Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg oversikt over de ulike skipsanløpene til Bergen Havn i 1808?


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg søker hjelp med å finne det rette arkivet i Bergen, som har oversikt over de forskjellige skipsanløp til Bergen havn i 1808.

 

Det gjelder den utrolige historien om den fra Java medbragte slavegutten Ontong (senere adoptert med slektsnavnet Wiese) som ble gitt i gave (!) til Regimentschirurgen Wilhelm Johannes Schwindt i Bergen av forhenværende Guvernør-General på Java, Albertus Hendricus Wiese, da denne i 1808 ankom Bergen på sin reise fra Batavia til Amsterdam.

Wiese opphold seg en stund i Bergen og ble behandlet av Dr Schwindt og forlot byen ut på høsten, mens han etterlot seg Ontong Wiese.

Ontong ble boende i Bergen, giftet seg og hadde 8 levende barn da han døde i 1860.

Jeg er interessert å få bekreftet hvilket skip han brukte. Ifølge Scheepvaart Museum i Amsterdam kunne det ikke være tale om et nederlandsk skip, idet Nordsjøen var stengt for all skipsfart pga den pågående krig mellom England og Frankrike. På denne tiden var Nederland en vasallstat under Napoleon, som hadde installert sin bror Louis Bonaparte på tronen i det ny-etablerte kongeriket Holland. Og all skipsfart fra og til Nederland var lagt død.

 

Ifølge Scheepvaart Museum kunne det vært snakk om et dansk handels- eller krigsskip.

 

Håper noen kan gi meg et svar på dette?

 

 

Mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergens Adressecontoirs Efterretninger for 1808 ligger ute som webbok: http://da3.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=bergenske Der kan det dukke opp opplysninger om skipsanløp.

 

I arkivet etter Innrulleringssjefen er det noen lister over skippere som har anløpt Bergen, men om dette lar seg koble til Albertus Hendricus Wiese er kanskje tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Yngve.

 

Takk for svaret.

Skal gå igjennom angitte bok du viser til.

 

Hvis jeg ønsker å blade igjennom arkivet etter innrulleringssjefen, må jeg da ta turen opp til dere på Årstadvollen?

 

mvh

 

Per A

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.