Gå til innhold
Arkivverket

Siver Andersen, Stavanger 1667


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg søker etter opplysninger om en Siver Andersen som i 1667 nevnes som tjener ved det kongelige hoff.

Han var ifølge "Samlinger til Stavangers historie" side 370 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112000060,barnefødt i Stavanger av foreldre Anders Andersen og Anne Sivertsdatter.

 

Grunnen til at jeg søker opplysninger om han er en debatt, der jeg søkte opplysninger om slekten Førde i Christiania, Bergen, Trondheim http://forum.arkivverket.no/topic/195982-s%C3%B8ker-opplysninger-om-slekten-f%C3%B8rde-i-christianiabergentrondheim/I Bergen dukker det opp en skipper Anders Andersen født i Stavanger, som kan være samme som skipper Anders Andersen i Bergen som har etterkommere bosatt i Stavanger og Oslo som brukte slektsnavnet Førde: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/F%C3%B8rde_%28fra_Bergen%29_%28slekt%29

 

Opplysninger i skifter, rettsdokumenter o.a. tyder på at denne Anders hadde to brødre som var skippere i det vestindiske kompani, som han i 1690 besøkte på Karmsund og Engesund.

Han kan være samme som i 1702-03 var verge for broren Siverts to barn og i Anders sitt skifte fra 1705 nevnes en bror Baarge som skifte for hans barn. I kona sitt skifte nevnes også at de eide bla. en part i gården Tjetland i Arendal skipreide, Stavanger len.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Roedes fortegnelse over Hofetaten, et seddelregister det danske Rigsarkivet som er scannet og som finnes på den danske arkivkatalogen på nett Daisy - https://www.sa.dk/brug-arkivet/daisy, finnes det ingen Sivert Andersen.

 

Nærmest, både i navn og tid, kommer en Svend Andersen som var pauker ved hofftrompeterkorpset. Han nevnes først i 1670 og døde i 1677 (i Landskrona under invasjonen av Sverige under Skånske krig). Se https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=17142514#184647,31254198.

 

Jeg finner ingen ved navn Førde e.l.

 

Boken "Det danske hoftrompeterkorps. En historisk undersøgelse", København 1947, av Niels Friis, har på s. 118 de samme opplysningene, men kaller paukeren for Sivert og tilføyer at før han ble kongelig pauker ved tronskiftet i 1670, så hadde han vært pauker for kronprinsen. Han får også etternavnet Møller tilføyd i klammer.

 

Hofftrompeterene, som det var 12 av, og den ene paukeren, var som regel rekruttert fra kavaleriregimentene som på denne tiden oppsatt med trompeter og pauker, og Svend/Sivert Andersen hadde nok vervet seg til et slikt regiment før han kom i kronprins og senere kong Christian Vs tjeneste.

 

Rigsarkivet har digitaliset en mengde seddelkartoteker og lagt dem ut på Daisy. Presentasjonen er krøkkete og de er ikke så lette å finne, men dukker opp hvis man taster inn "Arkivskabte registre" på søkesiden. Flere er relevante for Norge også.

 

Hei.

Jeg søker etter opplysninger om en Siver Andersen som i 1667 nevnes som tjener ved det kongelige hoff.

Han var ifølge "Samlinger til Stavangers historie" side 370, barnefødt i Stavanger av foreldre Anders Andersen og Anne Sivertsdatter.

 

Grunnen til at jeg søker opplysninger om han er en debatt, der jeg søkte opplysninger om slekten Førde i Christiania, Bergen, Trondheim.

I Bergen dukker det opp en skipper Anders Andersen født i Stavanger, som kan være samme som skipper Anders Andersen i Bergen som har etterkommere

bosatt i Stavanger og Oslo som brukte slektsnavnet Førde.

 

Opplysninger i skifter, rettsdokumenter o.a. tyder på at denne Anders hadde to brødre som var skippere i det vestindiske kompani, som han i 1690 besøkte på Karmsund og Engesund.

Han kan være samme som i 1702-03 var verge for broren Siverts to barn og i Anders sitt skifte fra 1705 nevnes en bror Baarge som skifte for hans barn. I kona sitt skifte nevnes også at de eide bla. en part i gården Tjetland i Arendal skipreide, Stavanger len.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Roedes fortegnelse over Hofetaten, et seddelregister det danske Rigsarkivet som er scannet og som finnes på den danske arkivkatalogen på nett Daisy - https://www.sa.dk/brug-arkivet/daisy, finnes det ingen Sivert Andersen.

 

Nærmest, både i navn og tid, kommer en Svend Andersen som var pauker ved hofftrompeterkorpset. Han nevnes først i 1670 og døde i 1677 (i Landskrona under invasjonen av Sverige under Skånske krig). Se https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=17142514#184647,31254198.

 

Jeg finner ingen ved navn Førde e.l.

 

Boken "Det danske hoftrompeterkorps. En historisk undersøgelse", København 1947, av Niels Friis, har på s. 118 de samme opplysningene, men kaller paukeren for Sivert og tilføyer at før han ble kongelig pauker ved tronskiftet i 1670, så hadde han vært pauker for kronprinsen. Han får også etternavnet Møller tilføyd i klammer.

 

Hofftrompeterene, som det var 12 av, og den ene paukeren, var som regel rekruttert fra kavaleriregimentene som på denne tiden oppsatt med trompeter og pauker, og Svend/Sivert Andersen hadde nok vervet seg til et slikt regiment før han kom i kronprins og senere kong Christian Vs tjeneste.

 

Rigsarkivet har digitaliset en mengde seddelkartoteker og lagt dem ut på Daisy. Presentasjonen er krøkkete og de er ikke så lette å finne, men dukker opp hvis man taster inn "Arkivskabte registre" på søkesiden. Flere er relevante for Norge også.

 

Takker for innspill ;) Av en eller annen grunn ble lenker borte i første innlegg (men har lagt de inn nå..)

For meg ser det ut som du har funnet riktig person og at denne Sivert/Sjur nok ikke er samme som var far til barna som min forfader Anders antakelig var verge for i 1702-03. Så det ser ut som at jeg må lete videre etter en Sivert/Sjur og Baarge i Bergen, samt om disse kunne være samme som var skippere for det vestindiske kompani og bosatt? på Engesund og Karmøy i 1690.

 

Men uansett så er det en interessant lenke og kilder du nevner ;)

Er ikke så godt kjent med digitaliserte danske kilder ennå, men spennende!

Som nevnt i Førde-debatten giftet jo skipper Anders seg i København 16 September 1693 med Cathrine Jørgensdatter fra Stavanger,

så mulig han bodde der en periode. (Men hvor hans barn fikk navnet Førde fra er usikkert). Så det hadde da passet fint med at broren Sivert også bodde der, men det ser da ikke ut til å være tilfellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.