdatoen, men du får avgjøre om det er riktig person ut fra de andre opplysningene. På pag. 236 er innført Karen Pedersen, f. 30.04.1883 i Kristiansund (du har oppgitt 30.04.1882), fhv. hushjelp, ugift, død 16.03.1953 på Pleiehjemmet i Brunsvika. Arving er søster Astrid Skarbøvik, Ålesund. Pleiehjemmet opplyser at det er "Intet til skifte".

 

Vennlig hilsen

Jostein Molde, e.f.

Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp!  Det er nok rette person du har funnet; det stemmer med søsterens navn. Det er riktig at hun er født i 1883 - feilskrift fra min side.

 

Hilsen

Berit Carlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.