Gå til innhold
Arkivverket

LØYST: Oslo folkeregister - vigsel i Oslo 1957?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg er på leiting etter dato og stad for vigsli til dette ekteparet:

 

Arne ERIKSEN, fødd i Austre Aker 16.5.1923 og

 

Borghild Therese OROSZKO, fødd i Bergen 6.7.1924

 

Lysingi fann stad i Vestre Aker mars/april 1957: Nr 28:  http://www.arkivverk...y&idx_side=-68 

 

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som opplyst, har vi ikke anledning til å bruke arkivmateriale etter folkeregistre i spørsmål som dette, jf. #4 i tråden knyttet til et av dine tidligere spørsmål.

 

Statsarkivet i Oslo har i sine arkiver verken kirkebøker/ministerialbøker eller klokkerbøker med opplysninger om viede i Vestre Aker kirke i Oslo fra den aktuelle tiden. Du bør derfor ta kontakt med kirkekontoret dersom du ønsker å sjekke om paret i sin tid ble gift der, og når eventuelt dette skjedde.

 

Etter å ha undersøkt registre til Oslo byfogdembetes vigselsbøker for 1957, har vi ikke funnet noen opplysninger om vielsen du spurte etter.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jolanta for kjapt svar!

 

Eg har i mellomtidi gjennom Bergens Tidende fått greie på at vigsli fann stad i Oslo 18.5.1957, so då er problemet mitt løyst!  Kva kyrkje vigsi skjedde i, er forsovidt av underordna interesse.

 

Elles må eg berre seia meg lei for at ikkje folkeregisterkorti i Oslo kan nyttast til slike enkle oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi ikke hva du mener med et enkelt oppslag, men folkeregisterkort i hvert fall ikke egner seg til oppslag som det du spurte etter.

 

Hovedregisterkort, hvor opplysninger om vigsel kan være innført, er normalt ordnet på avgang - dødsfall eller utflytting/utvandring fra  den enkelte kommune. Så, selv om det ikke fantes noen begrensinger i bruk av hensyn til det gjeldende regelverket eller til dette materialets fysiske tilstand, hadde vi ikke hatt noen som helst mulighet til å hjelpe deg uten opplysninger om disse personenes dødsfall eller utflytting fra Oslo kommune - for den saks skyld.

 

Vennligst husk også at Statsarkivet i Oslo verken har mottatt noen navnekort (som eventuelt kunne hjelpe i fremfinning) eller registerkort med avgang etter 1977 i arkivet etter Oslo folkeregister.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jolanta for ny kommentar!

 

Eg må få be om orsaking om eg var litt "upresis" i den siste kommentaren min.  Eg er vand til at Folkeregisteri i andre byar ogso har avlevert registerkort for gifte kvinner, som til dømes i Bergen.  Der kan ein nemleg lett finna ein vigselsdato for ei kvinne som hadde bustad i Bergen kommune.  Slike kort må vel eksistera ogso i Oslo, men dei er truleg ikkje avleverte...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien "Gifte kvinner" i Oslo folkeregisters arkiv inneholder kun registerkort frem til 1946 for Oslo og 1947 for Aker. Vi finner der ingen opplysninger om vielser fra 1950-tallet.

 

Det at en kvinne ble gift, er ikke å betrakte som endelig avgang fra folkeregisteret. Dette innebærer at kortet i henhold til gjeldende regler bare kan brukes dersom personen det gjelder døde eller utvandret for minst 60 år siden.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.